Ishrana 15.11.2020.

Kada je idealno vreme da jedete?

Najćešća pitanje koja dobijam nakon slanja plana ishrana su sledeća:

A RASPORED OBROKA?

KADA JE IDEALNO DA JEDEM?

DA LI SMEM DA VEČERAM U TOLIKO I TOLIKO?

KOLIKI RAZMAK IZMEĐU OBROKA TREBA DA BUDE?

Ne čudi me da mnogi ovo pitaju, ipak se godinama pričalo o tome da ne treba jesti posle 6, da obavezno između obroka prođe 4 sata, onda se pojavio intervalni post i ponovo se konstantno priča o satnici.

Kada bih vam dala samo jedan odgovor, bio bi vrlo kratak : JEDETE KADA STE GLADNI. 😊

Ne postoji idealna satnica, makar ne idealnija od one koju vam organizam diktira.

Ipak, znam da nije tako jednostavno… Zato nastavljamo dalje sa pričom. 😊

KOLIKO ČESTO PREGLADNITE?

Skala gladi nije dugme off i on, već ima svoj tok. Niko ne pregladni u momentu, to ipak ide postepeno. Međutim, ono što se zapravo često dešava je da ljudi pregladne. Trpe do određenog momenta i onda pojedu sve što im se nađe. Problem ovde nije samo količina već i činjenica da nema osećaja kontrole, da osoba mehanički stavlja hranu u sebe i daleko su manje šanse da će se zaustaviti onda kad bude sita.

Lekcija broj 1 bi bila da ne dozvoljavate sebi da pregladnite. Nije strašno ponekad, ali neka to ne bude praksa. 😊

KAKO DA JEDEM KADA SAM GLADNA AKO RADIM OD 9 DO 5?

Jasno, ne možete izaći s posla kada vama dođe jer ste gladni. Znam da postoje pauze u koje morate da se uklopite i to je sasvim ok.
Ne morate uvek da jedete isključivo kada ste baš gladni, sasvim je u redu da imate određeni raspored koji ćete pratiti u skladu sa svojim obavezama.

Ali ne postoji striktno vreme koje morate ispratiti kako biste imali rezultate.

Ono što bi moglo biti korisno je da u okviru pauza koje imate, napravite sebi raspored koji ćete pratiti. Recimo, ukoliko je pauza na poslu u 12, 1, a vi ne volite da doručkujete rano, to može biti doručak.
Ipak, ukoliko ste od onih koji vole da jedu čim se probude, isplanirajte da doručkujete kod kuće u 8, a zatim da ručate u 1 ili pak užinate, pa ručate kasnije. Znate otprilike nakon koliko ogladnite, pa po tome pravite raspored u odnosu na vreme koje imate za obrok. Važno je da i fiksne pauze prilagodite svom organizmu koliko je to moguće, kao i količinu hrane koju ćete pojesti. Ukoliko znate da narednih 8 sati nećete moći da ručate, svakako je u redu da pojedete malo jači obrok nego što biste kada bi pauza bila za 3 sata.

ŠTA JE SA JELOM IZ ZADOVOLJSTVA?

I sami znate da može biti loše ukoliko je primarni obrazac ponašanja i konstantno se ponavlja.
Ipak, sasvim je u redu da pojedete tortu, kolač ili brzu hranu, šta god volite, onda kada osetite da vam se jede i da bi vam prijala, bez obzira što objektivno niste gladni.

 

DA LI JE U REDU DA JEDEM KASNO UVEČE/NOĆU?

Problem sa noćnim jedenjem nije problem zbog činjenice da se dešava noću već zato što se tada najčešće jedu jako kalorične namirnice u velikim količinama. I u tom slučaju bih rekla ne, nije preporučljivo da tako jedete ni danju ni noću. 😊

Ali, ukoliko se kasno vraćate s posla ili radite treću smenu, pa stevečeru isplanirali za kasno uveče, nema razloga da je ne pojedete, koliko god sati bilo.

Jedino na šta je poželjno da obratite pažnju je da poslednji obrok bude par sati pre odlaska u krevet jer može uticati na cirkadijalni ritam i varenje hrane (što ne znači da ćete se ugojiti ukoliko niste u suficitu ili da nećete smršati ukoliko ste u deficitu).

KADA TREBA DA DORUČKUJEM? DA LI JE U REDU DA PRESKOČIM DORUČAK?

Malopre sam maltene odgovorila na ovo pitanje, ali neka bude i konkretno. 😊

Dešavalo mi se da mi dođu klijetkinje i kažu kako se jedva nateraju da doručkuju, a posebno da najviše pojedu za doručak jer on treba da bude jak. Nekima nije prijalo i spavalo im se nakon obroka, dok su neki tokom dana postajali samo još više gladni kada bi obimno doručkovali.

Ovi primeri su samo dokaz koliko je svaki organizam drugačiji i niko ga ne može poznavati bolje od vas, čak ni nutricionista.

Ukoliko vam prija da jedete čim se probudite, navalite!
Isto tako, ukoliko vam više prija da sačekate nekoliko sati nakon buđenja, radite tako.

To važi i za vrstu i za količinu hrane. Važno je da u toku celog dana budete u kalorijskim okvirima koji su u skladu sa vašim siljevima (mršavljenje, gojenje, održavanje), a da li će vam obimniji biti doručal, ručak ili večera, u potpunosti je na vama.

Treba li još jednom da vas podsetim da se svaki obrok odnosno svaka vrsta hrana može jesti bilo kada? Pravda za ovsene kaše za večeru! 😊

ONDA, KADA JE IDEALNO DA JEDETE?

Odgovor je najjednostavniji, ali ne i najlakši… KADA VI OSETITE DA TREBA.

Zašto kažem da nije najlakši?

Zato što smo zbog svih nametnutih pravila, zaboravili da slušamo svoj organizam, da pratimo kako se osećamo, šta nam prija, a šta ne. A ovaj post je poziv da se baš tome vratite. 😉

Uživajte do narednog čitanja,

Nada 😊

 

 

 

FITT Individualan plan ishrane uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.