Ishrana 02.06.2020.

10 stvari koje treba da znate ukoliko imate policistične jajnike (PCOS)

Znam koliko je zbunjujuće kada otkrijete da imate određeni zdravstveni problem, a ne znate odakle da krenete. Previše informacija na internetu, sve je preplavljujuće, mnogo kontradiktornosti… Ne znate ni koga ni šta da slušate.

Zato sam za vas kreirala ovaj mini vodič koji će vam pomoći da se snađete i sagledate širu sliku problema.
Znaćete i šta treba da radite, bez milion pročitanih članaka na ovu temu.


Ono što ću odmah reći je da:

1. Ovo nije zamena za medicinske savete, za sve se treba konsultovati sa svojim lekarom.
2. Ne morate sve sad i odmah primeniti. Korak po korak.


ŠTA JE PCOS?



Sindrom policističnih jajnika je metabolički poremećaj koji ima oko 15% žena.
To je zapravo najčešći poremećaj kada su reproduktivni organi u pitanju.

Ono što je posebno važno je da većina žena sa PCOS ima i insulinsku rezistenciju, pa je to bitno proveriti ukoliko imate PCOS, a niste se testirale na insulinsku.

Većina žena sa PCOS ima višak kilograma koji je posledica povećane žudnje za ugljenim hidratima, lošija kontrola šećera u krvi zbog insulinske rezistencije i još nekih faktora koje sam navela u prethodnom tekstu.

Pre nego što se udubite u čitanje teksta i praćenje saveta, treba da znate dve stvari: da nijedan poremećaj nije potpuno isti kod dve osobe i da se morate prilagođavati sebi, i pod dva DA JE NAČIN ŽIVOTA JAKO VAŽAN KOD PCOS.


A sada, da pređemo na savete…



OPUSTITE SE


Ne morate odmah znati baš sve, dovoljno je da krenete od ključnih, ali jednostavnih stvari. Pravilnija ishrana, sa merom i bez opterećenja, šetnje ukoliko niste fizički aktivni… Bitno je da se u startu ne preforsirate ni fizički ni psihički. Vaš poremećaj nije tu od juče i neće mu ništa gore biti ukoliko odmah ne otkrijete sve o njemu. Polako. Stres je takođe važan faktor.


NE VERUJTE SVEMU ŠTO PROČITATE


Kako je PCOS čest poremećaj, ima mnogo pogrešnih informacija o njemu. Ukoliko ukucate PCOS, videćete gomilu članaka na temu ishrane, treninga, lekova, suplemenata… Ali, stanite.

TREBA DA SE EDUKUJETE


Svakako, ali na pravim mestima gde nema pseudonauke i mnogo diskutabilnih informacija.
Isto važi i za tuđa iskustva, uvek ih sa oprezom čitajte jer to što je nekom drugom pomoglo aposlutno ne mora da znači da će i vama.


KONSULTUJTE SE SA STRUČNIM LICIMA


Pod tim podrazumevam čitav tim ljudi koji se bave ovim problemom, a to su ginekolog, endokrinolog, nutricinosta, trener. Oni su tu za vas i pomoći će vam kod svih nedoumica, samo je važno da se dobro raspitate i odaberete one koji će vam zaista pomoći.
Takođe, PCOS je često praćen i poremećajima raspoloženja, mogu se javiti anksioznost, depresija i ostali poremećaji kod kojih će poseta psihologu ili psihoterapeutu biti od velike pomoći.


UKLJUČITE FIZIČKU AKTIVNOST


Fizička aktivnost ima ogromnu ulogu kod poboljšanja PCOS. Ne samo da povećava insulinsku osetljivost i pomaže kod gubitka kilograma, već značajno pomaže i po pitanju mentalnog zdravlja.
Svakako, to ne znači da sada odjednom treba da počnete da trenirate ne znam ni ja koliko, već da polako uključujete fizičku aktivnost i otkrivate koja vam najviše prija.
Evo nekih pitanja koja biste mogli postaviti sebi.

Šta bi mi trenutno bilo najlakše da radim?
U čemu bih najviše uživala?
Koje vežbe čine da se osećam dobro?
Koje aktivnosti nikako ne volim? Njih precrtajte odmah
Koliko vremena imam za trening?
Kako se to uklapa u moj dan?
Da li više volim da treniram u fitnes centru, u grupi ili samostalno, na otvorenom?

