Mitovi o metabolizmu

mitovi o metabolizmu

 

Imam utisak da je za većinu ljudi, fitnes industrija vrlo konfuzna. Svako ima neku svoju teoriju, neku priču koju priča. Svako nešto zna, u nešto veruje. Internet magazini objavljuju često “površne” tekstove, na koje se mnogi lako kače. Često od vas dobijam “mejlove” kako vam više ništa nije jasno i ne znate šta treba da radite. Nije komplikovano kao što se čini, stvar je u tome da pronađete referentne izvore informacija. Iako neki tekstovi zvuče primamljivo, uverljivo, uvek istražite ispitajte šta i kako. Ja se trudim radi sebe i radi vas koji čitate moj blog, da se informišem iz referentnih izvora, objava zvanične nauke. Iako nekada takvi tekstovi ne deluju zanimljivo i obećavajuće, oni jesu realnost. Nema magije, sve je manje više svima poznato i nema mistične filozofije, koju mnogi pokušavaju da vam prodaju u vidu nekih skupih proizvoda ili usluga.

Genetika

Mnogi će reći i nalaziti opravdanje za svoju gojaznost, to je stvar genetike i ne možeš ti tu ništa posebno da izmeniš. Rađena je studija na dvoje blizanaca, gde je utvrđeno da genetika ima jako mali uticaj na metabolizam, gotovo beznačajan. Jednom prilikom je i Dr Michael Jensen, ugledni endokrinolog izjavio, da tokom svoje prakse od 30 godina, nikada nije imao priliku da radi sa pacijentima koji stvarno imaju jako mali obim metabolizma, tj. brzinu metabolizma, kako se to popularno kaže. U čemu je stvar, gojazni, malko žmure na sve što unesu tokom dana, bilo kroz jelo bilo kroz piće. Ljudi nisu objektivni, što svesno tako i nesvesno. Podjednako su neiskreni kada je fizička aktivnost u pitanju. Obično mislimo da jedemo manje i da se krećemo više.

Šta može da bude genetski uslovljeno?

Neki okidač tokom stresnih situacija, u kojima unosimo više hrane. Ali to opet nema veze sa metabolizmom. Naprotiv gojaznim osobama metabolizam je većeg obima nego mršavim, jer veliko telo, da bi se održavalo, zahteva i veliku količinu energije. Zato se i dešava, kod izuzetno gojaznih, da izgube veći broj kilograma, npr. gojazni, očas posla spuste 5kg, dok se mršavi isto toliko pate za 1kg. To je usled toga što je kod krupnijih, veliki obim metabolizma, onda uz smanjeni energetski unos, naglo kreće redukcija, ali ubrzo se i obim metabolizma smanji, tj. privikne na trenutno stanje i ide sve teže i teže, tj. sve sporije se skidaju kilogrami. Više o tome možete počitati ovde.

 

Metabolizam se usporava starenjem

I jeste i nije tako. Prvo, nakon izlaska iz puberteta, perioda razvoja tela, organizmu je svakako potrebno manje energije, jer taj razvoj prestaje. Mnogi ljudi nastavljaju da jedu količinski hranu koju su jeli kada su bili u tom nekom razvojnom dobu i naravno da će usled povećanog kalorijskog unosa doći do nagomilavanja masnog tkiva i naravno, kriv je usporen metabolizam. Druga stvar jeste što su stariji usled načina života, mnogo manje fizički aktivni nego kao tinejdžeri. Umanjena fizička aktivnost i isti unos hrane kao nekadć, sigurno dovode do gojaznosti. Ali to nije zbog usporavanja metabolizma vec zbog tog povećanog kalorijskog unosa i nedovoljne fizičke aktivnosti. Pa čak je i mentalni rad, nažalost, kod većine smanjen, jer mnogi po završetku tradicionalnog obrazovanja, prestaju i sa učenjem i izučavanjem, koje itekako zahteva dodatnu energiju. Sve u svemu, nije se ništa usporilo, nego nam više nije potrebna ta količina unosa.

