19 stvari koje treba da uradite u 2019.

Današnji tekst će biti sažetak mnogih tekstova koje sam u 2018. podelila sa vama. Znam da nemaju svi vremena ili prosto ne žele da čitaju detaljne tekstove, pa se zato trudim da uvek ima i onih konciznijih koji ne sadrže toliko objašnjenja već su više blic saveti.

Upravo takav će biti i ovaj! 🙂

#1 PRIPREMAJTE OBROKE NA PRAVI NAČIN I UŽIVAJTE U NJIMA

Pritom uopšte ne mislim na sam obrok ni njegove sastojke već kompletan čin doručkovanja, ručanja, večere… Znam da mnogi jedu s nogu i ne obraćaju pažnju na svesnost, upravo zato vas izazivam da malo po malo menjate to. Kada napravite od toga rutinu, biće vam mnogo lakše na dnevnom nivou i nećete dolaziti u situaciju da pojedete sendvič s nogu. Osim kada stvarno žurite. 🙂
Pažljivo pripremajte sastojke, budite svesni dok kuvate umesto da to radite mehanički i obavezno postavite sto/stavite hranu na lep poslužavnik, šta god vama prija.

Ovsena kaša i mango

#2 JEDITE KADA STE GLADNI

Tajming obroka je zanemarljiv dok god ste u kalorijskom balansu i ne postoji nijedan razlog da jedete 5 x dnevno ukoliko vam to ne prija. Vaš organizam savršeno dobro zna kada je gladan, na vama je samo da ga pažljivo slušate. Kada traži dva veća obroka dnevno, dajte mu dva obroka dnevno, kada traži pet, dajte mu pet… Ne postoji opravdano pravilo koje govori drugačije.

#3 PRESTANITE KADA STE SITI

I ne sedajte za sto kada niste gladni. Primećujem koliko ljudi ima naviku da gricka nešto tek tako, a da pritom uopšte ne osećaju glad nit bi im palo na pamet da uzmu da jedu to da se nije našlo ispred njih. Isto važi i za pražnjenje tanjira po svaku cenu. Predlog je da sipate manje, pa dodate ako ste gladni, ali nije problem ni ostaviti malo hrane u tanjiru. Svakako bolje nego pojesti na silu. 🙂

saint johns voda

#4 JEDITE ŠTA VAM SE JEDE

Niko ne zna bolje od vas šta treba da jedete. Naravno da neka osnovna načela zdrave ishrane postoje, ali je izbor konkretnih namirnica (koje vam se voće jede, koje meso i sl.) potpuno individualno i ne dozvoljavajte drugima da vas ubede u drugačije. Ne treba da jedete pirinač ukoliko vam se jede kukuruz samo zato što tamo negde piše kao predlog.

#5 BUDITE SVESNI EMOCIONALNOG PREJEDANJA

Svako od nas će bar nekad doći u situaciju da smaže pola kutije sladoleda zato što je tužan. To ne treba shvatiti kao smak sveta niti kriviti sebe zbog toga, ali je korisno biti svestan kada se i zašto to dešava da bi se eventualno preveniralo ukoliko postaje učestalije. Iznenadili biste se koliko ljudi uopšte ne ume da prepozna emocionalnu glad već misle da se nešto dešava sa njima.

#6 TRUDITE SE DA NE PREGLADNITE

Kada pregladnite toliko da dobijete napad gladi, mnogo su veće šanse da ćete pojesti tonu hrane čim je se dočepate. Zato je korisno da uvek sa sobom nosite neku voćku ili kesicu orašastih plodova koji će poslužiti kao prva pomoć u tim situacijama.

#7 POJEDITE DEZERT

Ovo nije rečenica koju ćete često čuti od osoba koje se bave ishranom i fitnesom, ali ću je ja ipak ponavljati. Ne treba da postanete opsednuti zdravom hranom već samo da se trudite da birate nutritivno bogatije namirnice, a kada to radite, poneki kolač s vremena na vreme neće napraviti nikakvu razliku, upravo suprotno. Još više ćete uživati u njemu jer znate da nije zabranjen i moći ćete na rođendanima da funckionišete isto kao i svi ostali umesto da ih gledate i zavidite im.

saint johns voda

#8 ISPROBAJTE NOVI SPORT

Ne možete znati da li nešto volite ili ne dok ne probate. Jako je važno da pronađete fizičku aktivnost u kojoj ćete istinski uživati. Onda više nikada nećete morati da se silite da odlazite na trening sam zato što to tako treba.

novi sport

#9 VIŠE JEDITE KALORIJE, A MANJE IH PIJTE 🙂

Prvenstveno mislim na ceđene sokove koji imaju mnogo više šećera nego što ga možete uneti za tako kratko vreme kad jedete celu voćku. Da ne pričam o vlaknima kojih u sokovima uopšte nema. Ne kažem da ih nikada ne treba piti, ali treba da znate razliku i na osnovu toga odredite količinu.

