Ishrana 17.09.2020.

Da li je bolji izbor intuitivna ishrana ili praćenje kalorija?

Tema današnjeg teksta je česta polemika među ljudima koji su nešto zainteresovaniji za ishranu i fitnes.
Do pre nekoliko godina, bilo je samo članaka po časopisima i uobičajenih saveta „Ako želite da se hranite zdravo, zauvek izbacite slatkiše, fast food itd.“. Danas je to dosta drugačije, o ishrani se mnogo više govori i na moju radost, mnogo više o pravilnoj, izbalansiranoj ishrani nego o restriktivnim dijetama čiji je dugoročni efekat potpuno nezdrav, i kada je u pitanju fizičko, a i mentalno zdravlje.

Međutim, sada se postavljaju neka nova pitanja.

  • Gde je linija između brige o ishrani i opsesije?
  • Do koje mere se računa disciplina, a kada počinje patologija?
  • Da li je dobro brojati kalorije ili nije?
  • Da li je bolje intuitivno jesti ili ipak planirati obroke prema nekim pravilima?

Sve su ovo pitanja na koja ne postoji tačan i netačan odgovor jer puno toga zavisi od konteksta i konkretne osobe. Za nekoga je bolje jedno, za nekoga drugo, a čak i isto ponašanje podstaknuto različitim motivima može imati potpuno drugačije posledice.

U današnjem tekstu, potrudiću se da vas što više usmerim da donesete pravilnu odluku za sebe, svoje ciljeve i potrebe. 😊

 

PRAĆENJE KALORIJA I MAKRONUTRIJENATA

Iako neki imaju averziju prema bilo kakvom praćenju kalorija i makronutrijenata, to u određenim situacijama može biti vrlo korisno.

* Ukoliko se profesionalno bavite sportom, praćenje ishrane je neophodno
* Ukoliko se pripremate za određeno takmičenje
* Ukoliko želite rekompoziciju tela (smanjenje telesnih masti, izgradnja mišića)
* Ukoliko imate cilj koji je neophodno dostići do određenog datuma
* Ukoliko ste skloni usputnom grickanju i/ili nemate svest o kalorijskoj vrednosti namirnica
* Ukoliko se tako osećate sigurnije i opuštenije jer znate da ste sigurno u kalorijskom deficitu/suficitu/balansu, umesto da razmišljate jeste li ili ne
* Ukoliko imate određene zdravstvene probleme koji zahtevaju strožije praćenje i na koje značajno utiče višak kilograma

Takođe, ukoliko ste početnik po pitanju pravilne ishrane, praćenje kalorija i okvirno makronutrijenata vam može pomoći da naučite da kasnije spontano pravite bolje izbore po pitanju hrane.

Za koga praćenje kalorija i makronutrijenata nije?

Posebno bih naglasila sve one koji imaju ili sumnjaju na poremećaj u ishrani, koji time rizikuju da postanu preopterećeni brojenjem kalorija, kada je motiv strah da se ne ugoje i slično.

Isto tako, za prosečnog rekreativca nije tako opasno, ali nije ni neophodno tako strogo pratiti bilo šta.

 

INTUITIVNA ISHRANA

Za razliku od praćenja kalorija i makronutrijenata, intuitivna ishrana se zasniva na tome da poštujete svoje telesne signale, da naučite da ih osluškujete, da tačno znate kada ste gladni, kada siti, a kada samo žudite za određenom hranom iz nekih razloga koji nemaju veze sa fizičkom glađu.

Intuitivna ishrana je dobar izbor:

* Ukoliko je vaš cilj održavanje telesne mase
* Ukoliko ste već postigli svoje fitnes ciljeve i to želite da zadržite
* Ukoliko vam je cilj da poboljšate svoj odnos prema hrani
* Ukoliko vam više prija opušteniji pristup i tako se osećate rasterećenije
* Ukoliko ste već savladali osnove pravilne ishrane i osećate se sigurno sa svojim izborima

Jedna od zamki kada je intuitivna ishrana u pitanju je žudnja za određenom hranom, kao i emocionalno prejedanje. Zato je vrlo važno da umete to da razlikujete kako ne biste mislili da vaše telo traži kesu čipsa i kutiju sladoleda uz Netflix. 😊

Tako da bi osnovna veština intuitivne ishrane trebalo da bude poznavanje signala tela, a za to je nekada potrebno vreme, posebno kod onih koji su se godinama iscrpljivali raznim dijetama.

 

NEŠTO IZMEĐU STROGOG PRAĆENJA KALORIJA I MAKROSA I INTUITIVNE ISHRANE

Kako svaka krajnost ima svoju sredinu, ništa drugačije nije ni po pitanju ishrane.
Nije neophodno da nužno budemo ni u jednoj grupi, uvek je najbolje da sve prilagodimo sebi, svojim potrebama i ciljevima.

Zlatna sredina bi u ovom slučaju bila balans između jasnih smernica pravilne ishrane kako biste zadovoljili sve fizičke potrebe za enegrijom, makro i mikronutrijentima, dok ujedno obraćate pažnju i na signale koje vam telo šalje.

Ovakav pristup je idealan:

* Ukoliko ste na režimu za mršavljenje, ali vam je potrebna mala pauza od strogog praćenja zbog nekih nepredviđenih okolnosti, odmora, proslava ili vam je jednostavno potrebna pauza jer se osećate preopterećeno. Na ovaj način ćete i dalje biti na putu do cilja, uz opušteniji pristup.
* Ukoliko vam je strogo računanje opterećujuće, a ipak vam je stalo da na neki način pratite progres
* Ukoliko imate određene fitnes ciljeve, ali nisu strogo vremenski ograničeni i bitnije vam je da radite na zdravom odnosu prema hrani

Kao što sam na početku teksta rekla univerzalnog odgovora nema. 😊

A ja se nadam da su će vam ove smernice pomoći da procenite šta je najbolje za vas.
Ukoliko ni to nije dovoljno, svakako možete na određeni period pokušati sa nekim od navedenih načina i jasno videti šta vam tu prija ili ne prija.

Uživajte do narednog čitanja,

Nada 🙂

 

FITT Individualan plan ishrane uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.