20 razloga zašto nije sve što čujete o ishrani idealno i za vas

Ishrana je suštinski jako jednostavna, ali je činjenica da postoje određene stvari na koje treba obratiti pažnju, kako ne bi postala komplikovana bez potrebe za tim. Kada vidite da neko previše komplikuje ili pak zagovara stav da je sve crno ili belo, znajte da verovatno nema dovoljno kompetencije da bi posmatrao širu sliku. Upravo to je i današnja tema – posmatranje konteksta, a sve ću vam navesti kroz primere.

Usput ćete shvatiti zašto je jako važno da ishranu prilagodite sebi i svojim potrebama/željama umesto da slepo pratite savete koji za vas mogu, ali i ne moraju biti adekvatni. 🙂

GUMENE BOMBONE (5 KOMADA)

Činjenica je da gumene bombone sadrže dosta šećera, a većina ljudi već svakako unosi više od dnevnih potreba za istim. Ali isto tako, baš te gumene bombone mogu biti spas za nekoga ko ima dijabetes i povremene hipoglikemije (pad šećera u krvi), pa im je neophodan šećer da se brzo povrate.

gumene bombone

Takođe mogu biti dobar izvor energije tokom dugih trka, maratona i slično, u svim tim situacijama gde je potrebno dosta energije.

KELJ

Kelj je povrće bogato vitaminima i mineralima i većini nas će biti korisno da ga jedemo. Međutim, prevelika količina kelja na dan može smanjiti efekat određenih lekova, a takođe imati i loš uticaj na štitnu žlezdu.

Kao što vidite, čak ni povrće poput kelja ne mora biti uvek “zdravo” ili “nezdravo”, a kamoli sve ostalo. 🙂

NAMIRNICE OD CELOG ZRNA

Hrana od celog zrna je dobar izvor vlakana i ima jako povoljan uticaj na celokupno zdravlje, probavu, kao prevenciju kardiovaskularnih oboljenja…

Međutim, osobama koje imaju celijakliju (alergični su na gluten), može praviti jako veliki problem, baš kao i onima sa sindromom iritabilnog kolona.

Većini ljudi će svakako prijati u svakom smislu, ali da znate da ima i izuzetaka, poput gore navedenih.

KETO DIJETA

Već smo pričali o dijetama, a evo idealne prilike da ponovimo neke stvari. 🙂
Keto dijeta podrazumeva visok unos masti i proteina, a minimalan unos ugljenih hidrata.

To znači da potpuno isključuje šećer, piće, pasulj, krompir, testeninu, pirinač, voće, ulje…

Dok se mahom jedu namirnice bogate mastima, kao i meso, riba, jaja, puter, sir i sl.

Ta dijeta se koristi pod nadzorom lekara za ljude koji imaju neki metabolički poremećaj koji zahteva određeni način ishrane.
Međutim, za zdrave osobe, ova dijeta je jako ograničavajuća i isključuje važan broj korisnih mikro i makronutrijenata koji su organizmu potrebni da bi optimalno funckionisao.

Istina je da se za kratko vreme gubi veći broj kilograma, ali je to obično kratkoročno.

CEĐENI SOK

Mala čaša (150 ml) ceđenog soka narandže na dan predstavlja dobar izvor vitamina i minerala, ali je velika razlika u tome kada se to zaista završi na jednoj čaši i kada pijete nekoliko čaša dnevno.

Iako je u pitanju voćni šećer, i dalje nije idealno da unesete toliku količinu odjednom.

U svakom slučaju, uvek radije birajte celu voćku umesto soka.

ORAŠASTI PLODOVI

I sami primećujete da često jedem orašaste plodove (što za užinu, što kao deo obroka), nutritivno su jako bogati, sadrže proteine, vitamine, minerale i preporučuju se kao deo svakodnevne ishrane.

Jedna šaka (oko 30 g dnevno) se smatra idealnom pošto su jako kalorični i o tome treba voditi računa, da vam ne bi lagana užina postala ručak. 🙂

Ipak, neki orašasti plodovi mogu biti jaki alergeni i izazvati mučnine, dijareju, preznojavanje, gušenje i tako dalje. Suštinski, samo oni koji su alergični treba da vode računa da ih nikako ne unose (ni kroz obroke kada ni ne znaju da ih ima i sl.).

