Svako ko je ikada ušao na moj blog, You Tube kanal ili Instagram, primetio je da je moj pristup potpuno suprotan od restriktivnih dijeta i to je vrlo jasno.

Međutim, dijeta nije samo određena hrana. Dijeta je i način na koji se nešto sprovodi, pa tako čujem devojke koje kažu da su na zdravoj ishrani i po sadržaju, možda jesu, ali je način klasično držanje dijete.

Ukoliko vam tek sada ništa nije jasno, samo nastavite da čitate. 😊

Evo nekih znakova da se zapitate da li se zaista pravilno hranite ili ste na dijeti.



STROGO PRATITE PLAN



Ukoliko imate konkretan plan kojim je strogo propisano da se pidržavate baš tog konkretnog obroka i/ili satnice, to jeste dijeta. Od pravilnog načina ishrane ga razlikuje upravo ta strogost i isključivanje vaših želja po pitanju toga šta se jede. U redu je kada vam je plan ishrane predlog, ideja, na taj način funkcionišu i moji planovi ishrane. Ali uvek naglasim da vi imate potpuno pravo da obroke prilagođavate datom momentu, da zamenite namirnicu nekom drugom iz iste grupe, kao i da kombinujete obroke po želji. Potpuno je nevažno da li je to u planu navedeno kao doručak, ručak ili večera.

IZBACILI STE ŠEĆER

I ne želite da više nikada okusite ništa što ga sadrži.
Zašto?
Zato što je tako zdravije.
Hmmm… Za telo možda, ali za psihu ne baš. Ukoliko negativno utičete na psihu, odraziće se na kraju i na vaše telo, tako da ulazite u začarani krug.

Svaki plan ishrane koji isključuje bilo koji makronutrijent nije ništa manje od dijete.

CLEAN EATING

Ili „čista“ hrana. Sama činjenica da hranu delite na „čistu“ i „nečistu“ je potpuno pogrešna. Nema potrebe da dalje govorim. 😊

OPSESIVNO PRAĆENJE UNOSA I POTROŠNJE

Praćenje kalorija može biti korisno, posebno početnicima koji nemaju svest o tome kolika je kalorijska vrednost određenih namirnica. Ali vodite računa kada je to u značajnoj meri pojačano. Nije poenta da opsesivno unosite svaku stvar koju pojedete, a zatim razmišljate koliko ćete se potrošiti na treningu. Potpuno pogrešan pristup koji je ujedno i jedan od simptoma poremećaja u ishrani.


IZBACIVANJE GRUPA NAMIRNICA



Nebitno da li je to meso, voće ili nešto treće, svako izbacivanje grupe namirnica nije dugoročna stvar. Ne samo da je dijeta, već ni fizički nije zdravo, možete imati deficit mikro i makronutrijenata koji se nalaze u namirnicama koje ste izbacili.


Mogla bih da navedem ovde još dosta stvaki, ali mislim da je ovo dovoljno da razumete šta želim da kažem. Sve ovo vodi do poremećenog odnosa sa hranom, a onda neminovno i do gojaznosti ili preteranog mršavljenja.

ŠTA MOŽETE DA URADITE?

DEFINIŠITE ŠTA ĆETE RADITI, A NE SAMO ONO ŠTO NEĆETE

„Neću jesti po restoranima“  i „Ješću više kod kuće“ su dve suštinski iste stvari, a opet tako različite. Prvo je zabrana, drugo je ujedno i rešenje.
Primenite ovaj princip na sve.
Nemojte reći da ćete smanjiti slatkiše već da ćete jesti više voća.
Nemojte reći da ćete izbaciti brzu hranu već da ćete jesti više nemasnog mesa i povrća.


Mozak potpuno drugačije obrađuje ove dve vrste informacija.


BACITE ETIKETE

Misli se naravno na imaginarne etikete koje se sve više lepe raznim namirnicama. 🙂 Ne delite hranu na dobru i lošu, ne demonizujte onu koja se smatra lošom.
Da li je zaista loša, zavisi mnogo više od konteksta i količine koju unesete nego od samog sastava.

JEDITE HRANU ZBOG KOJE SE OSEĆATE DOBRO

Umesto onu od koje ćete smršati, zategnuti se, napraviti mišiće.

Istina je da ćete sve to i dobiti putem one hrane zbog koje se dobro osećate, pritom ne mislim samo na trenutak jedenja, onda biste se dobro osećali i od 100 grama čokolade. 😊

Ali, ovde je reč o praćenju osećaja i promeni fokusa sa „moram“ na „želim“. Ponovo velika razlika.

Nije strašno ukoliko ste se pronašli u današnjem tekstu. Ustvari, potpuno je u redu, svakome ko vodi računa o ishrani se može desiti da u nekom momentu „pretera“. Ali je važno da uočite to, da budete svesni i rešićete problem vrlo brzo i jednostavno. 😊