Da li je fitnes fizički izgled ili je fitnes zdravlje tela?

Već duži period vremena imam u planu da napišem post o temi o kojoj se malo priča i generalno stvara velika zabluda. Primećujem i uopšte mi se ne dopada u šta se pretvara ideja bavljenja fitnesom ili šta se sve podrazumeva ako želiš da vodiš fitness lifestyle. Za početak, ako niste sigurni na šta tačno mislim, prelistajte na instagramu postove sa hashtagom #fitspiration i pogledajte kakve fotografije će biti rezultat. To će biti iskvarcovana, dehidrirana i bezmasna mišićava tela ili će to pak biti motivacione poruke sa idejom poput “Ili se žtrvuješ ili si gubitnik”. Dobija se utisak da ako želimo da vodimo fitness lifestyle, obavezna je velika žrtva zarad dostizanja željenog fizičkog izgleda.

Do koje mere je zapravo opsesija sopstvenim fizičkim izgledom zdrava? Fitnes modeli pa i fitnes treneri ulažu izuzetne napore u dostizanje određene fizičke forme, toliko odricanja, toliko posvećenosti, a nije jasno gde je razdelna linija između zdravlja i te forme. Da li recimo ti isti fitnes modeli mogu biti u zdravom optimalnom balansu kada su u pitanju ishrana ili trening a da i dalje budu na vrhu svog performansa?

Šta je u stvari fitness lifestyle koji promoviše fitnes industrija i šta je fitness lifestyle koji BI TREBALO ta ista industrija da promoviše? Šta dovodi ljude do toga da čine suluda žrtvovanja kada su u pitanju trening i ishrana? Gde je u svemu zdrav balans?

 

Fitness Lifestyle kroz filter društvenih mreža

Šta nam se prvo nameće kao ideja fitness lifestyle-a?

Kvarcovani ten

Plastične posudice sa hranom

Obavezna suplementacija

Nabildovani delovi tela

Dnevne selfie poze ispred ogledala u fitnesu

 

Šta bi zaista trebalo da se kroz fitness lifestyle promoviše?

Želimo da podstaknemo pojedinca da kontinuirano bude fizički aktivan i da to radi u svojoj zoni prijatnosti.

Želimo da pojedinac razvije odnos prema odabiru i količini hrane koju jede.

Povrh svega, želimo da ih podstaknemo da razviju unutrašnju motivaciju za vežbanjem koja će biti pokretač na duge staze.

Ako želimo da promovišemo promene životnog stila, putem kojih će ljudi izgraditi zdrave navike, a izgleda baš i ne uspevamo jer je trend rasta gojaznosti alarmantan, potrebno je da kod ljudi podstaknemo pravu iskonsku želju za aktivnošću kako bi započeli, a kasnije i održavali svoje zdrave navike.

Uopšte nije poenta da svi imaju pločice na stomaku. Poenta je da ti mišići stomaka budu snažni i da budu potpora našoj kičmi.

Nije poenta da hranu i nutrijente merimo na grame, kao i da promovišemo samo određenu hranu ili režim ishrane. Poenta je da podstaknemo ljude da imaju zdraviji odabir hrane.

Govorimo o stilu koji treba da promovišemo i koji će pomoći ljudima da izgrade i održe dostojanstven nivo snage tela, kardiovaskularnog fitnesa i da ih kalorijski unos održava u balansu telesne mase.

Da li je slogan: “Budi žrtva zarad rezultata” zapravo trenutna promocija fitness lifestyle-a?

Da li modeli koji imaju jednocifrenu brojku telesnih masti tokom cele godine zbog toga treba da budu na pijadestalu uspeha u fitnesu? Zarad čega? Koja je korisno-primenljiva vrednost toga?

Nismo ni svesni koliko ovakvo isticanje krajnosti vodi fitness industriju u jednom potpuno suprotnom smeru od one kojom bi trebalo da ide.

Umesto da promovišemo kako fitness može biti svuda oko nas, kako samo malim izmenama i malim koracima možemo napraviti značajne promene, mi se ubismo pokazujući kako je fitness savršeno telo uz izuzetno opterećujuću i komplikovanu ishranu.

Da bismo razumeli i uopšte na pravi način motivisali druge da vežbaju ili promene navike u ishrani na bolje, moramo razumeti i osnovne izvore motivacije.

Dakle, postoje unutrašnja i spoljašnja motivacija. Unutrašnja motivacija podstiče na aktivnost jer se osećamo lepo ili prijatno, za razliku od spoljašnje gde nam je ideja fizičkog izgleda glavna motivacija. Unutrašnji izvor motivacije je veliki pokretač, često je dugoročno održiva, ali je potrebno više vremena da se izgradi. Svako od nas prvobitno ima dozu spoljašnje motivacije, poput lepšeg fizičkog izgleda, ali vremenom uz adekvatan trening i način ishrane kod osobe treba da se razvije i unutrašnja motivacija.

