7 koraka do zdravog odnosa prema hrani

 

Nikada nije bilo lakše doći do informacija na bilo koju temu, a ništa drugačije nije ni sa ishranom, vežbama, mršavljenjem… Svi svakog trenutka možemo saznati (iili već znamo) kako da smršamo, kako da vežbamo, šta je zdravo, a šta ne… Ipak, i pored toga, sve više ljudi ima problem sa viškom kilograma.
Pitate se zašto je to tako?
U radu sa klijentima, primetila sam da mnogi imaju nezdrav odnos prema hrani i njima nikakav novi plan ishrane i vežbanja neće puno značiti ukoliko se ne pozabave drugim stvarima. Ono na čemu u tom slučaju treba raditi zarad dugoročnih rezultata jeste odnos prema hrani. Ponekad je potrebno da pročešljamo po svojim uverenjima, da vodimo dnevnik, da primećujemo, pa na kraju i da zapisujemo svoje misli i tako otkrijemo kakav stav imamo prema hrani i svemu što ide u paketu sa njom.

U današnjem tekstu, podeliću sa vama neke od načina za „programiranje“ mozga koji će vam takav pomoći u mršavljenju umesto da bude glavna kočnica zbog koje sve pada u vodu.

OSVESTITE KAKAV VAM JE ODNOS PREMA HRANI

Kako? Lako 🙂  Svaki put kada pomislite na hranu, pre svega se zapitajte zbog čega jedete. Da li ste zaista gladni ili samo emocionalni deo vas želi da bude nahranjen? Da li na hranu gledate kao na gorivo koje vam koristi ili na neprijatelja zbog kog se osećate loše?
Da ne dužim pošto sam već pisala o tome, više o uverenjima i poremećajima u ishrani možete da pročitate u tekstu ovde.
Jako je važno da nakon čitanja ovog teksta, počnete sve da zapisujete i da ZAISTA primenjujete 🙂

NE OSUĐUJTE SEBE


Da li biste najboljoj prijateljici rekli da je bezvredna, da nema karakter i da nikada neće uspeti da smrša?

Verovatno ne. Da li ste to bar nekada sebi rekli? Verovatno da.
Sada je vreme da prema sebi počnete da se odnosite kao prema najboljoj prijateljici i da govorite sve ono što biste i njoj. To naravno ne znači da treba da se „tešite“ i zavaravate kada vidite da ne idete u pravom smeru, ali svakako znači da svoje unutrašnje monologe treba da začinite osećajnošću i razumevanjem, umesto samoosuđivanjem.
Fokusirajte se na sve ono pozitivno što ste uradili, upamtite svaku voćku koju ste pojeli umesto nezdravog kupovnog slatkiša, na svaki korak koji ste danas napravili, a do juče niste.

NE IDITE IZ KRAJNOSTI U KRAJNOST


Ništa nije crno ili belo, niti je bilo kakva opterećenost zdrava, pa čak ni kada je zdrava hrana u pitanju. Štaviše, smatra se poremećajem i za to postoji stručan naziv – ortoreksija.
Nemojte očekivati od sebe da ustanete sa kauča (na kom ste jeli 3000 kalorija u cugu kroz slatkiše i junk food) i da vam odjednom bude sasvim prirodno i lagano da za čitav dan pojedete 2000 kalorija kroz zdravu hranu i da uz to još i vežbate sat vremena u teretani ili istrčite deset kilometara. Takva očekivanja su sasvim nerealna i kao takva vas mogu odvesti jedino u perfekcionizam zbog kog ćete se konstantno osećati isfrustrirano i neuspešno jer težite ka nečemu što je nemoguće.

Umesto toga, budite zadovoljni zato što ste danas izbacili junk food i spremili sebi zdraviji obrok, zato što ste prošetali do posla ili ostavili tablu čokolade nakon par kockica.

