Fitness 30.08.2017.

Da li je gojaznost posledica lenjosti ili?

Želela bih odmah na početku da definišemo pojam gojaznosti, koji zapravo predstavlja hroničnu bolest koja se ogleda u povećanoj količini masnog tkiva. To je stanje koje je izlečivo, ali isto tako vrlo surovo ukoliko se stvari ne drže pod kontrolom. Gojaznost kada se ne leči doprinosi razvoju nekih drugih oboljenja kao što su: hipertenzija, kardiovaskularna oboljenja, dijabetes tip 2, osteoartritis i može uticati na pojavu nekih vrsta malignih oboljenja (rak dojke i debelog creva).

Gojaznost najčešće biva izazvana disbalansom između unosa i potrošnje energetskih hranljivih materija, odnosno kao unos veće količine energije putem prehrane nego što organizam potroši. Hormonski poremećaji su vrlo retko uzrok gojaznosti, a ono što je za sada prihvaćeno jeste uverenje da genetske predispozicije imaju snažan uticaj.

Nedavno sam imala priliku da odslušam online seminar na temu gojaznosti od strane Dr John Menzies sa University of Edinburg, koji se bavi istraživanjem različitih aspekata gojaznosti, uticaja apetita, razvoja navika i uopšte odnosa prema hrani. Ono što su oni posebno istakli, iako zvuči neverovatno, jeste to da nauka još uvek nije jasno definisala šta tačno utiče kod nekoga da bude gojazan a neko drugi da ne bude. Svakako ono što znamo svi jeste da postoje određeni razlozi, poput loših navika u detinjstvu koje se u kasnijem dobu samo gomilaju, uzimanje hrane pod stresnim okolnostima, nedovoljno aktivnosti, prekomeran unos hrane, kod nekih gen koji utiče na veći apetit… Ali suštinski nije potpuno jasno zašto neka osoba ima tendenciju ka gojaznosti, a pak neka druga i nema. Svakako ću o ovome malo više u nekom od narednih postova.

gojaznost

Gojaznost se može predvideti u najranijem dobu života, još dok smo u majčinoj utrobi.

Stil života majke u periodu trudnoće, ima veoma jak uticaj na bebu i njen kasniji razvoj tokom života. Dok je beba u majčinoj utrobi, majka npr. može biti prenosilac FTO gena (Fat mass and obesity-associated protein) koji kasnije mogu imati uticaj na odnos pojedinca prema stilu života kao i na kompoziciju telesne mase.  Isto tako smatra se da žene koje tokom trudnoće povećaju nivo telesnih masti iznad optimalnih, to stanje kod njih može uticati na bebu i njen kasniji razvoj.

Potom u periodu ranog odrastanja jako je važno formirati zdravije navike kod deteta. Deci ne treba dozvoliti da budu gojazna, a nećemo ako ih ne prisiljavamo na jelo i ne jurimo sa hranom, jer deca vrlo dobro znaju kada i koliko su gladni. Razvoj gojaznosti u tom periodu je jako osetljiva stvar i može imati izuzetan uticaj na gojaznost u kasnijem periodu života.

Deca isto tako treba da budu u kontaktu sa zdravijom hranom, treba ih učiti i upoznavati sa raznim ukusima, a ne samo davati im hiperpalatabilnu hranu ili hranu koja godi nepcima. Pokušajte da od doručka, ručka ili večere napravite porodično druženje. Spremajte zdravu i ukusnu hranu, sedite za stolom i dok jedete ćaskajte o dnevnim aktivnostima. To će ujedno doprineti da jedete sporije, samim tim na kraju dana vrlo verovatno bilans će biti i manji ukupni unos hrane. Obroke pred televizorom, tabletom ili bilo kakvim drugim odvlačivačima pažnje treba maksimalno izbegavati. Fizička aktivnost je isto tako jako važan faktor za kasniji stil i način života. Iako socio-ekonomski faktori mogu imati uticaja, gledajte da na sve moguće načine animirate decu (ili sebe) i da ih podstaknete na dodatnu aktivnost.

 

Sve ovo napisano iznad je donekle idealna prevencija gojaznosti, ali šta je sa onima koji već jesu gojazni, da li je to stvar njihovog izbora, njihove lenjosti, nedovoljne upornosti ili ima još nečega što utiče na to stanje?

 

Postoje jasni fiziološki procesi koji se odvijaju u telu osobe koja ima višak masnog tkiva. Iako će mnogi reći, ma ona je lenja, nije dovoljno uporna i zato i jeste debela, ipak to i nije baš tako jednostavno. Znate li da masno tkivo, samim tim i to u višku, ima ulogu endokrinog organa koje luči određene hormone, koji prave celu zbrku mozgu i telu, a da ne pričam o tome koliko se osećaj gladi i sitosti menja, tj. koliko gojazni ljudi stvarno jesu stalno gladni.

 

Kod mnogih ljudi upali generalni savet, jedi manje, više se kreći i budi istrajan, ali ima i onih kod kojih takav savet jednostavno ne pali. Najprostije rečeno nekim ljudima je potrebno mnogo više od običnog plana ishrane. Često i sama volim da kažem da je gojaznim osobama potrebniji psiholog nego nutricionista. Većina ljudi poznaje (donekle) osnove zdrave ishrane i svi znamo šta znači kada se kaže biti umeren i truditi se da jedemo zdravije.

Čak i da pojedinac uspe da smanji telesnu masu, veliki problem je da nastavi da je održava. Veoma mali broj ljudi nakon uspešne redukcije, ostaje na tom nivou.

 

Ponekada se i sama zapletem u zamku i mislim da je jednostavno jesti manje i biti više aktivan, ali kroz rad sa ljudima i prelistavajući literaturu podsećam se da to uopšte ne funkcioniše tako. Predložiti savet gojaznoj osobi, poput jedi manje, isto je kao da kažete depresivnoj osobi da se razvedri.

 

 

 

Verujem da većina vas koji ovo čitate ste možda u sebi pomislili, da ste došli do zaključka zašto ste debeli i da okrivljujete genetiku ili višu silu, nemojte to tako shvatiti i nemojte da se prepuštate tom stanju. Možda spadate u kategoriju onih kojima jeste teže da budu u okvirima normalne telesne mase, ali verujte mi da je normalna i zdrava telesna masa dostižno stanje.

Evo za kraj par saveta za efikasnu borbu sa viškom telesnih masti:

  • Telesna masa se brže smanjuje kada se vežbanje kombinuje sa reduktivnom ishranom.
  • Da bi se umereno smanjila telesna masa, kada se vežba potrebno je blago korigovati i redukovati ishranu.
  • Kada vežbamo, nivo telesnih masti u organizmu se smanjuje u većoj meri nego ako se samo redukuje ishrana.
  • Vežbanjem se održava, a moguće je i da se povećava bezmasna telesna masa i brzina metabolizma u stanju mirovanja.
  • Vežbanje izaziva povoljne promene u telesnoj strukturi.
  • Veća je verovatnoća da će se održati nova (manja) telesna masa ako je postignuta vežbanjem.

 

A evo jednog lepog motivacionog blog posta od Andjelije sa bloga cosmoholicme.com – Kako šetnja može da ti promeni život

 

Ako ste zainteresovani da učinite prvi korak u izmeni svog životnog stila, javite mi se, pa da zajedno pokušamo da napravimo rezultate.

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂

 

FITT program uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.