GREJPFRUT

Grejprut sadrži veliku količinu vitamina C i A, kao i vlakana i kao takav je idealan za svakodnevnu ishranu. ALI slično kao i kelj, može imati negativni uticaj na dejstvo određenih lekova. Ukoliko pijete lekove na dnevnoj bazi, dobro pročitajte uputstva jer obično piše upozorenje.

SOJINO MLEKO

Sojino mleko je solidna zamena za kravlje jer pre svega sadrži više proteina od ostalih biljnih mleka, a neke studije pokazuju da ima povoljan uticaj na prevenciju kardiovaskularnih oboljenja.

Ali, isto tako je alergen i smanjuje apsorpciju lekova za štitnu žlezdu.

To znači da je korisno za sve one koji nisu alergični i ne uzimaju pomenute lekove.

SUPLEMENTI VITAMINA I MINERALA

Kod određenih stanja, kao što je trudnoća ili restriktivna dijeta, suplementi nisu samo korisni već i neophodni. Ali, kod većine ljudi, ovi suplementi su potpuno nepotrebni jer se sve potrebno unosi putem hrane. Naravno, misli se na one koji vode računa o svojoj ishrani. 🙂

Baš kao i što je loše biti u hipovitaminozi (manjak vitamina), tako je loše biti i u hipervitaminozi (previše vitamina), što unos suplemenata može izazvati.

SPORTSKA PIĆA

Sjajna varijanta za dodatnu hidtrataciju npr. kod trčanja koje traje duže od sat i ostalih zahtevnih aktivnosti. Međutim, u običajenim situacijama mogu biti samo izvor nepotrebnih šećera i kalorija, tako da je obična voda i dalje najbolji izbor za sve one koji nemaju naporne treninge.

Ukoliko trenirate duže od sat vremena, možete sami napraviti sportsko piće tako što dodate malo šećera i soli u vodu koju inače pijete.

KAFA

Kafa kod mnogih ljudi pruža dodatnu energiju i poboljšava budnost. Određena istraživanja pokazuju da smanjuje rizik od bolesti kardiovaskularnog sistema, dijabetes tipa 2 i oboljenja jetre.

Ipak, kod nekih ljudi koji su osetljivi na kofein, može izazvati glavobolje, vrtoglavice, malaksalost, poremećaj spavanja, anskioznost… I već vam je jasno koliko nije sve crno ili belo.

Ukoliko imate problema sa spavanjem, izbegavajte kofein u popodnevnim satima i pratite da li ima efekta, a verujem da će ga biti.

CRNI I BELI LUK

Pored toga što daje specifičan ukus jelima, luk je bogat vitaminima i mineralima, konkretno vitaminom C, B6 i magnezijumom. Veliku ulogu igra količina, nije isto kada ga jedete kao začin ili kao jabuku.


U drugom slučaju, moguće je da će vam izazvati mučninu, nadutost i bolove, tako da vodite računa kako ga i koliko jedete. Samo umereno i dobićete sve benefite od njega.

PROTEINSKI ŠEJKOVI

Kada zafale proteini, šejkovi su dobra alternativa, posebno za sportiste i one kojima objektivno treba više. Baš kao i kod svih suplemenata, treba da vodite računa i birate pametno jer definitivno nisu svi kvalitetni.

Sa ovim šejkovima je slična priča kao i sa ostalim suplementima, ukoliko već unosite dovoljno putem hrane, dodaci u ovom obliku su aposlutno suvišni.

JUNEĆA DŽIGERICA

Hrana bogata gvožđem se preporučuje osobama koje pate od anemije, jer npr. 3 – 4 parčeta juneće džigerice sadrže dnevnu količinu gvožđa koja vam je neophodna.

Suprotno od toga, postoje osobe koje boluju od hemahromatoze (čuvaju previše gvožđa) i u tom slučaju ove namirnice mogu biti štetne.

Shvatate kontekst? 🙂 Jedna ista namirnica je za nekoga lek, a za drugog otrov, u zavisnosti od polazne tačke pojedinca.

