Dijabetes 23.05.2020.

Insulinska rezistencija i policistični jajnici

U prethodnom tekstu, govorili smo o povezanosti gojaznosti i PCOS (sindromu policističnih jajnika), a danas govorimo o povezanosti PCOS i insulinske rezistencije. Jako često ova dva metabolička sindroma stoje rame uz rame.

Međutim, kako se to dešava?

Verujem da je znanje uvek prvi korak ka rešenju, tako da ću se u današnjem tekst potruditi da vam što bolje objasnim na koji način dolazi do povezanosti i kako zapravo insulin utiče na reproduktivne hormone zbog kojih dolazi do policističnih jajnika.



ŠTA SE DEŠAVA U ORGANIZMU NAKON OBROKA?



Obrok bogat ugljenim hidratima (posebno prostim) dovešće do naglog porasta nivoa šećera u krvi. Povišen šećer podstiče pankreas na lučenje insulina čija je uloga da glukozu iz krvotoka „ubaci“ u ćeliju kako bi se dalje iskoristila za energiju.
Kada ćelije preuzmu glukozu uz pomoć insulina, nivo šećera u krvi ostaje normalan.

Logično, što se više ugljenih hdrata unese, to se više stvara i insulin, ali kada se glukoza unese u ćeliju, nivo u krvi se stabilizuje.

Ovo bi bio slučaj kod zdrave osobe koja nema insulinsku rezistenciju. U tom slučaju, dešava se nešto malo drugačije…

 

ŠTA SE DEŠAVA KOD OSOBA SA IR?


Znači, isto kao i kod zdravih osoba, kada se unese UH (ugljeni hidrat), glukoza u krvi skače. Insulin se povećano luči. I sada dolazi do promene.
Umesto da insulin izvrši svoju funkciju i da ubaci šećer iz krvi u ćeliju, on to ne može. Ćelije su rezistentne, otporne na insulin.
Zbog toga pankreas luči još više i više insulina kako bi „primorao“ ćelije da prime glukozu.

Zbog toga nastaje velika količina insulina u krvi, odnosno hiperinsulinemija koja može biti razarajuća po organizam ukoliko se ne dovede u normalu.

Prosto rečeno, osobe koje duži period imaju hiperinsulinemiju su pod velikim rizikom da obole od dijabetesa, ukoliko stanje ne reše na vreme.




DA LI ŠEĆER U KRVI MOŽE DA BUDE U GRANICAMA NORMALE, A DA IPAK POSTOJI HIPERINSULINEMIJA?



Svakako! Normalan nivo šećera u krvi ne znači da nemate povišen nivo insulina u krvi. Neke od mojih klijenktinja imaju upravo ovakvu situaciju.
Šta je tu problem ako je nivo šećera normalan?

Pa insulin. Pankreas se previše iscrpljuje da bi održao taj nivo šećera u krvi i kada to duge traje, isrcpi se, tako da neminovno dođe i do povišenog šećerau krvi i dijabetesa.

 




ŠTA SVE MOŽE BITI UZROK INSULINSKE REZISTENCIJE?

 



* geni
* PCOS
* gojaznost
* fizička neaktivnost
* loš kvalitet sna ili nedovoljno sna
* stres
* određeni lekovi
* pojedine bolesti

Sve navedeno su poznati faktori rizika i bilo bi dobro rešavati ono što je u vašoj moći kako biste smanjili šansu da uopšte imate insulinsku rezistenciju, a i da biste je doveli na normalu ukoliko je već imate.


PCOS I IR



Da li svaka žena sa PCOS ima IR? Nije pravilo, ali je čest slučaj da ova dva stanja idu jedno sa drugim, 50 do 70% žena koje imaju PCOS imaju i IR.

 


Takođe, 70 do 80% žena koje imaj problem sa gojaznošću, imaju i insulinsku rezistenciju.

Činjenica je da je gojaznost jedan od čestih faktora rizika za nastanak insulinske rezistencije. Ipak, dešava se da je imaju i žene koje nisu gojazne, to su upravo one koje imaju PCOS.

 

 

KOJI SU SIMPTOMI I RIZICI IR?



* Pojačana potreba za ugljenim hidratima. Sigurna sam da je ženama sa IR ovo jako dobro poznato. Takozvani napadi, ogromna žudnja za slatkišima, testom…

* Pad energije. Hormoni su specifični po tome što svaki deluje jedan na drugi i čim je jedan poremećen, to ima uticaja na ostale. A već dobro znamo koliko hormoni imaju uticaj na našu energiju, a i raspoloženje.

* Poremećaji raspoloženja. Iz razloga koji sam navela u prethodnoj stavci.

* Gojaznost i poteškoće u gubljenju kilograma. Pročitajte prethodni tekst.

* Povišeni trigliceridi.

* I svakako, povećam rizik za nastanak dijabetesa.

 


Jasna ja povezanost PCOS i IR, iako sami uzroci nisu precizno definisani, faktori rizika su tu.

Insulinska rezistencija u različitom stepenu utiče na PCOS i to je prilično individualno. Ali da utiče, to je neosporno.

Poruka ovog teksta nije da vas uplaši i obeshrabri već upravo suprotno.
Razumevanjem onoga što se dešava, možete nešto i da promenite, a o tome ćemo u narednim tekstovima.

 

FITT Individualan plan ishrane uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.