Nada Piliskic

8 razloga zbog kojih ne gubite kilograme

Da li vam se dešavalo da vam se čini da dajete sve od sebe da izgubite kilograme, ali oni opet nikako da odu? To nije tako retko i ljudi će najčešće okriviti hormone, loš metabolizam ili nešto treće… Sve to može biti uzrok, ali pre nego što dođete do tog zaključka, prvo proverite sledeće stavke.

Zamislite situaciju: nedeljama ste na režimu za mršavljenje, niste se prejedali, jeli ste manje slatkiša i junka nego ikad, vežbali ste redovno… Osećate da možete da poletite. A onda stanete na vagu i… vidite da ne samo da niste smršali već ste i dodali kilogram! Frustrirajuće, zar ne?

Ono što većina ljudi tada uradi jeste da dodatno smanji hranu i pojača treninge. Da li je to rešenje?

Hajde da saznamo šta to sve može biti.

 

KORAK 1: MENSTRUALNI CIKLUS

Menstrualni ciklus dosta može uticati na vašu telesnu masu, a evo i kako.

On traje 28 dana i ima nekoliko faza. Prva faza je rana folikularna i traje 7 dana, druga kasna folikularna koja traje još 7 dana, zatim rana lutealna 7 dana ovulacije i kasna lutealna narednih 7 dana (u toj fazi imamo PMS).

U prvoj i trećoj fazi je mala verovatnoća zadržavanja vode dok je u drugoj i četvrtoj velika.

U prevodu, možda vaga pokazuje više samo zato što ste u tim fazama?!

KORAK 2: ZADRŽAVANJE VODE

ovom tekstu sam detaljnije pisala o tome kako tačno dolazi do zadržavanja vode u organizmu i šta po tom pitanju uraditi. Važno je da budete svesni ovoga. Recimo, neke dijete poput keto ili Atkins funkcionišu na taj način što izgubite dosta vode i zbog toga za kratko vreme budete dosta lakši, ali telesne masti ne izgubite.

Zbog zadržavanja vode možete biti teži čak nekoliko kilograma.

KORAK 3: TRENING I MIŠIĆI

Da li ste sigurni da trening snage ne maskira vaš gubitak kilograma? Kada radite isti, dobijate mišiće, a ti mišići takođe imaju svoju masu. U ovom slučaju je čak i dobro ukoliko imate kg više jer znači da je došlo do rekompozicije tela. To praktično znači da imate sve više mišića, a manje viška telesnih masti.

Nada Piliskic

STEP 4: ŠTA JE SA KALORIJAMA?

Ukoliko mislite da nije do prva tri koraka, zastanite ovde.

Kalorije su važne i isključivo od njih zavisi da li ćete i koliko kilograma gubiti.

Da bi došlo do gubitka, morate trošiti više nego što unosite. Tačka. 🙂

E sad, često se dešava da ljudi nesvesno više unose nego što troše.

Kalorije unosite putem hrane i pića. Apsolutno sva hrana ima svoje kalorije i nema nikakve razlike u tome da li unosite proteine, ugljene hidrate ili nešto treće. Kalorije su kalorije, iste u svim makronutrijentima.

Kalorije trošite preko svog metabolizma i fizičke aktivnosti.

Više o tome kako tačno dolazi do mršavljenja, čitajte OVDE.

Na osnovu svega ovoga, evo 4 razloga zbog kojih gubitak kilograma može biti stopiran.

  • Unosite više nego što mislite OVDE
  • Trošite manje nego što mislite
  • Broj kalorija za održavanje vam je manji nego što mislite
  • Sve navedeno u kombinaciji.

 

Sada ćemo pokušati da rešimo i to.

KORAK 5: IZRAČUNAVANJE KALORIJA ZA ODRŽAVANJE

Kalorije za održavanje su one kalorije koje su vam potrebne da biste održali trenutnu telesnu masu. Znači, ni da mršavite ni da se gojite. Ali se od njih polazi i za jedno i za drugo.

Kako se troše kalorije?