 

#10 ISPROBAJTE NOVU HRANU

Kada stalno spremate jedno te isto, lako vam može dosaditi koliko god da to nešto volite. Zato je korisna kreativnost i u ovom slučaju, mešajte ukuse, eksperimentišite ili na kraju idite u neki novi restoran sa kuhinjom koju do sada niste probali.

 

#11 PODRŽITE DRUGE ŽENE

Čak i kada se ne slažete sa njihovim izborima. Ovo važi za sve, ali danas pričam o kilaži i mršavljenju. Umesto da se prepirete oko toga šta je zdravo, a šta nije, poštujte svačije izbore i ako se sa njima ne slažete. Nećete vi nekoga ko je recimo na hrono ili keto dijeti preobratiti time što ćete ga napadati kako to nije zdravo. Čak ni kada govorite istinu, to vam ne daje za pravo da bilo kome nešto namećete. Bodrite se i podržavajte, videćete da je mnogo bolje.

#12 JEDITE VOĆE SVAKOG DANA

I u bilo koje doba dana. Ne, neće vas ugojiti zato što ga jedete uveče i slične teorije… Jedite ga kad vam se jede. Jedino o čemu treba da vodite računa jeste da budete u okviru kalorijskih potreba, baš kao i za sve ostalo. Trudite se da ga svakog dana držite u korpi na stolu kako ne biste zaboravljali na njega. 🙂

saint johns voda

#13 MANITE SE MAGIČNIH REŠENJA

Da su izmislili nešto od čega ćete smršati bez “muke”, svi bismo za to bez sumnje znali. Nikakave tablete, praškovi, čajevi i ostalo vam neće pomoći da zaista smršate i najvažnije, da zadržite tu kilažu. Možda ćete izbaciti tečnost iz organizma, dobiti laksativni efekat i slično, ali sve navedeno nema suštinskog značaja za gubitak telesnih masti. Prosto ideju o tome potpuno zaboravite i posvetite se onom na šta možete uticati.

#14 KRITIČKI POSMATRAJTE SVE ŠTO ČUJETE

Nećete biti zdraviji zato što umesto jabuke pojedete neko super skupo voće koje se predstavlja kao lekovito. Ne kažem da to voće (dala sam primer voća, važi za sve) nije dobro, ali želim da kažem da su podjednako zdrave i mnogo povoljnije i dostupnije namirnice koje možete pronaći svuda. Navela sam primer kinoe i ovsa.

saint johns voda

#15 JEDITE NAMIRNICE SA GLUTENOM

Osim ako niste alergični. 🙂 I upravo to je jedina situacija kada ga treba izbegavati, sve ostalo ema spolutno nikakve veze. Shvatate o čemu se radi kada i na nekim namirnicama u koje uopšte ne sadrže gluten stoji naglašeno da nema glutena. Kao kad biste na svakoj čokoladi naglasili da ne sadrži SO (navodim primer) samo zato što je neko rekao da je so štetna i da bi se prodalo, iako čokolada svakako ne sadrži so.

#16 NE TRUDITE SE DA UBRAZAVATE METABOLIZAM…

Ni hrano, ni preparatima… Nećete uspeti. O tome sam detaljnije pisala ovde.

#17 POTRAŽITE POMOĆ UKOLIKO SUMNJATE NA POREMEĆAJ U ISHRANI

Nije sramota imati problem, a još manje tražiti pomoć. Upravo suprotno, to samo znači da zaista vodite računa o sebi i svom zdravlju. Usput možete pomoći i drugima jer je svima lakše da urade nešto što je neko već uradio i sa čim se suočio nego kad se osećaju usamljenim.

#18 RADITE NA DISCIPLINI I MENJAJTE NAVIKE

Umesto da očekujete da 24/7 budete motivisani jer je to nemoguće. Mnogo je važnije da promenite navike tako da van novo ponašanje postane prirodno baš kao što je nekada bilo izležavanje kada je vreme za trening. Kada shvatite kako sve funkcioniše i zašto se ponašate kako se ponašate, biće vam lakše i da menjate šta treba.

fitness

#19 UŽIVAJTE U PROCESU

Bilo da mršavite, održavate kilažu ili prosto želite da budete zdraviji. Ne gledajte na ishranu i trening kao na nešto što je tu da vas maltretira već da vam pomogne. Samo tako ćete i osetiti čari zdravog života, u suprotnom to i nije zdrav život. I to parče torte koje pojedete kao izuzetak može biti korisnije od belog mesa i brokolija na koje gledate kao na kaznu.

Nadam se da su vam ovi instant saveti pomogli i da ćete ih u 2019. zaista primeniti jer samo čitanje ne daje neki efekat! 😉

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂 

 

NADA FITT PLAN ISHRANE