Kako da se uzdržite od nekontrolisanog unosa hrane

Da li možete da se setite poslednjeg puta kada ste jeli, a da ste pre toga osetili jaku glad? Isto tako, da li možete da se setite kada ste poslednji put jeli i više nego što vam je bilo potrebno kao i kako ste se osećali nakon toga?

Ako smatrate da nemate kontrolu nad unosom hrane, ako osećate grižu savesti nakon obroka, nelagodnost zbog unete količine, ako razmišljate o hrani konstantno, mislim da će vam ovaj post koristiti.

Da li znate da postoji sedam tipova gladi? 🙂

Fizička glad

Hungry-Stomach

U prevodu rečeno prava glad. Osećate potrebu iz stomaka da je vreme za jelo. Krče creva, nivo šećera u krvi je nizak, nivo energije je nizak, koncentracija je slabija, to je trenutak kada je telu zaista potrebna hrana i tada treba da jedete. Treba da nađete balans i da jedete kada ste gladni / umereno gladni. Ako ste izuzetno mnogo gladni, dešava se da pravite loš izbor u odabiru hrane, najčešće ćete posegnuti za visoko kaloričnom hranom, poješćete verovatno i više nego što vam je potrebno.

Glad usled nedostatka nutrijenata

zdrava vs nezdrava hrana

“Stalno sam gladna i mogu uvek da jedem.” U ovom slučaju, velika je verovatnoća da jedete dosta hrane koja nije nutritivno bogata (vitaminima i mineralima) i samim tim telu to nedostaje i šalje vam signal da ste gladni. Isto je slučaj ako ne unosite dovoljno proteina. Visoko kalorijska a nisko nutritivna hrana drži sitost ali veoma kratak period vremena, da bi nakon nekog vremena (zavisno od količine hrane koju ste uneli) ponovo osetili isti osećaj potrebe za unosom hrane. Naše telo prirodno traži kvalitetnu i nutritivno bogatu hranu, tako da mozak kaže jedi i jedi. Ovo je jedan ciklus koji se konstantno ponavlja, vrti u krug gde se javlja sledeće:

Jedete nisko nutritivnu hranu  —> telo ne dobija potrebne nutrijente —> ne osećate sitost.

 

I odjednom primećujete da ste se ugojili i pitate se odakle ovaj višak kilograma.

dobijanje na težini

izvor

Ako ste pronašli sebe u ovoj kategoriji, rešenje problema je donekle jednostavno. Pokušajte da jedete što više prave hrane. Prava hrana je ona koja je minimalno procesuirana, a to su: voće, povrće, kvalitetna bezmasna mesa, riba, žitarice, mahunarke, orašasti plodovi,jaja, mlečni proizvodi… Po mogućstvu u svom što prirodnijem obliku. Ako unosite pravu hranu, mnogo manje ćete osećati glad, pa ćete i samim tim manje jesti, što će i dovesti do gubitka nagomilanih kilograma ili makar, nećete nagomilavati više. 😉

Emotivna glad

Svi problemi se rešavaju hranom. Kada ste pod stresom, tužni ste, usamljeni ili vam je dosadno, uzimate hranu kao nešto za šta mislite da će da popravi vaše raspoloženje. I tada umesto da rešavate duboko unutrašnje probleme, posežete za hranom, koja nikako nije rešenje. Tako i nastaju zavisnosti za recimo alkoholom, cigaretama, drogama.

Vrlo je važno da prepoznate emotivnu glad i da shvatite da ona nije u stomaku. Ne osećate fizičku glad. Često imate potrebu za specifičnom hranom, slatkiši i tako umesto da pojedete poneku kocku čokolade vi jedete celu čokoladu, celu kutiju sladoleda… Šta se potom dešava, niste zadovoljni ni čak kada ste puni. Onda to ide ka kajanju, ljutnji, osećaju stida…

Kada dođete u situaciju da želite da jedete ovakvu hranu, potrebno je da stanete, duboko udahnete i zapitate sebe, šta ja očekujem od ove hrane? Da li sam gladna? Kada sam poslednji put jela?

