Volela bih da mi potpuno iskreno odgovorite na sledeće pitanje… Koliko ste puta legli da spavate sa osećajem krivice zato što ste se prejeli?
Koliko puta ste rekli sebi da od sutra okrećete novi list?

Možete li sada da mi poverujete kada vam kažem da je moguće da to više nikada ne radite? 😊

Sigurno ćete se nekada prejesti, to je sasvim normalno, svako s vremena na vreme pojede više nego što mu je potrebno, bilo da je to želja za hranom ili prosto situacija (praznici, slavlja…) gde ima puno hrane. To uopšte nije problematično.
Ono što jeste suštinski problem je osećaj krivice koji vas guši posle.

I koliko god mislili da vas on navodno motiviše na promenu, istina je da radi upravo suprotno – sprečava vas. Sve dok budete to radili sebi, konstantno ćete biti u začaranom krugu.

Takođe, jedan od načina da sprečite krivicu jeste da dobro promislite pre nego što počnete da jedete, da ne radite to nesvesno i radi reda, a zatim se osećate loše.
Tema današnjeg teksta su upravo sve te male stvari na koje ne obraćamo pažnju, a podstiču nas na nepoželjno ponašanje i još gori osećaj.

NAVIKE ZA ZDRAVLJE

Umesto da opterećujete sebe svim onim što NE TREBA da radite, sastavite spisak navika koje su dobre za vaše zdravlje i koje planirate da usvojite. Jednu po jednu, biće dovoljno.

Evo nekih primera…

* pripremajte hranu unapred
* pronađite trening koji ćete zaista voleti
* birajte namirnice koje volite da jedete
* jedite koliko god puta u toku dana želite, tajming je nebitan dok je količina u vašem kalorijskom opsegu
* ubacite 2 porcije voća dnevno
* hodajte svakog dana 10 000 koraka
* prestanite da se opterećujete brojkama i vagom

I tako dalje. Ovo su samo primeri, a vi upotrebite svoje. Naravno, ne treba sve odjednom da primenite, kao što rekoh – sitni koraci.

Kakve ovo ima veze sa prejedanjem?
Velike! Svaka od ovih navika vuče sa sobom „posledice“ koje će znantno smanjiti šansu da uopšte imate potrebu za prejedanjem.




NEMOJTE JESTI PREMALO



Nemojte jesti premalo kako ne biste jeli previše. Zvuči kontradiktorno, ali je zapravo potpuno logično.
Kada čitavog dana ili danima gladujete, logičan sled okolnosti i prirodna reakcija vašeg organizma je upravo potreba za prejedanjem.
Slika ispod savršeno opisuje taj sistem. 😊

Zato se manite gladovanja, iscrpljujućih dijeta i izbacivanja bilo kog makronutrijenta, koliko je važno da se ne prejedate, toliko je važno i da ne jedete premalo.



PRIPREMAJTE HRANU UNAPRED

Znam da mnogi ne vole da jedu hranu koja nije sveže pripremljena, ali ponekad je to zaista neophodno. Uzmimo za primer situaciju: došli ste s posla mrtvi umorni i gladni, nemate ni snage ni volje da sada spremate bilo šta. Šta onda radite? Uzimate iz frižidera ono što vam je najlakše, nešto što ni ne mora da se sprema. Kolike su šanse da to bude izbalansiran obrok?
Sasvim minimalne.

Zato je moja preporuka da uvek imate određene stvari pripremljene, poput skuvanih žitarica i jaja, iseckanog povrća za salatu, sveže voće, crni hleb i zdravije namaze poput domaće pileće paštete, humusa… Suština je da u tim situacijama kada nemate vremena, možete samo da otvorite frižider i imate gotov obrok.

To će vas zasigurno sprečiti u prejedanju.



PRESTANITE DA JEDETE ISPRED TELEVIZORA

Jedna moja klijentkinja je imala naviku da svake večeri do kasno u noć gleda TV i uz to obavezno jede.
Nebitno da li je to bila konkretna večera, grickalice ili slatkiši, ali je po pravilu za tih par sati unosila više nego što bi pojela za ceo dan.

Što je najgore od svega, nije to radila zato što je bila gladna već zato što je zadovoljstvo gledanja TV-a povezivala sa zadovoljstvom koje dobija iz hrane.

Sasvim očekivano, kada je promenila tu naviku, sve je postalo lakše.
Ukoliko recimo gledate TV uveče, prebacite to u neki drugi deo dana kako ne biste mahinalno posezali za hranom koju povezujete sa večernjim gledanjem.
Umesto hrane, pokušajte sa ispijanjem kafe, čajem, drugim nezaslađenim napicima, svežim voćem…
Pokušajte da napravite neku zamenu za prejedanje koja će vam takođe donositi zadovoljstvo, ali neće dugoročno biti loša po vas.

Nadam se da će vam današnji post pomoći.
Bilo bi korisno da odgovorite sebi na sledeća pitanja…

U kojim trenucima imate potrebu za prejedanjem?
Šta su vaši okidači?
Koje situacije, emocije?
Postoji li nešto što možete promeniti po tom pitanju?