DIJETE BEZ GLUTENA

Već sam pisala o ovome kroz neke postove, ali neće škoditi da ponovim. 🙂
Za osobe koje su alergične na gluten, dijeta bez glutena je spasonosna. ALI Za sve ostale je potpuno bespotrebna!

Ukoliko niste alergični, ne postoji nijedan razlog da izbegavate gluten.

MILKŠEJK IZ MEKA

Medium šejk iz Meka sadrži čak 380 kalorija odnosno oko 60 g šećera (što je preporučeni dnevni unos u proseku).

Kada uzmemo u obzir da vam to nije jedini obrok, šanse da unesete više šećera nego što vam je potrebno su 100%.

S druge strane, za nekoga ko želi da dobije na kilaži, ovo ne mora biti loš izbor. Sam milkšejk je vrlo ukusan, sadrži 10 grama proteina i može biti odličan za nekoga ko nema apetit, a želi da dobije na kilaži.

ASPARTAM

Veštački zaslađivači su specifični po tome što ne sadrže kalorije (ili ih sadrže minimalno), a dosta su slađi od običnog šećera dok ujedno nemaju nikakvo loše dejstvo na zdravlje zuba, za razliku od šećera.

Istraživanja koja pokazuju određena štetna dejstva su rađena na životinjama, ali ne i na ljudima,pa tako nema dokaza da isto važi i za nas.

Međutim, aspartam nije testiran na deci mlađoj od 3 godine, tako da se njima i ne preporučuju. Što zbog netestiranja, što zbog činjenice da je njima potrebna energija kako bi se razvijali.

Takođe može biti opasan za osobe koje imaju fenilketonuriju.

VEGANSKE DIJETE

Veganske dijete podrazumevaju dosta voća, povrća, žitarica, orašastih plodova i raznih drugih namirnica koje su nutritivno bogate, što im svakako ide u prilog. Ali, postoje i druge strane ovih dijeta (potpuno izbacivanje mesa) koje mogu dovesti do sniženih nivoa kalcijuma, gvožđa, vitamina B12, što može biti posebno opasno za decu.

Bez obzira na to koliko zdrave hrane sadrže, veganske dijete nisu same po sebi zdrave/nezdrave, već zavisi od celokupnog načina ishrane i konteksta.

BANANE

Banane su bogate vlaknima, ugljenim hidratima, vitaminima i mineralima i verujem da ih većina vas i voli. 🙂

Kalcijum koji sadrže je dobar za optimalno zdravlje, pomaže nam da nam srce bude zdravo, a mišići snažni. Jedna banana na dan vam svakako može doneti dosta koristi. Jedan od čestih mitova koje možete danas čuti jeste da banane goje i da ih nikako ne treba jesti kada želite da smršate, što naravno nije tačno. Nijedna hrana ne goji sama po sebi već zavisi od ukupne količine unetih kalorija, tako da slobodno možete uživati u bananama, samo vodite računa o kalorijskom balansu.

U svakom slučaju, nema potrebe da se plašite banana, ni zbog kalorija ni zbog kalijuma, izuzvev ako vam je doktor tako rekao.

KROFNA (ili bilo koja druga hrana)

Za kraj sam ostavila poentu čitave priče. 🙂 Da li je krofna zdrava ili nezdrava, zavisi samo od vas. Kako to? Lako! Ukoliko je to deseta krofna koju jedete od jutros i praktično ste samo to jeli, svakako da nije najbolji izbor. Ipak, ukoliko ste već pojeli dva nutritivno kvalitetna obroka, jedna krofna za dezert neće baš ništa bitno promeniti, niti će vam štetiti ukoliko ste u kalorijskom balansu.

Važno je i da uživate u hrani i opustite se. 🙂

Sve navedeno su bili samo primeri i iskreno se nadam da će vam pomoći u posmatranju šireg konteksta. Ukoliko imate nekih individualnih pitanja vezano konkretno za vaše stanje, obratite se svom lekaru ili nutricionisti, oni će najbolje znati šta baš vama treba. Ostalo su uopštene i generalizovane informacije koje mogu biti korisne i za vas, ali kao što vidite iz primera, ne moraju.

NADA FITT PLAN ISHRANE