Emocionalno prejedanje – Šta je i Kako ga Zaustaviti

Često možete da čujete kako je neko smršao zbog stresa, dok se na gojaznost malo drugačije gleda. Ipak istina je da se veliki broj ljudi upravo iz tih razloga ugoji, a često je problem emocionalno prejedanje.
Emocionalno prejedanje podrazumeva unošenje hrane i onda kada niste fizički gladni već jedete zbog tuge, usamljenosti, depresije, ljubomore ili pak hranu uzimate kao nagradu.
Svi mi ponekad jedemo i kada nismo gladni, ali postoje određeni znaci kada bi trebalo ozbiljnije da se pozabavite time.
Sigurno ćete primetiti kako brojka na vagi polako raste, a vi se sve više udaljavate od ishrane na kakvu ste inače navikli. Takođe, veća je verovatnoća da ćete u ovom slučaju birati manje zdrave namirnice.
Mnogi se u ovakvim situacijama bore sa sobom u pravom smislu reči, preispituju se zašto ne mogu da istraju ni u jednoj dijeti, zašto se vraćaju na staro i onda kada smršaju, zašto ne mogu da odole hrani i tako dalje. Međutim, ovde fokus uopšte ne bi trebalo da bude na ishrani već u radu na sebi jer sve odatle i proizilazi.

EMOCIONALNI OKIDAČI

Da li koristite hranu za blokiranje emocija koje se plašite da osetite? Da li ste nesrećni, a u hrani nalazite komfor koji vam kratkotrajno donese dobar osećaj?
Signali koji izazivaju emocionalno prejedanje žele da vam kažu da nešto nije u ravnoteži. Možda ste pod stresom, depresivni, anksiozni… Ili ste prosto nesrećni sa trenutnom životnom situacijom. Pomeranje fokusa sa realnosti i beg u prejedanje nikada nisu dobro rešenje.
Ishrana i fizička aktivnost jesu ključne za gubitak težine, ali su zapravo samo deo slagalice koji nikada dugoročno ne uspeva ukoliko se ne pozabavite suštinom problema.

Bilo bi korisno da postavite sebi sledeća pitanja:

Da li jedete kada niste gladni?

Da li tražite komfor u nezdravoj hrani i kada osećate sitost?

Posmatrajte i preispitajte sebe.

Paradajz turista 😃 Ako nesto volim na moru to je da doruckujem na plazi. ⛱ Ne znam zasto mi to pricinjava posebno zadovoljstvo, valjda taj ceo ambijent, okruzenje, priroda, divljina. 🌞 Sam dolazak do plaze bude vrlo iscrpljujuci, onda obavezno plivanje, kao rashladjivanje, a nakon toga dorucak pod maslinom. 😎 Slana varijanta mi je kao tuna sa jogurtom i krastavcem plus voce. A slatka je jogurt i onaj moj miks iz Bg-a (protein, lan, ovas)… Nekada kupim i pitu u pekari (spanac-feta) ako mi se bas bas jede i kada osecam veliku glad. 😄 Vocke pre i posle, kao i tokom celog dana. 🍉🍍🍎🍑🍊 A uvece za veceru lokalni specijaliteti, musaka, jagnjetina, giros, grcka salata…. 😃 🌟www.fitt.rs🌟 #fitt #nadafitt #jazelimjamogu #saintjohnsvoda #noviclanmojeporodice

A post shared by Nada 💃 (@nadafitt) on


Da biste prestali sa emocionalnim prejedanjem, pre svega morate utvrditi koja je oblast vašeg života izvan ravnoteže.

Šta uzrokuje prejedanje?

Šta uzrokuje da koristite hranu kao komfor?

To može biti nešto iz trenutnog života, ali i repovi nečega što se desilo u prošlosti, ali je ostavilo trag na vama.

Prvo što morate uraditi je da se povežete sa sobom. Da prihvatite sve što mislite i osećate bez samoosuđivanja, kažnjavanja i svega ostalog. Kada naučite da budete ljubazniji prema sebi i “razgovarate” sa sobom saosećajno kao sa najboljim prijateljem, lakše ćete rešiti problem i nećete imati potrebu da hranu koristite kao spas.

Moraćete da osmatrate i osluškujete sebe, da budete svesni dok jedete i osećate kada ste gladni iz želuca, a kada iz glave. Za to je potrebno vreme, kao i upornost, ali se svakako isplati.

Naravno da nije rešenje ni da postanete robovi ishrane, niti da više nikada ne smete pojesti parče torte, ali ćete imati manju potrebu za time i sigurno nećete slistiti pola torte da biste se lepše osećali.

Kada se budete emocionalno sredili, garantujem da će vaša idealna kilaža još dugo ostati vaša.

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂 

Poslednji članci