 

Zašto onda Fitspiration i fitness danas narušavaju motivaciju?

fitspiration

 

Vidite i sami po ovim fotografijama da se fokus sa zdravlja i vežbanja premešta na to da vežba treba da bude forma kazne. Bitan je isključivo fizički izgled. Poenta svega je ozbiljna spartanska žrtva ili na drugoj strani osećaj krivice.

Nijedna od ovih ideja nije nimalo motivišuća i podsticajna za većinu ljudi, posebno što teže dolazi do razvoja unutrašnje motivacije. Pa ni ne treba da budete genije da dođete odmah do zaključka da ideja kažnjavanja vežbanjem i ideja besprekornog tela nikako ne vodi produktivnom vežbanju i izgradnji dugoročne navike vežbanja.

Da ne bismo pričali samo o negativnim stranama današnjeg poimanja fitnesa, napisaću vam kako fitnes može i treba da vas učini srećnijima. 🙂

Da li znate da je fitness recimo odličan način da podstaknete bolje raspoloženje?

Martin Seligman, pionir pozitivne psihologije, svoj rad posvetio je izučavanju tome zašto su srećni ljudi zapravo srećni. Naravno uz primenu naučnih metoda razvio je model koji se sastoji od pet faktora koji utiču na povećanje nivoa zadovoljstva i sreće. Naveo je sledeće:

Zadovoljstvo, uživanje – ukusna hrana, tople kupke…

Angažovanje – učestvovanje u aktivnostima koje su izazovne

Veza – socijalni odnosi i interakcije sa drugim ljudima

Značaj, svrha – želja za napretkom

Dostignuće, nagrada – opipljivi ciljevi

 

Već vidite da aktivnosti koje su u relaciji sa fitnesom i te kako mogu doprineti razvoju ovih faktora sreće ili zadovoljstva.

Evo konkretnih ideja kako fitness utiče da budete srećni:

Spremajte ukusnu hranu kojoj ćete uživati. Birajte kvalitetnu, raznovrsnu i najbitnije hranu koju volite.

Probijajte svoje limite, da li će to biti zahtevnija vežba ili zahtevnija aktivnost, izazovite sebe.

Stvarajte nova poznanstva kroz fitness, tako ćete razvijati odnose sa ljudima sa kojima imate zajednička interesovanja.

Kada pronađete aktivnost koja je u dirketnoj vezi sa onim što vas zanima i što želite da imate, to će biti trenutak da ćete teško propuštati svoje treninge.

 

Nemojte biti davljenici u moru iskrivljenih predstava o idealnoj fizičkoj formi, nemojte se opterećivati do besvesti hranom koju jedete. Dozvolite fitnesu da unapredi vaš kvalitet života i ne dozvolite da čini pravila po kojima se morate ponašati.

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂

 

fitt klub

Related Post

About The Author

One Response

  1. Jelena

    E pa da znas, Nado, da me je ovaj post odusevio!
    Ono sto je meni najgore sa tim ”fitnesasima” je sto promovisu zdrav nacin zivota i ishrane, a na cemu im se zasniva ista? Ovsene pahuljice sa proteinima za dorucak, obaren brokoli i parce piletine za rucak i jaja za veceru. U svakom ”receptu” za kolace/palacinke glavni sastojak je proteinski prah. I ovo je jos u najboljem slucaju, ako ne koriste druge suplemente, keto dijetu koja podrazumeva 0 glukoze u ishrani i tera mozak da kao primarno gorivo koristi alternativu, nesto sto nije normalno biolosko stanje. Sa tim ogromnim unosom proteina se opeterecuju bubrezi i to nikako nije nacin ishrane preporucen na duzi vremenski period. Pri tom iste te osobe ni slucajno ne koriste rafinisan secer u ishrani, a koriste na kg proteina koji se takodje dobijaju procesom rafinizacije i isti su uparavo zato tako jeftini. (Kao sto malo secera u ishrani nije opasno nije ni malo proteina samo hocu reci da mi je to sve skroz kontradiktorno).
    I eto, onda ”obicni ljudi” koji ne znaju mnogo o ishrani, naravno veruju u to. A sto i ne bi kada vide da to ”radi” i da ti ljudi zaista jesu zategnuti i fino izgledaju.
    Mozda nikad necu imati plocice na stomaku ali sam daleko srecnija jer mogu popiti limenku piva dok sam sa drustvom/na zurci ili da mogu pojesti parce torte na sestrinom rodjendanu bez grize savesti i sve dok mi je biciklo primarno prevozno sredstvo uz trening jos 2-3 puta nedeljno smatracu da zivim zdravim nacinom zivota!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.