Binge eating – da li se prejedate zbog nedostatka volje?

 

Kada je reč o poremećajima u ishrani, svi su čuli za bulimiju i anoreksiju, ali je malo ko čuo za opsesivno prejedanje (u daljem tekstu binge eating) iako je tri puta zastupljeniji od anoreksije i bulimije zajedno. Upravo zbog neinformisanosti, mnogi primećuju da imaju problem, ali im nikako nije jasno šta sa njima nije u redu jer definitivno nisu ni anoreksični, ni bulimični.

Da li je binge isto što i prejedanje?

Ne baš. Svi se mi ponekad prejedemo i vrlo svesno to radimo dok u isto vreme imamo kontrolu nad sobom. Osoba sa binge poremećajem se prejeda, ali takođe ima osećaj nedostatka kontrole nad tim.

I to nije nedostatak volje, ni proždrljivost, već mnogo više od toga.

BINGE PODRAZUMEVA KONZUMIRANJE VELIKE KOLIČINE HRANE U KRATKOM VREMENSKOM PERIODU U KOMBINACIJI SA NEDOSTATKOM OSEĆAJA KONTROLE TOKOM EPIZODE JEDENJA.

 

View this post on Instagram

Nekada stvarno nije potrebno vreme za pripremu dobrog obroka. Drzi sitost provereno minimum 3h, a i duze i ne razmisljate o hrani. ✅ Opterecivanje sa sta, kad i kako jedem je prava ulaznica u svet zacaranih krugova dijeta i poremecaja u ishrani. Manje razmisljajte, vise intuitivno postupajte, jer kao sto biste znali bebu da hranite sa kvalitetnom hranom, sigurna sam da vrlo dobro znate sta je "zdravo" a sta manje i samim tim telu i dajte ono sto vam trazi i sto mu je potrebno. Od hleba smo konstatovali da se ne goji, vec je stvar u kolicini istog koji unosimo tokom dana. 🤗 Neki izvor slozenih uh treba da unesemo. Da li ce to biti hleb, krompir, riza, pasta, zitarica, stvar je izbora, a najbolje je kombinovati ih sve, naravno kroz nedeljni unos. A o izvoru dijetnih vlakana da i ne govorimo. 😘 Isto tako rezultate pravilne ishrane u pravom smislu osecate tek nakon nekoliko godina, tj. prevenirate razvoj vecine oboljenja koja se dovode u vezu i sa nacinom ishrane. Privremeni efekti, odrzavanja zeljene telesne mase, trentno lepseg osecaja su tu samo da vam daju podstrek da nastavite, a prave efekte osecate onda kada je za njih i vreme. Pravilna ishrana je kao i vezbanje stvar kumulativnog efekta, tako da sve se racuna, sve se broji. Balans pre svega. ❤🌷 🌟www.fitt.rs🌟 #fitt #nadafitt #jazelimjamogu

A post shared by N A D A (@nadafitt) on

Saveti za bolju kontrolu nagona za prejedanjem

Kada uporedite anoreksiju i binge, mogli biste pomisliti kako osobe sa anoreksijom imaju kontrolu, dok je osobe sa binge nemaju.

Takav bi bio zaključak ukoliko posmatramo površno.

Ali…

Kada pitate osobu sa binge poremećajem, šta joj je najveći problem, najčešće će vam reći da nema kontrolu, ne može da se pridržava plana, ali isto tako tačno znaju koliko porcija voća dnevno im treba, koliko mesa, koliko treninga za ovo, za ono… Zapravo, veći deo njihovog vremena u danu se svodi na ishranu, bilo da su u epizodama prejedanja ili ne.

Maltene svako sa binge poremećajem je na nekoj dijeti ili je bio na istoj. Skoro svako od njih oseća sramotu zbog svoje ishrane. Da, baš sramotu… I nije volja ono što im nedostaje. Potrebna je ogromna volja da biste toliki deo vremena razmišljali o hrani kako bi se zaustavile binge epizode.

Setite se svog osećaja kada ste na dijeti. Na početku je sve divno i sjajno, vi euforični, osećate se bolje nego ikad… Da biste nakon dva meseca dobili želju da pojedete sve pred sobom. Odjednom, od dobrog osećaja sa početka, sve se pretvara u krivicu zbog nedostatka volje, karaktera ili čega god.

 

ZAŠTO NE MOŽETE DA ODOLITE KOLAČU NA DIJETI?

Iz prostog razloga: ZATO ŠTO VAŠE TELO RADI KAKO TREBA. Ono ne zna da li ste vi izgladneli jer nemate šta da jedete ili zato što ste rešili da odete na sumanutu dijetu kako biste bolje izgledali.

Upravo to je jedan od razloga zašto restriktivne dijete dugoročno jednostavno ne rade, kolika god bila vaša volja.

Da li se može smršati uz intuitivnu ishranu?

Kada osobi sa binge kažete da treba da prestane da se ograničava, reakcija je uglavnom začuđujuća jer misle da to znači da će se epizode samo pojačavati. Ustvari, suprotno je.

Kada se ne budete ograničavali, nećete ni imati potrebu da se opsesivno prejedate.

Tu na scenu stupa intuitivna ishrana uz čiju pomoć ćete ponovo steći poverenje u svoje telo i naučiti da slušate ono što vam govori.

Nemojte se konstantno samoosuđivati već pokušajte da razumete. I ukoliko primetite da zaista imate ozbiljan problem sa hranom i odnosu sa njom, potražite dobrog psihoterapeuta koji će vam pomoći da rešite svoj problem na najbolji mogući način.

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂 

Poslednji članci

NADA FITT PLAN ISHRANE