Ishrana 17.11.2020.

Da li treba da pojedeš tu krofnu ili ipak ne…?

Površno shvatanje intuitivne ishrane lako može da dovede do toga da ljudi pomisle da je to „Jedeš šta ti se jede, koliko god ti se jede“. Ali, to ipak nije baš tako jednostavno. Jede ti se krofna, da li treba da pojedeš ili ipak ne?

Sa druge strane, ne odnosi se ni isključivo na fizičku glad već pre svega na balans između tela i psihe koja igra veliku ulogu. Zato je nikako ne smemo banalno shvatati, u suprotnom zaista može proizvesti više štete nego koristi.

Danas pričamo o žudnji za određenom hranom, na koji način se javlja i kako joj u kojim situacijama treba pristupiti.

Pre svega, želim da napravim razliku između one žudnje koja je nastala kao posledica izgladnjivanja gde je i prirodna reakcija organizma, odnosno vaše psihe da traži baš tu hranu koja je dugo bila zabranjena i uskraćivana. Današnja tema je malo drugačija i kada pročitate primer situacije, sigurna sam da će vam biti jasno.

Uzećemo za primer osobu koja se prilično kvalitetno hrani.
Redovno jede, bira nutritivno bogate namirnice, povremeno pojede i nešto što voli iako je nutritivno „prazno“. Da, mislim na brzu hranu, slatkiše…

Redovno trenira i sveukupno se dobro oseća.

Dakle, nema nikakvih problema u pozadini zbog kojih će strašno žudeti za nekom hranom.

Ipak, desi se da relativno sita sedne u dnevnu sobu da prelista časopise ili malo skroluje instagramom i na slici vidi čokoladne mafine koji stoje pored kafe i odjednom joj se pije kafa, jede mafin…

Ponavljam, nije gladna, nije željna ničega zbog prethodnog uskraćivanja, ali se ipak javlja želja, samo zato što je u tom momentu poželela da pojede nešto što je videla, a moglo je i samo da joj padne na pamet.

Sigurna sam da ste dosta vas pronašlo u ovom primeru i namerno sam navela osobu koja sve radi u skladu sa nekim osnovnim načelima zdravog života, čisto da vidite da i tada dolazi do ovakvih situacija i da to nije ništa nenormalno. 😊

Imam utisak da veliki broj ljudi želi da zauvek bude sit, da im se nikad ne prijede ništa što vide kao „grešno“ (što je problem za sebe), ali to ne samo da je nemoguće već nema ni potrebe za tim.
Ok je da hrana bude i izvor zadovoljstva, sve dok ne ugrožava fizičko i psihičko zdravlje, a upravo to je cilj intuitivne ishrane. 🙂
Na vama je da poznajete procese i umete da razlikujete šta se u kom momentu dešava, kako biste znali adekvatno i da odreagujete.

kvalitetna ishrana

Nije isto kada vam se prijede krofna jer vam se eto, jede, mislite da bi vam prijalo i kada svake večeri pojedete 5 krofni uz seriju jer ste uznemireni, tužni ili nešto treće.

Nije isto kada pojedete više krofni povremeno i kada to radite svakog dana.

Nije isto kada vam se prijede krofna jer ste toliko dugo uskraćivali sebi sve živo ili kada vam se jede zato što je ukusna i super bi vam legla uz kafu.

Puno zavisi od samog motiva, na vama je da ga detektujete i u zavisnosti od toga donesete odluku kako ćete reagovati. 😊

ŠTA BI BILA ADEKVATNA REAKCIJA OSOBE IZ PRIMERA? KROFNA?

Ukoliko uzmemo u obzir sve faktore koji su navedeni, najprirodnija i najbolja moguća reakcija bi bila prosto pojesti tu krofnu. Zašto?

Zato što će uskraćivanje od toga, vremenom proizvesti još veću žudnju koja lako može preći u konstantno prejedanje velikim količinama određene hrane, a zatim i potencijalno dovesti do razvijanja ozbiljnijih poremećaja.

Ukoliko bi osoba pojela krofnu, nakon 10 minuta bi zaboravila na istu. Osim u slučaju poremećenog odnosa sa hranom gde bi se javila griža savesti itd., ali čak i u tom slučaju je bolje sebe izlagati, povremeno pojesti nešto tako i kada se osoba uveri da je sve u redu, da se ne dešavaju negativne promene, da to nema uticaja na broj kilograma, biće joj lakše da prekine začarani krug prejedanja i izgladnjivanja.

Svakako, ukoliko imate ozbiljnih problema ovog tipa, najbolje je da se javite stručnjaku za mentalno zdravlje koji će vam pomoći da prevaziđete to u skladu sa ličnom situacijom, ovo su samo uopšteni primeri.

Ono na šta je vrlo važno da obratite pažnju jeste da osetite kada treba da stanete i tu na red dolazi praktična primena intuitivne ishrane. Uzeli ste krofnu, sve je u redu.
Sledeći korak je da obezbedite sebi da zaista uživate u krofni, a ne da dođete do tačke u kojoj osećate težinu u stomaku jer ste pojeli više nego što vam je bilo potrebno da zadovoljite žudnju.

Ukoliko ste već bili polusiti, možda vam neće biti potreban ceo mafin već samo par zalogaja. Možda i hoće. Na vama je da procenite.

DOSADA ILI ŽUDNJA?

Još jedna razlika koju treba napraviti je kada vam se nešto zaista jede i kada jedete jer vam je dosadno. U tom slučaju su velike šanse da prosečna količina hrane neće zadovoljiti vašu potrebu, a to u svakom slučaju izlazi iz okvira intutivne ishrane.

Na kraju krajeva, ključ kvalitetne ishrane nije samo u tome da dobro poznajete samu ishranu već pre svega SEBE. I da to onda uskladite sa smernicama koje dobijate po pitanju zdravog života. 

 

Uživajte do narednog čitanja,

Nada 😊

 

Individualan plan ishrane

FITT Individualan plan ishrane uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.