Da li je dobro kombinovati proteine i ugljene hidrate?

Sigurna sam da ste već čuli teoriju o kombinovanju hrane, štaviše – ne samo jednu. Ona najstarija i najpopularnija jeste o kombinovanju ugljenih hidrata i proteina, a konkretan primer za to su meso i krompir. Svako ko se iole zainteresovao za ishranu, negde je morao da pročita to.

E sada… Da li je to i tačno?

Argument za takve teorije zasniva se na tome da različita vrsta hrane zahteva različite enzime za varenje. Na taj način se navodno smanjuje apsorpcija određenih makronutrijenata dok drugi duže ostaju u organima za varenje, zbog čega se skupljaju toksini koji izazivaju razne hronične bolesti.

 

 

ODAKLE POTIČE TA IDEJA?

Sama ideja potiče od dijete koju je početkom 20. veka osmislio lekar Vilijam Hej. On je sve namirnice podelio u tri grupe: kisele, alkalne i neutralne. On je tvrdio da kombinovanje kisele hrane ( meso, riba, mlečni proizvodi tj. proteini) i alkalne hrane (ugljeni hidrati) uzrokuje sakupljanje kiselih produkata koji su štetni za organizam.

Druge teorije govore da hrana bogata proteinima zahteva kisele enzime za varenje dok su ugljenim hidratima potrebni alkalni enzimi. Kada se konzumiraju istovremeno, varenje jednog isključuje varenje drugog, i naravno apsorpcije korisnih nutrijenata.

Koja su to napopularnija pravila po pitanju kombinovanja hrane?

Voće se jede isključivo na prazan stomak ili 20 minuta pre nego što se jede bilo šta drugo.

Koštunjavo i suvo voće je poželjno jesti sa povrćem.

Skrob se jede samostalno ili sa povrćem koje ne sadrži skrob.

Meso i mlečni proizvodi se jedu isključivo samostalno ili sa povrćem koje ne sadrži skrob.

Naravno, postoje razne varijacije na temu, ali ovo su neka od najčešćih koje sam čula.

 

ŠTA NAUKA KAŽE O OVOJ TEORIJI?

Prosto i jednostavno – ne postoje naučni dokazi koji potvrđuju ovu teoriju. Istraživanja su pokazala podjednak gubitak viška telesnih masti kod onih koji su kombinovali po “pravilu” i kod onih koji su jeli uobičajeno. On što takođe nema logike jeste preporuka da se sveže voće isključivo jede samostalno, dok se suvo kombinuje. Takođe, određeno povrće sadrži i proteine, šta je sa njima?
Brokoli pored toga što je pretežno ugljenohidratna namirnica sadrži i visoki procenat proteina. Gde onda njega svrstati?!
I šta se dešava u organizmu kada se jede brokoli, kada sadrži odnos makronutrijenata kao krompir i meso?

BENEFITI KOMBINOVANJA HRANE

Jedino iz cele priče što zaista ima logike jeste potenciranje nutritivno bogatih namirnica koje se preporučuju u svakom obliku ishrane. Iz tog razloga, to nije nikakvo revolucionarno otkriće, ali ako govorimo o benefitima, ovo bi bio jedan od njih. Ukoliko birate nutritivno kvalitetne namirnice, svakako ćete se osećati bolje nego kada jedete takozvanu “praznu” hranu, premda to nema nikakve veze sa kombinovanjem hrane.

Takođe, veliki nedostatak ove teroije jeste rigidnost. Tako stroga pravila zahtevaju puno vremena i napora, a da ne pričam o odricanjima koje idu uz sve. Kada jedete isključivo ugljene hidrate u obroku, velike su šanse da ćete jako brzo ogladneti i uneti više kalorija nego što bi trebalo, a već znate kuda to vodi. S druge strane, nije preporučljivo ni da jedete isključivo proteine. Raznovrsnost je jedan od važnih principa pravilne ishrane.

U moru raznih ideja i teorija, moj glas uvek ide pravilnoj ishrani bez strogih pravila i odricanja.

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂 

NADA FITT PLAN ISHRANE