Nutricionizam 07.10.2020.

Kako brza hrana i slatkiši mogu biti deo pravilne ishrane?

Do pre par decenija, znatno manje se govorilo o pravilnoj ishrani, a i ono što se tada govorilo (kao npr. da su rafinisano suncokretovo ulje i margarin daleko zdraviji od svinjske masti) je kasnije dokazano kao pogrešno. Ljudi su se mnogo manje opterećivali time koliko zdravo jedu i verujem da je prava retkost bila da neko o kolaču priča kao o smrtnom grehu.

Nepouzdane informacije i nepravilna ishrana su svakako ostavile svoje posledice, ali isto tako, kao što obično biva sa krajnostima, ostavila ih je i ova druga kada svako svakome gviri u tanjir i osuđuje koliko je nezdravo neko pojeo.
Svakako, to isto rade i sebi.

Ideja o hrani „bez griže savesti“ je tako i nastala. Šećer stvara grižu savesti? Izbaci!
Masnoće stvaraju grižu savesti? Izbaci!

Međutim, šta je sa svim onim što sadrži sve te „grešne“ sastojke i koliko je zapravo pogrešno na taj način posmatrati hranu?

Hrana nije merilo morala, niti treba da ima moralne atribute, hrana je hrana, ono što unosimo kako bismo bili zdravi i kako bi naš organizam imao dovoljno energije za život.
I takav način posmatranja je jedini ispravan, jedini koji ne ostavlja prostora za rizik od razvoja poremećaja u ishrani.

Kao što sam mnogo puta ponovila, ukoliko se 80% vaše ishrane sastoji od nutritivno bogatih namirnica, 20% čega god neće napraviti nikakvu razliku.

Što ne znači da treba da vas grize savest ukoliko se kod vas 80% zasniva na brzoj hrani, a samo 20% na nutritivno bogatim izvorima.

To je samo znak da treba da promenite određene stvari pod pretpostavkom da želite da se pravilno hranite. Ukoliko ne želite, i to je vaše lično pravo, i niko ne treba da vas zbog toga, osuđuje, izaziva stid i grižu savesti.

A najgore od svega je što zbog ovakvog trenda, ljudi sami sebi počinju da govore isto i upadaju u začarani krug.

Paradoksalno, ali što veću grižu savesti osećate po pitanju hrane, to su veće šanse da ćete se lošije hraniti i/ili razviti poremećen odnos sa hranom. Čim je nešto loše, zabranjeno, to je primamljivije, a kada vi ne odolite tome, vi ste loši, vi ste grešni i šta se onda dešava? Pa ponašanje u skladu sa stavom da ste loši. Još kada to izaziva zadovoljstvo (ukusna hrana), sve su veće šanse da će se ponašanje ponavljati.

Ukoliko imate ozbiljnih problema u odnosu sa hranom i idete ka ortoreksiji, moja iskrena preporuka je da se obratite stručnom licu, psihologu, psihoterapeutu, psihijatru jer vam oni zaista mogu pomoći, više nego bilo koji savet koji ćete negde pročitati. Poremećaji u ishrani nisu stvar za sramotu kao i nijedan poremećaj ili bolest, samo su apel da nešto ne radi kako treba, a stručno lice je tu da vas usmeri i pomogne.
Evo nekih smernica koje bi mogle da pomognu da se griža savesti smanji ili pak potpuno nestane.

 

DOPUSTITE SEBI DA JEDETE ŠTA POŽELITE

Prvi korak, ujedno i onaj kog se većina ljudi plaši jer im prvo padne na pamet da će nekontrolisano jesti ogromne količine hrane. Ali, istina je da se to (u zavisnosti od prirode poremećaja, a i težine) najčešće dešava kao posledica uskraćivanja i pogrešnog pristupa ishrani.

Kada znate da svakog dana možete pojesti čokoladu, nećete imati želju da slistite 300 g u roku od pola sata. Tačno, ovo se možda neće desiti prvog dana kada rešite da dozvolite sebi da pojedete i ono sa „grižom savesti“, ali ćete vremenom doći do toga.

Upamtite da je sasvim u redu da deo vaše ishrane bude i ono što volite iako nutritivno nije najbogatije. I to vas ne čini slabim karakterom, ni bilo čim sličnim već upravo suprotno, čini da imate zdrav odnos prema hrani.

Moj predlog je da počnete laganim koracima, ukoliko vam je nezamislivo da čokoladu jedete svakog dana, neka to bude nešto „blaže“ odnosno nešto što vi doživljavate kao manje nezdravo. Suština je da korak po korak idete ka tome da se oslobodite tog osećaja, a ne da krenete naglo i shvatite da to ipak nije za vas i da je lakše nastavite da se vrtite u začaranom krugu.

 

PRATITE OSEĆAJ GLADI I SITOSTI

Na mom blogu možete pronaći mnoštvo tekstova na ovu temu i u ovoj situaciji su posebno korisni. Ukoliko budete pratili kada ste siti, teško da ćete dolaziti u situaciju da se prejedate, a kada to ne radite, manje su šanse da ćete upasti u grižu savesti, čak i ako pojedete nešto za vaš pojam loše.

 

PRESTANITE DA ZAHTEVATE SAVRŠENSTVO

Savršenstvo nije strogo praćenje svega, to je put ka poremećaju. Izbacite sebi ideju iz glave da morate sve striktno raditi i pratiti, umesto toga se fokusirajte na izgradnju zdravih navika koje će vam dugorčno pomoći.

FOKUSIRAJTE SE NA ONO ŠTO TREBA DA JEDETE, UMESTO NA ONO ŠTO NE TREBA

Kada vam kažem da ne mislite na limun, šta se upravo desilo? Pa da, pomislili ste na limun. Slično je i sa hranom, što više sebe terorišete time šta ne treba, to vam je više u glavi baš to.
Sada za promenu, pokušajte suprotno.
Mislite što više o onome što želite da jedete više. Istražujte nove recepte, eksperimentišite, pratite svoj ukus… I sigurna sam da će proces biti prijatan. 😊

 

I upamtite najvažniju stvar ovog teksta:

APSOLUTNO SVA HRANA MOŽE BITI DEO PRAVILNE ISHRANE. I slatkiši i junk, sve što vam padne na pamet. Stvar je samo u meri i vašem odnosu prema hrani.

 

Uživajte do narednog čitanja,

Nada 😊

FITT Individualan plan ishrane uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.