PRESTANITE DA SE UPOREĐUJETE SA FTINES MODELIMA SA DRUŠTVENIH MREŽA


Era društvenih mreža nam je donela koliko loših stvari, toliko i dobrih, ali i dalje ne možemo osporiti da su idealan kanal za ispoljavanje najrazličitijih frustracija. Puno devojaka (posebno mlađih) se upoređuje sa zgodnim devojkama na instagramu osećajući se loše zato što one ne izgledaju tako.

Pre svega, instagram poze su toliko napredovale da manje – više svako može  izgledati kao fitnes model, što možete videti ovde i ovde.
Druga stvar, da li ste pomislile da ta osoba možda već godinama vežba, vodi računa o tome kako se hrani, dok ste vi živeli potpuno drugačijim životom? Ne upoređujte svoj prvi korak sa nečijim desetim, u suprotnom su frustracije i razočaranje neizbežni.

Beležite svoj napredak, motivišite se pre svega svojim uspesima, a druge koristite isključivo kao dodatnu motivaciju i inspiraciju, a ne kao striktne modele koji želite da postanete.

FOKUSIRAJTE SE NA STIL ŽIVOTA UMESTO NA BROJKE I VAGU


Umesto što se merite deset puta dnevno , radije se fokusirajte na zdrav stil života koji želite da razvijete. Nije rešenje da dostignete idealnu telesnu masu i nakon toga sve vratite jer želite da nadoknadite „propušteno“.  Kreirajte u glavi sliku života kakav želite da vodite, poistovetite se sa sobom kakva želite da budete, zamislite se kako sa radošću odlazite u fitnes centar ili park da vežbate, uživajte u zdravoj hrani koju pripremate i jedete, a onda dajte sve od sebe da tu osobu dovedete u realnost 🙂
Ovde  su neke stvari koje treba da znate kada je mršavljenje u pitanju.

NIŠTA NIJE ZABRANJENO


Ukoliko obožavate čokoladu, da li je realno da ćete je se čitavog života odricati? Naravno da nije, niti to tako treba gledati. Umesto da vam se upali lampica i alarm zapišti, sledeći put bez griže savesti pojedite čokoladu, odite na večeru sa prijateljima i uživajte u hrani u potpunosti. Neće vas ugojiti ni čokolada ni hamburger ukoliko ste u kalorijskom balansu i vodite računa o veličini porcije, a psihički će vam biti lakše i nećete se osećati kao zatvorenik u sopstvenom telu. To ne znači da ishrana treba da vam se bazira na nezdravim namirnicama, već da uz zdravu ishranu možete dozvoliti sebi da se počastite nečim što volite iako nije nutritivno najbogatije.  Ovde se možete prisetiti zašto striktna dijeta nikada nije dobro rešenje, a šta jeste.

UŽIVAJTE U PROCESU


Mnogo puta sam ponovila da ne postoji univerzalni plan ishrane, pa ni način života, tako da je bitno da shvatite šta je ono što VAMA odgovara i šta VAS čini srećnima, a ne od čega je komšinica smršala.
Birajte hranu u kojoj ćete uživati, pronađite načine pripreme koji će odgovarati vašem vremenu, opredelite se za fizičku aktivnost koja vama prija i nakon koje osetite onaj nalet endorfina zbog kog sve izgleda lakše i lepše. Uživajte u isprobavanju novih stvari i otkrivanju novog stila života koji čini da budete zdraviji i osećate se bolje. Razvijanje zdravog odnosa prema hrani nakon godina i godina poremećaja u ishrani često nije lak posao i podrazumeva puno uspona i padova, ali je zaista vredno truda. Prihvatite povremene neuspehe kao usputne lekcije koje su samo deo puta.
Okružite se ljudima zbog kojih ćete želeti da budete najbolji što možete i uživajte u tome! 🙂

Sigurna sam da ćete, ukoliko primenite navedene savete, hranu početi da gledate kao gorivo koje vam pomaže da funkcionišete bolje nego ikad i da će vam postati izvor energije umesto frustracija 🙂

Da li ste primetili kod sebe da ponekad imate nezdrav odnos prema hrani?

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂 

About The Author

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.