10 principa zdrave ishrane

Puno je ljudi koji žele zdravije da se hrane, ali zbog gomile kontradiktornih informacija o ishrani, često imaju osećaj da ništa nije dovoljno dobro i kako god da rade, imaju osećaj da greše. Prava istina je da ne postoji univerzalni način ishrane koji je podjednako dobar za svakoga, već zavisi od više faktora: od ličnog ukusa, kulturnog porekla, finansija, veština kuvanja, zdravstvenog stanja itd. Međutim, postoje određeni principi zdrave ishrane koji važe za većinu ljudi.

RAZNOVRSNOST

Ukoliko nemate specifičnu alergiju, nijedna vrsta hrane ne mora da bude sasvim isključena iz ishane.
Ne znači da se nezdravo hranite ukoliko jedete čokoladu s vremena na vreme, niti znači da se zdravo hranite ukoliko vaša opterećnost zdravom hranom pređe u opsesiju. Nijedna krajnost nije dobra, balans je jedino što je ispravno. Cilj zdrave ishrane i adekvatne fizičke aktivnosti je upravo u tome da se dobro osećate, budete zdravi i srećni sa svojim telom, a ne da postanete robovi bilo čega. U tekstu „Da li je fitnes fizički izgled ili zdravlje tela“ sam detaljno pričala o toj temi 🙂

Naravno da postoji hrana koju treba jesti češće i više i ona koju treba unositi povremeno i umereno, svi već znate šta je to 🙂 Zato samo povedite računa o tome i održaćete dugoročno zdrave navike.

 

FOKUS NA HRANI UMESTO NA MAKRONUTRIJENTIMA

 

S obzirom da je hrana mešavina makronutrijenata i hranljivih sastojaka, fokusiranje na određene bi moglo biti kontraproduktivno. Jedite različite vrste hrane (voće, povrće, meso, žitarice) i potrudite se da unosite što raznovrsnije namirnice, umesto da razmišljate koliko kojih makronutrijenata ste uneli.

ŠTA JEDETE ČEŠĆE, A ŠTA REĐE?

Kao što sam već rekla, postoji određena vrsta hrane koju treba unositi češće. Sveže voće i povrće, žitarice od celog zrna, meso, jaja, orašasti plodovi, mlečni proizvodi itd. su namirnice na kojima bi ishrana trebalo da se zasniva, dok prerađevine i slatkiše treba jesti ređe.

BALANSIRAJTE OBROKE

Kao što sam malopre napisala, ne treba se previše opterećivati makronutrijentima, ali je ipak korisno uključiti nešto iz svake glavne grupe hrane.

UGLJENI HIDRATI: ŽITARICE, HLEB, TESTENINE, PIRINAČ, KROMPIR ITD.
PROTEINI:  ĆURETINA, RIBA, MESO, JAJA, PASULJ, MLEČNI PROIZVODI
SALATA I POVRĆE (1/2 ILI 1/3 TANJIRA)

VODITE RAČUNA O PORCIJAMA

Već sam pisala o važnosti porcije, tako da ovde neću dužiti. Uvek je korisno voditi računa o njima jer i zdrava hrana ima svoje kalorije, tako da se i od nje možete ugojiti ukoliko jedete previše.

SLUŠAJTE SVOJE TELO I REDOVNO JEDITE

Često od klijenata čujem  kako nemaju vremena da jedu, zatim pregladne i pojedu sve što imaju u kući 🙂 Mnogo puta sam ponovila da je tajming obroka zanemarljiv sve dok ste u kalorijskom balansu, tako da nije greška ni da jedete dva puta dnevno veći obrok (koji ne podrazumeva pustošenje špajza), ali ne bi trebalo da dozvolite sebi da svaki put pregladnite. Slušajte svoj organizam, jedite kada ste gladni i stanite kada osetite sitost 🙂

NOSITE UŽINU SA SOBOM

Svakome se može desiti da na ulici oseti glad, a u okolini ima samo bezbroj pekara. Zato je korisno da uvek sa sobom nosite neku zdravu grickalicu poput orašastih plodova, voća, povrća… Ovde imate različite ideje za užinu za poneti, nema izgovora 🙂

http://https://www.youtube.com/watch?v=cxeG0oDeLL4

UNOSITE DOVOLJNO TEČNOSTI

Verujem da već znate koliko je bitno da unosite tečnost. Najbolja opcija je voda, a ako je baš i ne volite, možete dodati malo limuna, nanu ili šta god volite, čisto da zavarate sebe. Nezaslađeni čajevi su takođe dobri, dok zaslađene sokove i slične napitke treba izbegavati jer uglavnom imaju dosta kalorija i malo hranljivih materija. Takođe, uvek radije birajte sveže voće umesto voćnih sokova, o tome nešto više možete pročitati ovde.

ISTRAŽITE NAČINE ZA BRZU PRIPREMU OBROKA

Većina žena nema previše vremena i ponekad zaista priprema hrane može biti problem. Ali uz dobru organizaciju ne mora 🙂 Dala sam predlog pripreme obroka za nedelju dana koja vam neće oduzimati pola dana 🙂
Ovsene kaše, smutiji, brze salate itd. su samo neki od obroka koje možete zaista brzo prepremiti, mnogo brže od raznih prženih i pohovanih stvari.

http://https://www.youtube.com/watch?v=r8dHb5cYhcc

VODITE RAČUNA O ETIKETAMA

Nije sve gde piše „bez šećera“ zdravo, a to je samo jedan od primera koji se često koriste za privlačenje pažnje onih koji vode računa o ishrani. Bez šećera obično znači bez dodatog šećera, ali to ne znači da ga u toj namirnici u određenom obliku već nema. Takođe, natpisi „bez glutena“ , „organski proizvod“ i tako dalje se često koriste kao sredstvo manipulacije, pa vodite računa i o tome.

Ukoliko budete poštovali navedene principe, sigurna sam da ćete se osećati lepše i zdravije, a da usput ne postanete rob fitnes industrije 🙂

Da li inače poštujete ove stavke ili sa nekom kuburite? 🙂

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