  • kada odmarate, to je bazalni metabolizam
  • kalorije koje se troše za varenje hrane
  • dok radite svakodnevne random aktivnosti
  • tokom treninga

 

Na internetu možete pronaći kalkulatore za izračunavanje vaših dnevnih potreba.

 

KORAK 6: DA LI STE SIGURNI DA NE UNOSITE VIŠE NEGO ŠTO TREBA?

Iznenadili biste se koliko ljudi misli da se “zdrava” hrana može jesti u neograničenim količinama. Hrana je hrana i svaka ima svoje kalorije. Prednost nutritivno bogate je u tome što je korisna za organizam i često manje kalorična, što samo znači da je možete pojesti više nego nutritivno siromašnije, ali to apsolutno ne znači da je možete jesti neograničeno.

Kalorijski deficit je neophodan šta god da jedete.

Druga stvar, svakome od nas je potreban različit broj kalorija i ne može se jedna osoba držati istog plana. Evo šta se tada može desiti…

Imate plan od 2000 kcal i tri osobe koje su na njemu.
Šta se dešava?

Prva će dodati kilograme jer je njen broj za održavanje 1800 kcal, što znači da unosi 200kcal više nego što joj je potrebno.

Druga će održavati jer joj je tačno toliko potrebno.

Treća će gubiti kilograme jer je 2000 kcal taman 500 manje od njenih dnevnih potreba.

Zato stalno naglašavam da ishrana mora biti individualna i prilagođena vama.

Ukoliko niste toliko upućeni u kalorijsku vrednost hrane, ne bi bilo loše da vodite dnevnik u kom ćete upisivati sve što ste pojeli ili koristiti neku fitnes aplikaciju u kojoj radite to isto, ali vam i izračuna koliko ste kalorija uneli.

KORAK 7: DA LI TROŠITE MANJE KALORIJA NEGO ŠTO MISLITE?

Ni ovo nije redak slučaj. Iako vežbanje svakako pomaže kod gubljenja kilograma, dešava se da:

  • osobe precenjuju broj kalorija koje sagore tokom fizičke aktivnosti
  • jedu više nego što treba jer su kroz aktivnost “zaradili” za čokoladu, slatkiš ili junka kada pojedete to što ste potrošili, praktično ste na nuli.

 

Takođe, kada pročitate negde koliko koja akivnost sagoreva kalorija, uzmite u obzir da to zavisi i od intenziteta iste. Što se više pomučite, više ćete sagoreti, lagana šetnja i trčanje svakako nisu iste akivnosti, iako ne osporavam zdravstvene benefite ni jedne ni druge.

Šetnja je odličan način da se uvedete u fizičku aktivnost, ali uzmite u obzir da vam neće sagoreti kalorije koliko i ozbiljan trening sa težinama recimo. To su dve različite stvari.

KORAK 8: VEĆ STE IZGUBILI ODREĐENI BROJ KILOGRAMA I VAŠE DNEVNE POTREBE ZA ODRŽAVANJE SU SE PROMENILE

Kada računate broj kalorija koje su vam potrebne na dnevnom nivou, koristite i broj trenutnih kilograma. Kada imate više kilograma, više vam je i potrebno za održavanje, ali kako mršavite, taj broj se smanjuje.

U prevodu, što ste mršaviji, to manje treba da jedete.

A ako recimo i dalje unosite koliko i kada ste imali 10 kg više i mršavili, sada do toga neće doći.

Zato, kako budete gubili kilograme, tako i ponovo računajte koliko vam je zapravo istih potrebno.

Iskreno se nadam da vam je ovaj tekst bar malo razjasnio zašto može doći do toga da vaga pokazuje kg više iako vama deluje kao da ste dali sve od sebe. Možda i jeste, a možda i nesvesno niste. Znaćete kada zaista budete korak po korak proverili sve što sam napisala. 🙂

I upamtite, mršavljenje nije prava linija i ne treba to da očekujete. Na vama je samo da budete uporni, istrajni i strpljivi. Onda će do rezultata nesumnjivo doći.

 

Uživajte do nardenog čitanja

Nada 🙂 

NADA FITT PLAN ISHRANE