Kako da budete uporniji od svojih nezdravih navika?

Veliki deo naših svakodevnih aktivnosti su u stvari navike koje smo izgradili tokom života. Kako jedemo, koliko se krećemo, kakav nam je generalno stav o životu – sve su to naučeni obrasci ponašanja od kojih zavisi i naš kvalitet života.

“Prvo mi stvaramo svoje navike, a zatim naše navike stvaraju nas.” John Dryden

Kada smo srećni i zadovoljni onda je očigledno da aktivnosti koje upražnjavamo ne treba da menjamo. Problem nastaje onda kad postanemo rob navika koje štete našem fizičkom i mentalnom zdravlju. Tu spadaju na primer nezdrava ishrana, malo kretanja, puno vremena ispred kompjutera ili nedovoljno sna.

Obzirom da takve navike gradimo kroz duži vremenski period, one znaju da budu baš uporne i ponekad se čini da je teško menjati ih. Ipak, ja čvrsto verujem da uvek postoji način da ih pobedite (ili barem umanjite), i ovo su neki od mojih predloga kako da to učinite.

 

Izbacite iz kuće sve nezdrave grickalice.

Ako ste neko ko voli da gricka čips dok je za kompjuterom ili čokoladu dok gleda film, ovo je pravi savet za vas. Najbolji način da prekinete tu lošu naviku je da za početak izbacite svu nezdravu hranu i grickalice iz kuće.

Kada se ušuškate ispred TVa i pomislite kako bi baš bilo dobro da sad pojedete neku čokoladicu, ukoliko je već nemate u kući sigurno će vas mrzeti da se baš tada obučete i odete u prodavnicu da je kupite. Umesto toga posegnućete za onim što imate u kući, pa se zato potrudite da to budu zdrave grickalice i poslastice koje će vam utoliti potrebu za užinom, a koje ćete moći da jedete bez griže savesti. Umesto čipsa kupujte lešnike, bademe i ostale orašide, a umesto čokolade i drugih slatkiša pravite sebi neke zdrave poslastice, kao što su na primer ovi energetski slatkiši.

 

Ponovo se upoznajte sa svojom glađu.

O čemu se ovde radi? Ponekad jedemo zato što nam je dosadno, ponekad jer smo pod stresom, neretko hranom slavimo sreću ili u njoj utapamo tugu. A to su sve pogrešni razlozi za unos hrane u organizam.

Glad bi trebalo da bude jedini razlog zašto jedemo!

Izanalizirajte sebe i svoje navike ishrane. Slušajte svoj organizam. Jedite samo onda kada osetite glad.

Takođe, prestanite da jedete u momentu kada osetite da ste siti, a da niste još puni. Prejedanje je još jedna loša navika koju ne bi valjalo da imate.

 

Budite kreativni u svojoj dosadi.

U odraslom užurbanom svetu često žudimo za par minuta slobodnog vremena za sebe, pa kad oni dođu mi ih na kraju provedemo u aktivnostima koje nam nikako ne koriste. Ili grickamo hranu koja nam šteti, izležavamo se, besciljno šaltamo programe na TV-u ili skrolujemo po Internetu.

A dosada baš može biti korisna, samo ako je kreativno iskoristimo. Izađite napolje, krenite da trenirate neki sport koji ste oduvek želeli, crtajte, pevajte, plešite. Za svoju dušu ili sa dragim osobama. Biće vam zahvalni i vaše telo, a i um.

Na ovom linku imate još puno drugih korisnih predloga kako da maksimalno kreativno i korisno iskoristite trenutke samo za sebe.

 

 

Provodite više vremena na otvorenom.

Iako ovo zvuči kao kliše o kom svi pričaju, tužna istina je da je ovaj savet u današnje vreme potreban mnogim ljudima. Svež vazduh je ne samo poželjan već i nužan.

