Chia seme ili Lan?

 

Internet je preplavljen o blagodetima chia semena i njegovoj lekovitosti. Spada u super hranu i veruje se da ima izrazito povoljno dejstvo na zdravlje. Ovo seme smatramo za hranom bogova, jer je cena paprena i prodaje nam se kao nešto nesvakidašnje, retko i posebno. Chia semenke su čini se postale nešto nezaobilazno i na domaćim trpezama. Dosta ljudi me pita šta mislim o ovom semenu, da li je stvarno tako dobro kao što pišu itd… Da bih vam najlakše dočarala napraviću poređenje sa semenkama lana. S obzirom da su lan i chia semenke jako slični, uporedićemo nutritivni sastav.

chia ili lan

 

lan

 

Ugljeni hidrati

Chia: većina ugljenih hidrata koje se nalaze u chia semenkama su u obliku dijetnih vlakana (38g) više od 80%. Od ovih vlakana najzastupljenija su nesvarljiva vlakna  (95%)  samim tim ovo seme utiče na smanjenje rizika od dijabetesa. Kada ostavite chia semenke u nekoj tečnosti, ona se uvećaju za oko 10-12 puta i postaju želaste strukture kao neki puding.

Lan: kod lana su isto najveći procenat od UH dijetna vlakna (27g)  (60-80% su nerastvorljiva dijetna vlakna). I lan kao i chia reguliše nivo šećera u krvi. Oba semena su bogata vlaknima, koja usporavaju apsorpciju, samim tim stabilizuju nivo šećera u krvi. Isto se u kombinaciji sa vodom dobija gelasta struktura. Ovako spremljeno laneno seme je odličan laksativ, i dobra pomoć onima koji pate od konstipacije.

Proteini

Chia: seme sadrži 19% proteina. Sadrži visoko kvalitetne proteine sa svim esencijalnim aminokiselinama, tako da je dobar izvor proteina biljnog porekla, ali se svakako ne preoručuje da deci u razvoju zamenjuje životinjske izvore proteina. Bez glutena je.

Lan: sadrži oko 18% proteina, profil aminokiselina je usporediv sa sojom. Isto se ne preporučuje kao jedini izvor proteina. Iako sadrži esencijalne aminokiseline, nema amino kiselinu lysine. Ali zato obiluje argininom i glutaminom, koje deluju povoljno na prevenciju kardiovaskularnih oboljenja. Laneno seme je i korisno za prevenciju visokog krvnog pritiska, visokog holesterola, dijabetesa tip 2 kao i nekih inflamatornih procesa.

 

Masti

Chia: Ono što je čest podatak je da je chia seme prebogato omega – 3 masnim kiselinama. 75% masnoće u chia semenu dolazi iz omega – 3 masne kiseline, alfa linolenic acid (ALA) a 20% masnoće čine omega – 6 masne kiseline. Chia semenke su poznate po najvećoj koncentraciji omega – 3 masnih kiselina, biljnog izvora.

Lan: 73% masnoće od ukupne čine omega -3 masne kiseline kao i omega – 6. Spadaju u prve nakon chia semenki, po bogatstvu ovih kiselina, kada su u pitanju biljni izvori.

Ono što je isto za oba semena, je da je iskoristivost omega -3 masnih kiselina ni približno kao onih iz recimo izvora ribe.

 

 Vitamini i Minerali

Chia: Mangan (2.72mg), Fosfor (869mg), Bakar (0.92mg), Selenium(55.2 µg), Gvožđe (7.72mg), Magnezijum (335mg), Kalcijum (631mg)

Chia semenke su bogate mineralima, ali su oskudne vitaminima.

Lan: Vitamin B1 (1.64mg), Fosfor (642mg), Bakar (1.22mg), Selenium (25.4 µg). Magnezijum (392mg), Kalcijum (255mg)

Lan je bogat vitaminima i mineralima, posebno vitaminom B1 (thiamine).

 

Da rezimiramo

  1. Chia seme odlično zamenjuje jaja u receptima – i chia i lan to mogu uraditi, kada se pomešaju sa vodom dobija se ta sluzava struktura, koja u receptima imitira jaja.
  2. Gluten free – naravno da ne sadrže gluten jer se on i nalazi u samo nekim žitaricama. To je opšte popularni trend da se piše po proizvodima gluten free, čak i na namirnice koje ga inače ni nemaju.
  3. Nemaju holesterol – kao i svaka druga biljna namirnica, jer je holesterol životinjskog porekla.
  4. Pospešuju probavu – i chia i lan imaju isto dejstvo, usled velike koncentracije dijetnih vlakana.
  5. Reguliše se šećer u krvi – lan kao i chia usled velike koncentracije dijetnih vlakana ima isti efekat.
  6. Bogate su omega-3 mastima. Jesu, ali iskoristivost je neznatna u odnosu na iskoristivost iz ribe npr.

Videli ste i sami da chia seme nema nikakva posebna svojstva u odnosu na lan. Oba semena su zdrava i dobra. Chia seme nije uzgajano na našim prostorima, ujedno se i svrstava u super hranu, stoga mu je i cena nešto viša u odnosu na lan. Koje od ova dva semena ćete koristiti, stvar je ličnog izbora.

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂

 

NADA FITT PLAN ISHRANE