Ishrana 13.04.2021.

Kako da prestanem sa večernjim prejedanjem?

Kako da prestanete da se prejedate uveče?

„Sve je bilo odlično do večere!“
„Uspela sam sve da ispotšujem, ali sam se uveče prejela!“
„Da li će ovo ikad prestati?“
„Mislim da sam zavisna od hrane…“
„Šta nije u redu sa mnom?“

Sigurna sam da vam je ovo dobro poznat scenario ukoliko ste ikad bili na nekoj dijeti i trudili se da strogo ispoštujete režim. Da li je sve u redu sa vama?
Jeste. Sve je u savršenom redu sa vama. Niste zavisni od hrane, falični ni bilo šta slično.
Štaviše, ovo se događa ogromnom broju ljudi i bilo bi baš čudno da svima njima suštinski nešto fali.

Fali nešto drugo, a kroz tekst će vam postati jasno i šta je to.

Krenućemo sa poznatim scenariom…

SCENARIO 1

Budite se 15 minuta pre nego što treba da krenete na posao. Jedva stižete da se umijete, stavite malo šminke i obučete se, o doručku ni govora. Dobro, možda ne volite da doručkujete čim se probudite i to je u redu. Neko voli i par sati kasnije da jede.

Međutim, dešava se da dolazite na posao, krećete da radite i nema stajanja. Nema vremena za doručak, a posebno ne za kvalitetan doručak. Niste ga unapred pripremili, nemate gde ni da ga kupite u blizini.
Naručujete nešto relativno zdravo, neku salatu i jedete je za radnim stolom dok radite, ipak morate ispoštovati dijetu. Dan se nastavlja tako da ne stižete ni da mislite o hrani do 7 uveče kada se vratite kući.

Kada se presvučete, istuširate, sednete da se opustite, osetite takav nagli nalet gladi da ne znate šta ćete od sebe. Tačnije, znate, osećate da morate da se dobro najedete. A kada ste već to uradili i sve „upropastili“, zašto ne biste nastavili uz seriju i neku grickalicu…

Navedeni scenario je dokaz da je sve u redu sa vašim organizmom. To što ste se uveče prejeli je posledica celodnevnog gladovanja koje niste ni stigli da osetite dok ste radili i bili u gužvi. Zato deluje da se sve dogodi odjednom. Da odjednom pregladnite. A nije odjednom, samo vi niste bili tu da čujete, pa je telo poslalo još glasniji signal da treba da ga nahranite.

SCENARIO 2      

Juče ste puno jeli i danas odlučujete da sve radite kako treba. Budite se ranije, stižete da doručkujete. Birate savršeno zdrave namirnice sa malo masti, šećera, kalorija… Sve deluje odlično.
Stižete čak i da ručate na poslu, naravno najmanje kaloričnu salatu.
Gricnuli ste i neku voćku usput uz kafu sa bademovim mlekom jer ipak ima manje kalorija od običnog, iako obožavate klasičan latte. Niste jeli hleb, ništa slatko i baš ste zadovoljni sobom. Puni entuzijazma i energije!

Uveče se vraćate kući ponosni na sebe i večerate nutritivno odličan obrok. I dalje je sve po PS-u.
Onda, u jednom momentu pomislite kako bi vam sad prijao jedan kolačić. Ipak, ne uzimate ga. Ali narednih sat vremena mislite samo o njemu i terorišete sebe zbog toga što vam je uopšte pao na pamet! Uvek morate sve da upropastite! Kada dodoljno izmučite i nacrnite sebe, dolazite do famoznog kolačića i kad ste već totalni neuspeh, što bar ne biste pojeli pet komada, da uživate do kraja.

Opet se osećate grozno i opet odlučujete da ćete od sutra sve drugačije…

Samo što neće. Ništa neće biti drugačije jer vi nastavljate da se vrtite u istom krugu.
Krugu koji je pre svega emocionalno iscrpljujući, ostavlja vas sa puno krivice, srama, samoosude i svega onoga što ne bi trebalo da ima veze sa hranom.

Ukoliko ste se pronašli u prva dva scenarija, jasno vam je da nije problem u VAMA i da je sa vama sve u redu, samo je potrebno promeniti ponašanje kako bi bilo u skladu sa potrebama vašeg organizma.
Sve ono o čemu na blogu stalno govorimo, pravilna, izbalansirana ishrana je ključ.

EMOCIONALNO PREJEDANJE

Ukoliko imate problem sa emocionalnim prejedanjem, preporuka je da uključite psihoterapiju koja će vam pomoći da osvestite svoje mehanizme, ali i pronađete alternativu za suočavanje sa stresom.

Kada osetite potrebu za hranom, a da ste pre toga jeli, zapitajte se da li osećate pravu glad ili ne. Ako ne, šta je ono što vam zaista treba? Uteha, podrška, zagrljaj, nečije društvo?
Svakako, nije problem kada povremeno jedete iz emocionalnih razloga, ali može biti jako štetno ukoliko je to uobičajeno ponašanje.

JOŠ NEŠTO…

Postoje određeni razlozi koji nisu direktno povezani sa hranom, ali imaju veliki uticaj na način na koji jedete, na vašu potrebu za hranom. Zapitajte se da li ste pre svega zadovoljili sledeće stvari.

* Da li dovoljno spavate?
* Da li je vaš san kvalitetan?
* Da li unosite dovoljno tečnosti?
* Da li provodite dovoljno vremena napolju?
* Da li imate dovoljno fizičke aktivnosti?
* Da li se dovoljno odmarate?
* Da li imate dovoljno slobodnog vremena, zabave, hobija?
* Kakav je vaš društveni život, da li ste zadovoljni njime?

Ukoliko ste detektovali problem na nekom nivou, radite na tome.
Sve je to deo zdravog života, ne samo ishrana i sve je vrlo povezano.

FITT Individualan plan ishrane uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.