Ishrana 25.11.2020.

Dijeta – od nade i motivacije do najgoreg neprijatelja

Dijeta – primarni cilj svake je naizgled pozitivan. Svako ko kreće sa dijetom, radi to kako bi se na kraju osećao bolje u svakom smislu. Broj kilograma sam po sebi ne znači ništa, ali mu svako od nas pridaje određeni značaj i zato je važno ono što za nas predstavlja, kao i sve ono što činimo da do toga dođemo.

Zato smatram da je bitno realno sagledati šta se tačno dešava u procesu dijete, pre, za vreme i nakon nje, kako ne biste dozvoljavali da vam primarni entuzijazam zamagli pogled, pa ne vidite šta će se na kraju desiti.

U prvoj fazi se obično javi nada, entuzijazam, motivacija je na visokom nivou jer odjednom vidite potencijalni spas. Ne preterujem kada kažem spas, jer neki ljudi zaista tako vide dijetu i toliko su obeshrabreni zbog trenutne situacije da to vide kao jedini izlaz.

U tom periodu, sve deluje lako i jednostavno, pa čak i činjenica da ste celog dana gladni ne pada posebno teško.

Ipak vi imate cilj koji vidite i nikakva glad tu ne može da se ispreči. Vi ste karakter, ne odustajete, ne posustajete nad iskušenjima.

Ipak… Kada naiđe druga faza, kao da sve počinje da bledi.
Odjednom primarni cilj više nije tako primamljiv, mnogo je primamljivije pojesti sve slatkiše kojih ste se odricali tokom prve faze. Više vas nije briga ni za broj kilograma, ni za ono što za vas predstavljaju.
Jednostavno, toliko ste obeshrabreni i demotivisani da vas baš briga za dijetu i sve što uz nju ide.

U sledećoj fazi, obično dođe do preispitivanja šta se to desilo, ali i velikog osećaja krivice i griže savesti.
Kilogrami su se vratili, ponekad i više nego što ih je bilo u startu, a osećaj je daleko gori.
Sve manje nade da će bilo šta rešiti problem, a krivac se nalazi u sebi.
U sopstvenoj neodgovornosti, nedisciplini, neistrajnosti.
Da ne govorimo o uvredama koje možete izgovoriti sebi.

I tako se primarni cilj poboljšanja pretvori u pogoršanje.

Ne samo na vagi već i po pitanju odnosa sa sobom, a i sa hranom.

Dok kažete keks, dijeta je napravila hranu najvećim neprijateljem, a evo i nekoliko objašnjenja kako do toga dođe.

NAKON DIJETE, HRANA POSTANE PRETNJA
I svaki put kada vam se prijede nešto slatko ili masno poput fast fooda, proći će vam kroz glavu kako je to zabranjeno. Ne bi bilo strašno da to ostane na toj pomisli, ali je problem što se takav začarani krug nastavlja i sa sobom vuče određene emocije koje dugoročno čine samo štetu.

GUBITE SAMOPOUZDANJE PO PITANJU ODNOSA PREMA HRANI
Iako ste nekada možda znali da slušate svoje telo i njegove potrebe, onog momenta kada ste poverovali da „dijeta zna bolje“ i određeno vreme primenjivali to, biće vam daleko teže da se vratite na sopstveni osećaj.

MISLITE DA NE ZASLUŽUJETE DA JEDETE
Ukoliko ste gojazni, to znači da ne zaslužujete da jedete isto kao i bilo koja druga osoba, stidite se i samih sebe i drugih kada to radite i pitate se kako se uopšte usuđujute da pojedete dezert.
Naravno da gojaznost zahteva tretman i vođenje računa, ali to apsolutno ne uključuje osećaj stida zato što ste pojeli nešto van plana i bilo koju hranu doživljavali kao „no no za gojazne“.

„JOŠ SAMO OVO“
Kroz razgovor sa klijentkinjama, primetila sam da je većina njih pre dijete imala takozvani poslednji obrok koji je predstavljao uvod u novu dijetu, odnosno završetak prethodnog poglavlja u kom se nije držala dijeta. Tada bi kupile sve što im se u tom momentu jede i jele dok im ne postane loša.
„Samo još danas, pa od sutra kreće dijeta“. Verujem da već vidite kuda ovo vodi i koliko je pogrešna ideja o „poslednjem obroku“ koji stvara osećaj kao da je zaista poslednja prilika da se pojede nešto što volite.

POSLEDICE PO DRUŠTVENI ŽIVOT
Premda se o ovome malo govori kada su dijete u pitanju, vrlo je važan faktor. Ukoliko vaš način ishrane utiče na to kada, koliko i sa kim se družite, zaista treba da se zapitate šta tu nije u redu.
A svakako nije da izbegavate društvene događaje jer tamo ima hrane ili da cele večeri grickate salatu dok ostali uživaju u hrani. To nije, i nikad neće biti deo zdravog životnog stila.

DRUGAČIJE VIDITE SEBE
Odjednom sebe vidite kao nekoga ko nije karakter, ko je nediciplinovan, nemaran, lenj. A sve to dalje ima uticaja na vaš celokupni život i odluke bitnije od izbora večere.

POREMEĆAJI U ISHRANI
Poslednja, ali i najozbiljnija potencijalna posledica dijeta jesu poremećaji u ishrani koji zahtevaju temeljno i dugotrajno lečenje.

Sigurna sam da ste već svesni štetnosti dijeta, ali vas podsećam da uprkos primarnom entuzijazmu iz prve faze, ipak ne zaboravite na ono do čega neminovno u nekom momentu dođe – do negativnih posledica. 😊

Uživajte do narednog čitanja,

Nada 😊

FITT Individualan plan ishrane uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.