Postavite sebi sva moguća pitanja koja će vam pomoći da osmislite koja aktivnost bi vam najviše prijala, ne samo fizički i zdravstveno već i u kontekstu uživanja u istoj.


RAZGOVARAJTE SA LJUDIMA O SVOM PCOS


Uvek je značajno imati podršku, a da biste je dobili, morate o tome i razgovarati. Svakako, ne sa svima i u svakoj prilici već sa bliskima za koje ćete znati da će vas razumeti. Takođe, vrlo su korisne grupe podrške na mrežama, možete pronaći žene koje imaju isti problem i razmenjivati iskustva, prosto biti podrška jedna drugoj. Samo obratite pažnju na validnost stručnih informacija koje se tu dele, na preporuke lekova, suplemenata i sličnih stvari, to ipak ostavite svojim lekarima.


REDUKUJTE STRES


Jasno je da niko ne može u potpunosti živeti bez stresa, ali je i te kako moguće pronaći načine za ublažavanje istog, za adekvatno savladavanje i dovođenje na najmanju moguću meru.
Činjenica je da su osobe sa PCOS sklonije anksioznosti, depresiji, generalno poremećajima raspoloženja jer na sve to utiče hormonski status.
Zato je vrlo važno da radite sve što je u vašoj moći da nivoi stresa u vašem organizmu budu što manji.

Šta biste mogli da radite?

* da idete na psihoterapiju ukoliko osećate da bi vam koristila (mada bi svima )
* da imate redovnu fizičku aktivnost koja vam prija
* da radite tehnike opuštanja
* da izbegavate velike količine kofeina
* da imate kvalitetan san
* da se organizujete tako da imate vremena da radite sve što vam je važno u životu


OBEZBEDITE SEBI KVALITETAN SAN


Žene sa PCOS se često fokusiraju na ishranu i trening, a u potpunosti zaborave na važnost kvalitetnog sna koji je posebno važan kada je ovaj metabolički poremećaj u pitanju.
Najmanje 7 sati dnevno i u pravo vreme (pre ponoći) će zaista biti vrlo značajno za vaše stanje zbog svih hormonskih promena do kojih dolazi kada se ne spava dovoljno.


HRANITE SE PRAVILNO


Poznato je koliku ulogu ima ishrana kod ovog poremećaja. Ukoliko nju ne regulišete, nikakvi lekovi vam neće dugoročno pomoći.
Da li postoji univerzalna ishrana za PCOS? Aposlutno ne. Zato je moj predlog da se uvek konsultujete sa nutricionistom, makar kada tek otkrijete kako biste dobili smernice koje će biti u skladu sa vama.
Ipak, ima nekih opštih saveta koje možete da pratite.

* Smanjite unos slatkiša, gaziranih sokova, generalno prerađenih ugljenih hidrata, brze hrane itd. Sve ono što već znate da je za ponekad.
* Birajte integralne žitarice umesto običnih.
* Unosite dovoljno proteina, ugljenih hidrata, masti i vlakana.

U sutštini, pravilna ishrana je pravilna ishrana, finese zavise od vas lično.

Ukoliko vam je potrebna pomoć, možete mi se javiti za konsultacije i individualni plan ishrane gde ćemo zajedno proceniti šta je najbolje za vas.

ZAKLJUČAK


Dijagnoza PCOS može biti stresna, posebno ukoliko nemate predznanja i sve što znate, znate sa interneta i raznih foruma sa nepouzdanim informacijama uplašenih žena. Ne želim da umanjim ozbiljnost, svakako da treba voditi računa i svoj način života prilagoditi poremećaju sa kojim živite. Ali sa druge strane, zaista se jako dobri rezultati mogu postići uz adekvatnu ishranu, trening i životni stil koji pomaže u regulaciji stresa. Svakako, ukoliko je potrebna dodatna terapija, tu je lekar, nemojte ništa uzimati na svoju ruku.

A sve ovo što je preporuka za PCOS, preporuka je i za potpuno zdrave ljude, kako bi ostali zdravi. Tako da smo svi na istom zadatku.



Da li ste spremni da pokrenete svoju fitnes transformaciju u trajanju od 28 dana?

Tokom naredne četiri nedelje radićete vežbe koje će pokrenuti vaš metabolizam i vežbe koje će vam pomoći da sagorite masne naslage kao i da lepo oblikujete celo telo!

Za samo 25 eura dobićeš plan ishrane i kompletan trening program prilagođen tvojim ciljevima.