Ishrana 18.01.2019.

Binge eating – da li se prejedate zbog nedostatka volje?

Binge eating – da li se prejedate zbog nedostatka volje?

 

Kada je reč o poremećajima u ishrani, svi su čuli za bulimiju i anoreksiju, ali je malo ko čuo za opsesivno prejedanje (u daljem tekstu binge eating) iako je tri puta zastupljeniji od anoreksije i bulimije zajedno. Upravo zbog neinformisanosti, mnogi primećuju da imaju problem, ali im nikako nije jasno šta sa njima nije u redu jer definitivno nisu ni anoreksični, ni bulimični.

Da li je binge isto što i prejedanje?

Ne baš. Svi se mi ponekad prejedemo i vrlo svesno to radimo dok u isto vreme imamo kontrolu nad sobom. Osoba sa binge poremećajem se prejeda, ali takođe ima osećaj nedostatka kontrole nad tim.

I to nije nedostatak volje, ni proždrljivost, već mnogo više od toga.

BINGE PODRAZUMEVA KONZUMIRANJE VELIKE KOLIČINE HRANE U KRATKOM VREMENSKOM PERIODU U KOMBINACIJI SA NEDOSTATKOM OSEĆAJA KONTROLE TOKOM EPIZODE JEDENJA.

 

Saveti za bolju kontrolu nagona za prejedanjem

Kada uporedite anoreksiju i binge, mogli biste pomisliti kako osobe sa anoreksijom imaju kontrolu, dok je osobe sa binge nemaju.

Takav bi bio zaključak ukoliko posmatramo površno.

Ali…

Kada pitate osobu sa binge poremećajem, šta joj je najveći problem, najčešće će vam reći da nema kontrolu, ne može da se pridržava plana, ali isto tako tačno znaju koliko porcija voća dnevno im treba, koliko mesa, koliko treninga za ovo, za ono… Zapravo, veći deo njihovog vremena u danu se svodi na ishranu, bilo da su u epizodama prejedanja ili ne.

Maltene svako sa binge poremećajem je na nekoj dijeti ili je bio na istoj. Skoro svako od njih oseća sramotu zbog svoje ishrane. Da, baš sramotu… I nije volja ono što im nedostaje. Potrebna je ogromna volja da biste toliki deo vremena razmišljali o hrani kako bi se zaustavile binge epizode.

Setite se svog osećaja kada ste na dijeti. Na početku je sve divno i sjajno, vi euforični, osećate se bolje nego ikad… Da biste nakon dva meseca dobili želju da pojedete sve pred sobom. Odjednom, od dobrog osećaja sa početka, sve se pretvara u krivicu zbog nedostatka volje, karaktera ili čega god.

 

ZAŠTO NE MOŽETE DA ODOLITE KOLAČU NA DIJETI?

Iz prostog razloga: ZATO ŠTO VAŠE TELO RADI KAKO TREBA. Ono ne zna da li ste vi izgladneli jer nemate šta da jedete ili zato što ste rešili da odete na sumanutu dijetu kako biste bolje izgledali.

Upravo to je jedan od razloga zašto restriktivne dijete dugoročno jednostavno ne rade, kolika god bila vaša volja.

Da li se može smršati uz intuitivnu ishranu?

Kada osobi sa binge kažete da treba da prestane da se ograničava, reakcija je uglavnom začuđujuća jer misle da to znači da će se epizode samo pojačavati. Ustvari, suprotno je.

Kada se ne budete ograničavali, nećete ni imati potrebu da se opsesivno prejedate.

Tu na scenu stupa intuitivna ishrana uz čiju pomoć ćete ponovo steći poverenje u svoje telo i naučiti da slušate ono što vam govori.

Nemojte se konstantno samoosuđivati već pokušajte da razumete. I ukoliko primetite da zaista imate ozbiljan problem sa hranom i odnosu sa njom, potražite dobrog psihoterapeuta koji će vam pomoći da rešite svoj problem na najbolji mogući način.

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂 

FITT Individualan plan ishrane uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.