Ishrana 18.07.2016.

Chia seme ili Lan?

Chia seme ili Lan?

 

Internet je preplavljen o blagodetima chia semena i njegovoj lekovitosti. Spada u super hranu i veruje se da ima izrazito povoljno dejstvo na zdravlje. Ovo seme smatramo za hranom bogova, jer je cena paprena i prodaje nam se kao nešto nesvakidašnje, retko i posebno. Chia semenke su čini se postale nešto nezaobilazno i na domaćim trpezama. Dosta ljudi me pita šta mislim o ovom semenu, da li je stvarno tako dobro kao što pišu itd… Da bih vam najlakše dočarala napraviću poređenje sa semenkama lana. S obzirom da su lan i chia semenke jako slični, uporedićemo nutritivni sastav.

chia ili lan

 

lan

 

Ugljeni hidrati

Chia: većina ugljenih hidrata koje se nalaze u chia semenkama su u obliku dijetnih vlakana (38g) više od 80%. Od ovih vlakana najzastupljenija su nesvarljiva vlakna  (95%)  samim tim ovo seme utiče na smanjenje rizika od dijabetesa. Kada ostavite chia semenke u nekoj tečnosti, ona se uvećaju za oko 10-12 puta i postaju želaste strukture kao neki puding.

Lan: kod lana su isto najveći procenat od UH dijetna vlakna (27g)  (60-80% su nerastvorljiva dijetna vlakna). I lan kao i chia reguliše nivo šećera u krvi. Oba semena su bogata vlaknima, koja usporavaju apsorpciju, samim tim stabilizuju nivo šećera u krvi. Isto se u kombinaciji sa vodom dobija gelasta struktura. Ovako spremljeno laneno seme je odličan laksativ, i dobra pomoć onima koji pate od konstipacije.

Proteini

Chia: seme sadrži 19% proteina. Sadrži visoko kvalitetne proteine sa svim esencijalnim aminokiselinama, tako da je dobar izvor proteina biljnog porekla, ali se svakako ne preoručuje da deci u razvoju zamenjuje životinjske izvore proteina. Bez glutena je.

Lan: sadrži oko 18% proteina, profil aminokiselina je usporediv sa sojom. Isto se ne preporučuje kao jedini izvor proteina. Iako sadrži esencijalne aminokiseline, nema amino kiselinu lysine. Ali zato obiluje argininom i glutaminom, koje deluju povoljno na prevenciju kardiovaskularnih oboljenja. Laneno seme je i korisno za prevenciju visokog krvnog pritiska, visokog holesterola, dijabetesa tip 2 kao i nekih inflamatornih procesa.

 

Masti

Chia: Ono što je čest podatak je da je chia seme prebogato omega – 3 masnim kiselinama. 75% masnoće u chia semenu dolazi iz omega – 3 masne kiseline, alfa linolenic acid (ALA) a 20% masnoće čine omega – 6 masne kiseline. Chia semenke su poznate po najvećoj koncentraciji omega – 3 masnih kiselina, biljnog izvora.

Lan: 73% masnoće od ukupne čine omega -3 masne kiseline kao i omega – 6. Spadaju u prve nakon chia semenki, po bogatstvu ovih kiselina, kada su u pitanju biljni izvori.

Ono što je isto za oba semena, je da je iskoristivost omega -3 masnih kiselina ni približno kao onih iz recimo izvora ribe.

 

 Vitamini i Minerali

Chia: Mangan (2.72mg), Fosfor (869mg), Bakar (0.92mg), Selenium(55.2 µg), Gvožđe (7.72mg), Magnezijum (335mg), Kalcijum (631mg)

Chia semenke su bogate mineralima, ali su oskudne vitaminima.

Lan: Vitamin B1 (1.64mg), Fosfor (642mg), Bakar (1.22mg), Selenium (25.4 µg). Magnezijum (392mg), Kalcijum (255mg)

Lan je bogat vitaminima i mineralima, posebno vitaminom B1 (thiamine).

 

Da rezimiramo

  1. Chia seme odlično zamenjuje jaja u receptima – i chia i lan to mogu uraditi, kada se pomešaju sa vodom dobija se ta sluzava struktura, koja u receptima imitira jaja.
  2. Gluten free – naravno da ne sadrže gluten jer se on i nalazi u samo nekim žitaricama. To je opšte popularni trend da se piše po proizvodima gluten free, čak i na namirnice koje ga inače ni nemaju.
  3. Nemaju holesterol – kao i svaka druga biljna namirnica, jer je holesterol životinjskog porekla.
  4. Pospešuju probavu – i chia i lan imaju isto dejstvo, usled velike koncentracije dijetnih vlakana.
  5. Reguliše se šećer u krvi – lan kao i chia usled velike koncentracije dijetnih vlakana ima isti efekat.
  6. Bogate su omega-3 mastima. Jesu, ali iskoristivost je neznatna u odnosu na iskoristivost iz ribe npr.

Videli ste i sami da chia seme nema nikakva posebna svojstva u odnosu na lan. Oba semena su zdrava i dobra. Chia seme nije uzgajano na našim prostorima, ujedno se i svrstava u super hranu, stoga mu je i cena nešto viša u odnosu na lan. Koje od ova dva semena ćete koristiti, stvar je ličnog izbora.

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂

 

FITT Individualan plan ishrane uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.