Početak svake rigorozne dijete uglavnom počinje malo drugačije nego što bi bilo očekivano i to par dana ranije. Na šta mislim?
Pre svega na to da ljudi par dana pre zvaničnog započinjanja dijete, imaju neverovatnu potrebu da jedu što više jer znaju da to za nekoliko dana neće moći. Kada neko treba da izgubi svega par kilograma, mršavljenje na ovaj način je moguće i potencijalno uspešno jer ne mora dugo da traje, ali… Čak i tada dođe do prejedanja nakon dijete, pa se sve vrati. Kod onih koji treba da izgube veliki broj kilograma je to tek nemoguće zato što vrlo brzo dođe do odustajanja.

Ono što jeste moguće i što je i te kako preporučljivo jeste FLEKSIBILNA DIJETA. Kažem dijeta u kontekstu načina ishrane, ne mislim na rigorozne i nezdrave dijete, da se odmah razumemo. 🙂

Iako taj termin često pominjem, imam utisak da i dalje mnogima nije jasno na čemu se takav način ishrane zapravo zasniva. Ovaj tekst će biti upravo pojašnjenje toga, a isti principi važe i ukoliko želite da smršate i/ili izgradite mišiće, ugojite se… To su samo varijacije na temu.



FLEKSIBILNA DIJETA



Suština ovakvog načina ishrane jeste sledeća: BUDITE MANJE STROGI PO PITANJU SVOJE ISHRANE.
To naravno ne znači da ćete uvek jesti sve što vam padne na pamet i koliko vam padne na pamet, ali će isto tako odsustvo strogih pravila olakšati čitav proces i omogućiti vam da pravilna ishrana spontano postane vaš način života.

Upravo to je razlog zbog kog fleksibilna dijeta RADI dugoročno, za razliku od ostalih.


3 PRAVILA FLEKSIBILNE DIJETE

Ovo nisu klasična pravila već smernice, pravila koja vas oslobađaju pravila. :))

1. ISHRANA TREBA DA BUDE PRILAGOĐENA VAŠIM CILJEVIMA, ŽELJAMA I POTREBAMA

2. DOZVOLJENO JE DA UŽIVATE U HRANI BEZ OSEĆAJA USKRAĆENOSTI ILI KRIVICE

3. ZABORAVITE NA SAVRŠENSTVO


Hajde da počnemo od prve stavke…

ISHRANA TREBA DA BUDE PRILAGOĐENA VAŠIM CILJEVIMA, ŽELJAMA I POTREBAMA

Kada dobijete gotovu dijetu, velike su šanse da će se u njoj naći nešto što vama ne odgovara. To može biti sam izbor namirnica, raspored obroka… Neko voli sladak doručak, neko slan, neko uopšte ne doručkuje, nekome prija više manjih obroka, nekome dva veća… Sve su to individualne stvari koje gotove dijete ne uzimaju u obzir.

Ne možete, a na kraju ni ne treba, da silite sebe na nešto što vam nikako ne prija. Već je dovoljno stresno što pravite promenu, a kamoli još takvu.

Takođe, jako je važno da ishrana bude u skladu sa vašim ciljevima. Ukoliko želite da smršate, morate napraviti kalorijski deficit, ukoliko pak želite da izgradite mišićnu masu i ugojite se, morate unositi više hrane.
Način odaberite sami. Nekome zaista odgovaraju neki popularni načini ishrane jer prosto ne vole namirnice koje se tu isključuju i to je sasvim u redu. Sve dok vama prija.

Svakako se podrazumeva da određeni zdravstveni problemi zahtevaju specifičan način ishrane i ukoliko sami imate određeni problem, obavezno se konsultujte sa lekarom.

Dakle, najvažnije je da ishrana bude prilagođena vama, da odaberete namirnice koje volite i zatim sve prilagodite cilju koji želite da dostignete.




DOZVOLJENO JE DA UŽIVATE U HRANI BEZ OSEĆAJA USKRAĆENOSTI ILI KRIVICE

Vraćanje kilograma nakon dijete se ne dešava zato što se nešto magično “pokvari” u organizmu već zato što većina ljudi nakon dugih restrikcija počne da jede i više nego ranije. Telo ne zna da li je gladovalo jer nije imalo šta jede ili zato što ste vi tako odlučili.

Upravo zato se stroge restrikcije nikako ne preporučuju. Postoji mnogo boljih načina od kojih nećete imati dugoročne posledice.

Nekome prija da neko kratko vreme isključi iz ishrane visokokalorične namirnice i da im se zatim umereno vrati, što je sasvim u redu. Ipak, za većinu je i dalje najbolje da se ničega u potpunosti ne lišavaju već samo da ograniče kalorijski unos. Nekoliko kockica čokolade neće naškoditi vašem mršavljenju, ali čitava čokolada verovatno hoće (naravno u slučaju da ste premašili svoje dnevne kalorijske potrebe).

Trudite se da 80% vaše ishrane čine nutritivno kvalitetne namirnice, ali zato u preostalih 20% uživajte bez ikakvog osećaja krivice. Vi zaslužujete da se osećate lepo dok jedete ono što volite, nevezano za to da li imate višak kilograma ili ne.




ZABORAVITE NA SAVRŠENSTVO

Koliko samo dijeta padne u vodu zbog “greške”. Namerno sam stavila navodnike jer greška u ishrani ne bi trebalo da postoji, bar ne u tom kontekstu. Naravno da ćete nekada pojesti nešto što niste planirali i više nego što “treba”, ali to je samo znak da ste živ čovek. 🙂

Slažem se da treba jesti da biste imali zdravo telo, ali je sasvim dozvoljeno da pojedete nešto i za “dušu”. 🙂

Problem nastaje kada se na to gleda kao na smak sveta, pa sav prethodan trud padne u vodu, a do budućeg nikada i ne dođe.

Nemojte od sebe očekivati savršenstvo. Dovoljno dobro je sasvim dovoljno!

Takođe, suluda pravila dovode do toga da se konstantno osećate kao gubitnik. Ukoliko baš morate da imate neko “pravilo” i pomaže vam da ostanete na pravom putu, neka to bude neko realno i ostvarivo. Recimo, umesto da kažete da nećete uopšte jesti čokoladu, zacrtajte sebi da nećete pojesti celu čokoladu već jednu štanglu. Na taj način ćete se osećati dobro jer niste “prekrišili” ništa, a ipak ste zadovoljili potrebu za čokoladom.

Eto, toliko je jednostavno. 🙂 Ono što često govorim klijentima koji žele da smršaju je da upravo sada treba da se hrane onako kako misle da bi mogli celog života. Ukoliko traje kratko, i rezultati će imati istu trajnost.

Kao što sam rekla jednostavno je, ali ne uvek i lako. Neko ko se godinama prejedao i nije osluškivao svoj organizam, moraće da napravi ozbiljnu promenu čak iako primeni fleksibilnu dijetu. Ali će ipak biti znatno lakše i efektnije od strogo restrikvnih režima.

Samo dajte sebi vremena. 🙂

I najvažnije, naučite da se pohvalite i zbog sitnih uspeha. Budite disciplinovani, ali ne i prestrogi. Velika je razlika u tome. 🙂

FLEKSIBILNA DIJETA je način ishrane koji ima za cilj da vas podrži i olakša, umesto da vas muči i konstantno vraća u krug. Možda na prvu deluje teško jer “jesti tako zauvek” zvuči rigorozno, ali je najbolje od svega što to zapravo znači da ZAUVEK MOŽETE JESTI ŠTA ŽELITE I UŽIVATI U TOME. 🙂

NADA FITT PLAN ISHRANE