Čini mi se da je fitnes danas popularniji nego ikad. Na svačijoj explore stranici na instagramu će sigurno izaći neki fitnes trener/model, čak iako ta osoba nikada nije pratila takve profile. Fitnes je pre svega, postao trend.

Sa jedne strane, to je zaista pohvalno i poželjno, ali kao i obično, postoji i ona druga ne tako sjajna strana. Bavljenje sportom i ishranom je često samo manifestacija nekih unutrašnjih nezadovoljstava i problema, a kroz tekst ću vam objasniti i na šta tačno mislim.

Suština će biti samo jedna, da naučite da izbegnete zamke i prigrlite fitnes kao deo života.


ZAVISNOST



Kada čujete reč zavisnost, šta vam prvo pada na pamet?
Pretpostavljam da su to nimalo lepe zavisnosti koje asociraju na propadanje u svakom smislu, fizičkom i psihičkom, gubitke, socijalnu deprivaciju… I to je tačno, mnogi oblici zavisnosti dovode do toga.


Bolesti zavisnosti ne zaobilaze nikoga, bez obzira na pol, rasu, socioekonomski status… I mogu biti ispoljene kroz razne kanale: droge, alkohol, seks, kupovinu, cigarete, kockanje, hranu, pa i vežbanje. Upravo to je ružna strana fitnesa koju sam malopre pomenula.


Međutim, problem nastaje onda kada je sama zavisnost našminkana drugim stvarima i nesvesno se, između ostalog i kroz medije podstiče.

Kada se nešto potpuno nezdravo promoviše kao zdravo na osnovu spolja vidljivih rezultata, dobijemo jednu potencijalno opasnu situaciju i po tu konkretnu osobu i po sve one na koje se vrši uticaj.

Da nije zlato sve što sija, dokazuje i tekst ispod fotografije koju vidite.

View this post on Instagram

Pazite kome zavidite 😄 Instagram je pun super zgodnih cica koje se svakodnevno slikaju ispred ogledala i dele sa vama kako savršeno izgledaju. Sećate se moje fotke slikane u razmaku od dva minuta, samo sa drugačijom pozom? To što vidite na slici, ne mora biti realno. Ali hajde, zanemarimo to na trenutak, recimo da je potpuno isto i u realnosti. Vidite devojku koja po vašem mišljenju izgleda sjajno. Razmišljate kako biste voleli da i vi tako izgledate… Divite joj se koliko vodi računa o tome šta jede. Mislite da je karakter jer nije pojela slatkiš godinama. Voleli biste da i vi budete tako disciplinovani, pa da idete u teretanu svakog dana i dobijete takve mišiće! Ali ono što vi me znate je da se ta devojka bori sa ortoreksijom (opsednutost zdravom hranom) i telesnom dismorfijom (poremećenom slikom o sebi). Ona se plaši da pojede bilo šta "nezdravo" i hrana je jedino o čemu razmišlja. Vežba svakodnevno jer je non stop u grču da će se ugojiti. Ona ne vidi sebe u ogledalu onako kako je vi vidite… Uvek misli da treba još. Nikada nije zadovoljna kako izgleda. Svaki dan provodi u strahu od toga da će se ugojiti. Ona vama lepo izgleda, ali ne i sebi… 💃To naravno ne znači da ne treba da radite na svom izgledu i poboljšate ono čime potencijalno niste zadovoljni, već samo da umete da prepoznate kod sebe kada to dolazi iznutra i kada je manifestacija nekog kompleksnijeg problema koji se odražava na nezadovoljstvo izgledom jer u tom slučaju nikakve spoljašnje "popravke" neće doneti zadovoljstvo. 🌟www.fitt.rs🌟 #nadafitt #jazelimjamogu #fitt #nadapiliskic #fittnutrition

A post shared by N A D A (@nadafitt) on

Sigurna sam da ste od nekog bivšeg pušača čuli kako se ugojio nakon ostavljanja cigareta, kako mu je trebalo da se zanima rukama onda kada je navikao da ode na cigaru i tako dalje. Takođe, mnogi zavisnici od droga govore kako sada ne mogu da prežive bez kofeina i tako dalje.

Suština je u oba slučaja ista – prenošenje zavisnosti.

Portrait of a tired young female resting after jogging on bright background

TRANSFER ZAVISNOSTI


Kada osoba pokušava da se reši jedne zavisnosti, često su joj potrebne distrakcije, nešto što će odvući pažnju od toga. I na jedan suptilan, na prvu poželjan način, razvije se u drugu zavisnost.
Problem u ovom slučaju može nastati kada se ta druga, prividno pozitivna zavisnost podstiče od strane okoline.

Upravo tu dolazimo do fitnesa.

Uzmimo za primer osobu koja se leči od alkoholizma. Kako bi odolela iskušenju, počinje da odlazi u teretanu i na taj način se oslobađa negativne energije. Sve više uživa u tome, oseća zadovoljstvo svaki put kad ode…
Zatim, počinje da preteruje.
Trenira mnogo više nego što bi trebalo, izlaže sebe velikom riziku od povreda i što je najgore, u tome ne vidi problem jer je vežbanje zdravo.

Ništa što uključuje preterivanje i opsesiju NIJE zdravo, pa čak ni trening!

Koliko god spolja izgledalo kao da vodi računa o svom zdravlju i izgledu, pa zato vežba, ono što stoji u pozadini i upravlja jeste zavisnost.

Sada kada ste svesni da postoje ovakva stanja, evo nekoliko saveta kako da ne dođete do toga. 🙂


KAKO DA IZVUČETE NAJBOLJE IZ FITNESA

Kao što sam već rekla, sam po sebi trening jeste dobar. Ali daleko veću ulogu igra način na koji ga koristite i zapravo od toga zavisi da li će biti dobar ili ne.

Zato je balans uvek najbolja opcija. Formiranje zdravih navika, motivacija, disciplina, iskušenja… Sve je to deo puta.

Evo nekih pitanja koja biste mogli da postavite sebi.

  1. Da li trening/vođenje računa o ishrani poboljšava ili uništava kvalitet mog života?
    2. Koliko puta u toku dana pomislim na to?
    3. Da li se unervozim kada razmišljam o preskakanju treninga ili uzimanju nekog nezdravog obroka?
    4. Kako bih se osećao/la da mi to bude oduzeto na mesec dana?
    5. Da li zapostavljate ostale aspekte života i imate osećaj da gubite kontrolu?

Ukoliko vaši odgovori ukazuju i na najmanju sumnju, porazgovarajte sa nekim. Porodicom, prijateljem, a uvek možete zatražiti i profesionalnu pomoć ukoliko mislite da vam je potrebna. Ne treba to da radite sami, podrška je jako važna.

Usudite se i suočite, to je uvek jedini način da se izazov prevaziđe. 🙂

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂

NADA FITT PLAN ISHRANE