zašto se ne treba plašiti ugljenih hidrata

Zašto se ne treba plašiti ugljenih hidrata?

 

Ah, ti zli ugljeni hidrati… Koliko ste samo puta čuli da morate da izbacite hleb i testeninu da biste smršali?
Čak je išlo i do toga da nikako ne smete jesti voće, a ako ga slučajno jedete uveče, potpuno je jasno zašto ste se ugojili. Ma, budite srećni što ste samo toliko!

Da li i vama ova priča zvuči besmisleno koliko i meni? Ipak, hajde da vidimo šta kaže nauka 🙂

da li ugljeni hidrati goje

Mnogo puta sam ponovila da ugljeni hidrati ne goje sami po sebi već je važna šira slika kada je ishrana u pitanju. Zapravo, nijedna određena hrana ne goji već goje kalorije odnosno količina te hrane. Sve što napravi suficit – goji, pa makar bila u pitanju i najzdravija hrana.

Najčešća pitanja o ugljenim hidratima koje dobijam u inboks su sledeća:

Da li jedem previše ugljenih hidrata?

Da li treba da ih izbegavam pošto želim da smršam?

Mogu li ih jesti posle 18 h?

Zbog dezinformacija u prehrambenoj industriji, svi ugljeni hidrati su svrstani u loše, što svakako nije istina. Dok su neki zaista nezdravi, ima i onih koji su veoma korisni za zdravlje i dobro funkcionisanje organizma.

Svi ste čuli za dijete sa smanjenjem ili potpunim izbacivanjem ugljenih hidrata, u to ne sumnjam.

Nije ni čudo što ste zbunjeni.

Upravo zato želim da pojasnim zašto su ugljeni hidrati zaista neophodni i kako to da možete mršaviti unoseći ih.

Pre svega, ugljeni hidrati nisu samo paste, hleb, krompir, pirinač itd. Ugljeni hidrati su sastavni deo i voća, povrća, mahunarki, mlečnih proizvoda…

da li ugljeni hidrati goje

ZAŠTO NAM TREBAJU UGLJENI HIDRATI?

Kada unosimo ugljene hidrate, oni se pretvaraju u šećer koji se koristi kao energija za telo. Njemu je glukoza potrebna za rad.

Glukoza je oblik šećera koji koristi naš mozak, a takođe je koristimo kao energiju koja nam je potrebna kada dišemo, trčimo, radimo i razmišljamo.

U prevodu – svi svarljivi ugljeni hidrati koje dobijamo od hrane se pretvaraju u glukozu za energiju.

Sve navedeno potvrđuje zvanična nauka.

Kako uključiti ugljene hidrate u ishranu?

Važno je da znate razliku između vrsti ugljenih hidrata i na osnovu toga procenite koje ćete unositi.

 

PROSTI UGLJENI HIDRATI

Prosti ugljeni hidrati se nalaze u hlebu, pecivu, koncentrisanom voćnom soku, slatkišima, nekim žitaricama…

Naravno, to ne znači da morate potpuno da ih iskljulite iz ishrane, ali bi bilo korisno da ih svedete na minimum.

Takva hrana sadrži dosta kalorija, ali je nutritivno siromašna.

Takođe, ishrana bazirana na velikoj količini prostih ugljenih hidrata dovodi do povišenog šećera u krvi što može biti uzrok dijabetesa.

Prosti ugljeni hidrati zahtevaju malo razgradnje za energiju zbog čega idu pravo u krvotok i naglo dovode do povećanja šećera u krvi.

Kada sve ovo sagledamo, jasno je da isti i mogu dovesti do povećanja telesne mase ukoliko se unose u većoj količini.

Utiču i na energiju i generalno nisu korisni za zdravlje.

da li ugljeni hidrati goje

 

SLOŽENI UGLJENI HIDRATI

Za razliku od prostih, složeni ugljeni hidrati se distribuiraju u krv u stabilnijem stanju i obezbeđuju nam dugotrajnu energiju tokom dana.

Kod prostih, naglo dođe do skoka šećera u krvi, a zatim naglo i do pada energije.

Jedini uopšteni savet koji vam mogu dati je da vodite računa o veličini porcije, koji god da su u pitanju.

Ukoliko trošite dovoljno kalorija vežbanjem ili manje unosite putem hrane, zaista nemate razloga da se plašite ugljenih hidrata čak iako želite da smršate. Sve dok vam je fokus na složenim koji su puni hranljivih materija, možete dozvoliti sebi i proste. Ponovo kažem, količina je ta koja igra ulogu.

Nadam se da sam ovim tekstom pojasnila ponešto, tako da kritički posmatrate sve dijete koje se baziraju na isključenju bilo kog makronutrijenta, pa i ugljenih hidrata. 🙂

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂 

Poslednji članci