Potrebno je da skrenete misli sa hrane.

Ako se osećate umorno, napravite toplu kupku, gledajte film, seriju, napravite sebi neki lep ukusni čaj ili toplu čokoladu.

Ako se osećate usamljeno pozovite prijatelje, idite negde gde ima dosta ljudi.

Ako se osećate dosadno, izađite u dugu šetnju, pročitajte neku knjigu, upišite neki online kurs.

 

Preusmerite akciju tako da nahranite emocije a ne telo.

 

Glad uslovljena navikom

 

 

Movie and entertainment industry items, including a box of popcorn a movie clapboard and a strip of 35mm film

izvor

Doručak u 8, ručak u 2, večera u 7, čak iako niste gladni, to je vreme kada se jede. Ovo i nije tako loše jer mnogim ljudima se stvara dobra navika, ali postaje loše kada hranu vezujemo za specifične događaje, kada npr. idete u bioskop, da li su tu obavezno kokice i piće? Film uveče kod kuće, obavezno neke grickalice? Ovo je navika koja se stiče godinama i nakon bezbroj ponavljanja istog postupka, potpuno iz navike, ne razmišljajući i nekontrolisano jedemo hranu u specifičnim okolnostima, nevezano da li smo gladni ili nismo.

 

Glad kao posledica izmenjenog rada hormona

Žene najbolje poznaju ovaj problem, svakog meseca dolazi do oscilacija u apetitu, u zavisnosti od trenutnog statusa hormona. Bitno je samo da ste svesne i uvek dobro pripremljene za nastupajuće nalete gladi. Ako vas interesuje nešt više o ovoj temi, pročitajte ovde.

 

Glad uzrokovana senzacijom – miris hrane

poslastičarnica

Ručali ste i idete da se nađete sa prijateljima na kafi, ulazite u kafe, a u vitrini razni kolači, odjednom osećate želju da naručite jedan. Ili doručkovali ste, prolazite pord neke pekare i osećate intenzivan miris sveže pečenog peciva, odjednom osećate apetit i želite da jedete tu hranu. Dozvoljavate da čula ukusa, mirisa preovladaju i da vas kontrolišu. Ako se nađete u ovakvoj situaciji, zastanite na momenat, pogledajte sve te kolače i zapitajte se, da li sam gladna, kako ću se osećati nakon pojedenog kolača? Ako je odgovor, nije mi potrebno, već sam dovoljno jela, osećaću se bezveze nakon što pojedem, onda odstupite i zaboravite na kolač. Ako ste se ipak odlučili da pojedete taj kolač, pružite sebi zadovoljstvo u pravom smislu i jedite ga sa uživanjem i polako. Zadovoljite sva čula.

Zapamtite, parče torte s vremena na vreme je potpuno u redu, nije nešto što treba sebi poptuno da uskraćujete, i ako zaista s vremena na vreme pojedete parče kolača nikako ne treba da stvarate sebi osećaj krivice radi toga.

Glad uslovljena situacijom

porodična trpeza

Ovde su primer porodični ručkovi, okupljanja sa prijateljima. Najčešće je velika količina hrane na stolu, svi jedu, jedete i vi dok i koliko jedu svi, domaćini obično prisiljavaju da se jede više, kao hajde ništa nisi jela, moraš još malo, pa probaj ove kolačiće što sam pravila… Potrebno je da znate da kažete NE i da zaista tako i učinite. Stvar je da premestite centar zabave sa hrane na ljude, igrajte neke društvene igre, plešite, povedite neke zanimljive teme za razgovor, ne dozvolite da je hrana jedini izvor zabave i jedini pokretač akcije…

 

Okrenite se sebi

 

Da li se prepoznajete u nekim od navedenih situacija, i kako ih kontrolišete?

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