Ishrana 03.05.2021.

Dijeta po krvnim grupama

Dijeta po krvnim grupama je prisutna nekoliko decenija, a njena popularnost nije značajno opala ni pored određenih promena u kulturi ishrane koje su se dogodile u poslednjih nekoliko godina.
Koncept dijeta po krvim grupama se odnosi na to da jedete ono što je u skladu sa vašom krvnom grupom kako biste pre svega smanjili rizik od hroničnih bolesti poput hipertenzije i kardiovaskularnih oboljenja, ali se takođe primenjuje i za mršavljenje.

Peter D’ Adamo je 1996. razvio dijeta po krvnim grupama, a njegova knjiga je vrlo brzo postala jako popularna.
Međutim, i dalje su nedostajali značajni naučni dokazi koji bi potvrdili njegovu teoriju.

Evo kako po njemu to treba da izgleda.

0 krvna grupa: njihova ishrana treba da se zasniva na nemasnim proteinskim namirnicama, sa manje mahunarki i žitarica, a takođe gluten smatra razlogom gojaznosti kod osoba sa ovom krvnom grupom.

A krvna grupa: najosetljiviji imuni sistem, povećan rizik za razvoj srčanih bolesti, raka i dijabetesa.
Po Peteru, osobama sa krvom grupom A bi ishrana trebalo da se zasniva na svežim i biljnim namirnicama, pa je preporuka da budu vegetarijanci.

B krvna grupa: snažan imuni, kao i probavni sistem, najotporniji na hronične bolesti. Preporuka za osobe sa krvnom grupom B je da jedu meso (izuzev svinjskog i pilećeg), namirnice biljnog porekla i malo mlečnih proizvoda. Preporuka je da izbegavaju pšenicu, paradajz, kukuruz i sočivo.

AB krvna grupa: u pitanju je najnovija krvna grupa, pa je samim tim i najsloženija za istraživanje. Osobe sa AB krvnom grupom bi trebalo da jedu morske plodove, tofu, pasulj, žitarice, a da izbegavaju kukuruz, govedinu, piletinu i pasulj.

Činjenica je da ovakav način ishrane  ima pozitivno dejstvo u odnosu na zapadnjački način koji podrazumeva puno prerađenih namirnica sa dodatim šećerom i nezdravim mastima.
Ali to i dalje ne znači da ima bilo kakve veze sa krvnom grupom.

IDEJA DIJETE

Ideja iza dijete po krvnim grupama je ograničiti lektine, proteine koji se vezuju za molekule šećera, na osnovu vaše krvne grupe. Ovo je izvedeno iz ideje da lektini mogu negativno uticati na neke krvne grupe više nego na druge. Međutim, istraživanja pokazuju da lektini imaju slične interakcije sa svim krvnim grupama, i negativnim i pozitivnim, i ne utiču ni na jednu ni na drugu krvnu grupu na poseban način.

ČINJENICE

Američko društvo za kliničku ishranu izvršilo je pregled sve dostupne literature o dijeti prema krvnim grupama u 2013. Tada je pronađeno je preko 1400 referenci, pri čemu je proverena samo 1 referenca koja je proučavala vezu između tipova MNS antigena i dijete sa smanjenom masnoćom. Međutim, ova studija nije efikasno zaključila bilo kakvu povezanost. Nisu pronađeni dokazi koji ukazuju na bilo kakvu korist ili tvrdnju povezanu sa dijetom prema krvnim grupama.

U drugoj studiji 2014. godine proučavana je povezanost dijete sa krvnom grupom i kardiometaboličkih faktora rizika kao što su težina, krvni pritisak, nivo holesterola u krvi i nivo insulina. Studija je otkrila da su povoljni efekti na ove faktore rizika povezani sa promenama u prehrambenim navikama, a ne sa odgovarajućom krvnom grupom učesnika. Odnosno, kada su učesnici konzumirali više nutritivno bogate hrane, posebno voća i povrća, ovi faktori rizika su opali u poređenju sa njihovim uobičajenim načinom ishrane.

ZAKLJUČAK

Da li ima smisla hraniti se na ovaj način?
Ukoliko vam tako zaista prija, zašto da ne. Svakako ćete unositi nutritivno kvalitetne namirnice koje vam ne mogu škoditi i vaše celokupno zdravlje će verovatno biti bolje.
Verovatno ćete u startu i smršati.
Međutim, to i dalje nema nikakve veze sa krvnom grupom već sa činjenicom da ste izbacili prerađenu hranu bogatu šećerom i nezdravim mastima, samim tim smanjili i kalorijski unos.
Popularnost dijete možemo objasniti time što nudi relativno jednostavno i „sigurno“ rešenje za bolje zdravlje, a u to nije tako teško poverovati, posebno kada neko ima problem i hvata se za slamku spasa.

Ukoliko vam je potrebno da formirate način ishrane koji neće uskraćivati ništa, a u isto vreme podržati vaše zdravstvene ciljeve, daleko je bolje da se koristite zvaničnom naukom i njenim tvrdnjama, umesto pseudo naukom za koju nema naučnih dokaza.

FITT Individualan plan ishrane uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.