Šta uraditi? Prilagodite unos prema potrošnji, i uvedite minimum 3 puta nedeljno fizičku aktivnost. Mišići su veliki sagorevači energije u mirovanju. Tako da, ako volite da jedete i da se počastite slatkišima, onda i trenirajte, da makar izbalansirate malo. 😉

 

Određena hrana ubrzava metabolizam

S obzirom da mnogi veruju da se obim metabolizma može tek tako menjati, onda nije ni čudo što konstantno imamo neke nove super moćne ubrzivače našeg jadnog usporenog metabolizma.

Zeleni čaj, ljuta hrana, pa i svi detoks napici čine tu magiju, koja btw. na fiziološki neobjašnjiv način, ubrzava metabolizam, stvarno radi! 😀

Da ne kritikujemo skroz, ima donekle logičnosti u kofeinu i kapiscinu, oni mogu biti okidači za neki blagi skok u obimu metabolizma, ali toliko trenutni i maleni, da je takoreći beznačajan, i to jedino kod ljudi koji su u vrhunskoj formi u svakom smislu. Tako da, ako ste kupili neke skupocene ubrzivače metabolizma, možete da ih bacite i sledeći put za taj novac kupite sebi neku korisniju stvar.

ljuta hrana

Znojenjem isto tako, niti sagorevate mast niti ubrzavate sagorevanje masti. Naprotiv, znate li da kada vežbate u hladnijim prostorijama, ili po hladnijem vremenu, telo da bi se zaštitilo, sagoreva masti kako bi održavalo optimalnu temperaturu. Doduše nemojte sada da mislite da hladnija prostorija ili uslovi ne znam kako utiću, to je u proseu svega 150 kcal dnevno ili 12kcal po satu, ili 4500kcal mesečno, što je prilično zanemarljivo.

 

Više manjih obroka tokom dana ubrzava metabolizam

Isto kao i prethodni, široko rasprostranjen mit, jedite 5-6 obroka tokom dana, to je mnogo bolje za metabolizam nego tri veća. Kod nekih ljudi ovo koristi da smanje apetit, kod nekih može da poveća apetit i samim tim da dovede do gojenja. Ono što jeste činjenica, je da ne postoji nijedna zvanična naučna studija, rađena na ljudima, koja podržava ovu teoriju 5 obroka tokom dana za brži rad metabolizma. Na vama je da odlučite, da nađete šta vam prija i koliko obroka dnevno želite da imate.

 

Preskakanje obroka usporava metabolizam

 

Svi znate, kažu doručak je obavezan, glavni obrok dana, pomaže u boljem radu metabolizma, većem sagorevanju kasnije unetih kalorija tokom dana, bla bla bla… Ovo nema nikakve veze sa metabolizmom. Preskačete ga ili ne, ako ste u kalorijskom deficitu smršaćete, u suficitu ugojićete se i u balansu održavaćete masu. Stvar ličnog izbora. Znate li da čak gladovanje, neki intervalni post od recimo 48h može i da podigne obim metabolizma, tokom tih 48h. Nakon toga, obim i opada, kao odgovor tela na održavanje optimalnog stanja, jer misli da gladujemo pa gasi neke funkcije usled što dužeg produženja života… Naravno, kada pojedete obrok, sve se i vaća u normalu, niti je trajno povišen niti ste ga upropastili pa je sada smanjen obim. Ovde ne pričamo da treba da se izgladnjujete. Samo govorimo o tome, da je potrebno da izložite organizam takvim stresovima, takvim konstantnim gladovanjima, da možda malčice poremetite metabolizm. Ali to nisu ona gladovanja kakva ljudi inače primenjuju, ovo se odnosi na nehumane uslove, u kojima se danas veći deo sveta srećom ne nalazi.

Intervalni post

Tako da, nemojte da se fokusirate na to da li ste imali obrok ili ne, pa da će to uticati na metabolizam ili da posežete za bilo kakvim „ubrzivačima“ metabolizma. Fokusirajte se da obroci koje imate, budu kvalitetni. Mnogo je bitniji kvalitet i ukupna količina hrane koju jedete, nego sam broj obroka, kao i tajming istih. Jedite ono što volite, zdravo i optimalno. Redovno vežbajte, stvarajte mišiće, radite na svom telu, trošite se i mentalno, pa ćete da vidite kako će metabolizam da radi kao sat! 😉

Ako vas zanima nešto malo više o temi metabolizma, pročitajte ovaj tekst.

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂

 

Image credit: Google images

Related Post

About The Author

Leave a Reply

Your email address will not be published.