Ukoliko vas mrzi da svaki dan napolju učestvujete u nekoj organizovanoj fizičkoj aktivnosti, dovoljno je da sam malo izmenite one navike koje možda rutinski radite. Na primer, krenite peške ili biciklom na posao umesto automobilom. Idite češće u šetnje.

Organizujte piknike sa drugarima. To ne moraju biti klasični roštilji sa tonom mesa i hleba, već susreti u prirodi uz neke zdrave unapred spremljene grickalice i hranu, i naravno uz spontani badminton, odbojku ili trčkanje po prirodi.

Pa čak i ako odlučite da se izležavate na ćebencetu ispod drveta, svakako je i to bolje nego da to isto radite sami ispred TVa.

Ukoliko uveče nemate koji znoj ili prljavštinu da operete sa sebe, onda vam dan nije bio uspešan!

 

 

Budite više fizički aktivni.

To ne mora uvek biti neki organizovan sport za koji nikako da se motivišete. Razumem da nemate svi vremena za redovne višečasovne treninge.

Međutim, nedostatak vremena ne bi trebalo da vam bude izgovor. Fizički možemo biti aktivni na razne načine. Već sam gore pomenula da to može biti u okviru promene načina odlaska na posao. Dalje, čak i kad gledate omiljeni film ili seriju vi možete raditi izdržaje, čučnjeve ili vežbe za zadnjicu.

Isto i dok kuvate, usisavate ili brišete prašinu.

Čak i dok šetate malu bebu u kolicima. Što da ne! Brzo hodajte ili blago trčite, uradite par čučnjeva.

 

Ograničite svoje loše navike.

Razumem da je nerealno savetovati da “samo” prestanete sa lošim navikama i da je to teško ostvarivo, naročito ukoliko ih imate puno.

U takvim okolnostima praktičnije je razmišljati o njihovom ograničavanju. Tako je veća šansa da ćete ih se jednog dana i rešiti, postepeno, baš kao što ste ih vremenom i gradili.

Na primer, nemojte u potpunosti ukidati gledanje TVa, ali ograničite se da ga gledate npr. 1h dnevno. Slično može biti i za besciljno surfovanje po Internetu.

Ne morate u potpunosti izbaciti junkfood sa svog jelovnika, ali odredite sebi npr. petak kao dan kada se počastite picom ili kolačem iz omiljene poslastičarnice.

Radite na sticanju novih veština.

Ovo je jako važno, jer kada nađete neku novu redovnu i korisnu aktivnost za vas, automatski ćete manje vremena posvetiti svim lošim navikama koje su prethodno opisane. Vaše samopouzdanje će se povećavati, kao i uživanje u sebi i u životu.

Iskoristite Internet  i za korisne stvari, a ne samo za besciljno lutanje i skrolovanje. I nemojte tražiti izgovore u pričama da nemate dovoljno novca za neke nove aktivnosti. Postoji puno besplatnih kurseva i knjiga koje su samo na korak od vas.

Na ovom linku možete pronaći neke ideje o tome koje nove veštine možete krenuti da razvijate već danas.

Ideja je puno, samo je potrebna kreativnost i volja za promenom.

Ne čekajte da se razbolite ili da imate nekih drugih ozbiljnijih problema da biste krenuli da se menjate. Nemojte biti rob svojih loših navika. Učinite da one vama služe, a ne obrnuto!

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂

 

Ovaj blog post je urađen u saradnji sa projektom #nadjivremezasebe Predlažem vam da pročitate i ostale tekstove sa njihovog sajta na ovom linku.

About The Author

One Response

  1. Anelej

    Nije lako promeniti navike, ali je svakako moguće. Nadam se da će te ljudi koji pročitaju ovaj tekst poslušati, baš kao što sam ja, i uvideti benefite. Moj primer: Ne treniram svakog dana po sat vremena, ali 10-20 minuta obavezno odvojim za sebe i lagani trening. P.S. Obožavam onaj tvoj sa stolicom 🙂
    Cmok

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.