Da li sa zdravom ishranom i treningom može da se pretera?
Iako svi nutricionisti i treneri govore o važnosti ove dve stvari i trudimo se da motivišemo ljude da žive što zdravijim stilom života, jako je važno prepoznati i drugu krajnost toga.

Ponekad i objektivno dobre stvari u jačem intenzitetu mogu biti loše i ostaviti negativne posledice. Upravo to je slučaj sa zdravim životom.

Kada zdravo postaje nezdravo?



Ukoliko na primer preterujete sa vežbanjem, kakva god vaša namera bila, telo nema vremena da se oporavi kako treba, postajete podložniji povredama i doživljavate fizički stres.

Ukoliko ne stanete kada osetite veliki napor, možete dobiti takve povrede da mesecima ne budete u stanju da trenirate.

Jasan znak da preterujete sa vežbanjem je i stres.
Ne samo fizički već i psihički koji je praćen određenim obrascem razmišljanja.

Osećate preveliki pritisak i kao da prosto morate da vežbate?
Idete preko svojih granica?
Grize vas savest kada ste prinuđeni da preskočite trening?
Imate nerealna očekivanja kada je vaš trening u pitanju?

Ukoliko je ovo vaš obrazac, samo je pitanje trenutka kada ćete dići ruke od svega i odustati.

Koliko je previše?

Zavisi od osobe do osobe, ali ću navesti neke opšte preporuke.

Ukoliko niste profesionalni sportista, vežbanje više od jednom dnevno može predstavljati problem. Takođe i ukoliko traje više od 1,5 h i/ili nemate dane odmora.
Svakako, sve i da trenirate par puta nedeljno, ali imate pomenuti obrazac razmišljanja, trebalo bi da obratite pažnju na odnos koji imate sa hranom i treningom.



Još neki od važnih simptoma pretreniranosti i/ili poremećenog odnosa sa hranom su:

  • stalni osećaj iscrpljenosti i premora
  • česte povrede
  • loš imunitet
  • problemi sa spavanjem
  • problemi sa probavom
  • gubitak menstruacije
  • uticaj ishrane i treninga na socijalni život

  • Gubitak menstruacije odnosno poremećaji ciklusa su jasan znak da se nešto dešava i to je nepogrešivi povod da posetite lekara. Ne čekajte da se samo sredi, možete napraviti još veći problem u međuvremenu.



    OD DVA ZLA… NE IZABERI NIJEDNO

    Da li je bolje / gore biti gojazan ili neuhranjen nećemo govoriti, ali je činjenica da obe situacije imaju svojih posledica.

    Ukoliko uskraćujete svoje telo za važne makro i mikronutrijente, verovatno imate ili ćete imati određenih problema, isto kao i u slučaju gojaznosti.

    Takođe, uzdržavanje od određene hrane može izazvati opsesivne misli po pitanju iste, što zatim može dovesti do poremećaja u ishrani. Zato je važno da reagujete čim osetite da se tako osećate.

    Obratite pažnju na sledeće stavke…

  • opsesivne misli o hrani
  • krivica po pitanju toga šta ste pojeli
  • loše raspoloženje
  • nizak nivo energije
  • loš san
  • socijalna izolacija
  • gubitak menstruacije

    Šta da radite ukoliko primećujete kod sebe ove simptome?

    OBRATITE SE STRUČNOM LICU

    Da li će to biti nutricionista, trener, psihoterapeut ili lekar opšte prakse, na vama je da odlučite. Najvažnije je da to bude stručnjak pun razumevanja za vas i vaš problem, a ne neko osuđujući i težak.

    KO UTIČE NA VAS?

    Povedite računa o tome koga slušate ili pratite na mrežama. Šta ti ljudi govore o ishrani, treningu? Da li vas oni podstiču na obrasce razmišljanja i ponašanja koji vam se ne dopadaju?

    POTRAŽITE PODRŠKU

    Od vama bliskih ljudi u koje imate poverenja. Uvek je dobro imati podršku.

    I samo polako i strpljivo sa sobom. Sve se može rešiti. 🙂