Ishrana 17.05.2021.

Da li je normalno…

Da li je normalno biti gojazan ili previše mršav? Da li je normalno osećati veću ili manju glad?
Da li je normalno hranu koristiti kao utehu?

I danas se bavimo rečima jer njihovo značenje može izazvati potpuno drugačiji osećaj, samim tim i dalje ponašanje.

Da, normalno je biti i gojazan i previše mršav i imati poremećaj u ishrani, ništa od toga ne čini osobu „NENORMALNOM“. Niko neće reći da je bilo šta što može na bilo koji način da ugrozi zdravlje poželjno, ali je isto tako opasna po zdravlje i ovakva stigmatizacija.

Velika je razlika kada kažemo da je neko anoreksičan i kada kažemo OSOBA sa anoreksijom.
U prvom se minimizuje osoba jer se njeno kompletno postojanje svodi na poremećaj koji ima dok se u drugom delu fokus stavlja na OSOBU, ne na njen poremećaj.
Isto važi za gojaznost i sve ostalo sklono stigmatizaciji.

Kada se nešto normalizuje, ne dogodi se ono čega se mnogi plaše već upravo suprotno.
Niko zbog toga neće pomisliti kako bi bilo baš lepo imati poremećaj u ishrani ili biti gojazan već će ohrabriti one koji ga imaju da ne osećaju dodatni stid, pored onog koji verovatno već dovoljno osećaju.

Normalno je da…

* osećate glad
* da nivoi gladi nisu isti svakog dana
* da osećate pravu sitost nakon obroka
* da pojedete sladoled jer ste tužni

Premda je sve navedeno kroz kulturu ishrane okarakterisano kao prilično „nenormalno“, trebalo bi da znate da nije sve tako crno ili belo.

Pre svega, izbacićemo termine normalno i nenormalno jer ono što je u jednom trenutku poželjno i korisno, u drugom može biti destruktivno.

Ukoliko se prejedate svakodnevno i niste osetili glad mesecima, poželjno je da promenu pravite u tom smeru, da idete ka osećaju gladi, baš kao što je uobčajeno da zdrav čovek oseti glad.
Ukoliko ste često na restriktivnim dijetama, vaš cilj treba da bude da što češće osećate sitost nakon obroka, kao što je i svako drugi oseća.
Poželjno je da obroci budu nutritivno bogati i da nakon njih osećate sitost, a ne samo pun stomak koji treba da zavara vaš mozak da niste gladni.

Isto kao što je sasvim ljudski da povremeno posegnemo za određenom hranom koja nam u tom momentu služi kao takozvana „comfort food“ . Štetnost zavisi od toga koliko je učestalo i u kojoj meri utiče na nas, a ne sama činjenica da se dogodi.

A crno ili belo pristup nikada nije dobar za nas.

FITT Individualan plan ishrane uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.