Kada bih vas pitala zbog čega nikako da smršate, šta biste rekli?

Definitivno jedan od najčešćih odgovora je „Ne mogu da prestanem da jedem slatkiše, stalno žudim ta njima“, „Stalno mi se jede fast food“, „Uvek odustanem i pojedem nešto što ne treba….“

Zato danas pričamo o tome. 😊

Kada jasnije definišemo šta je to žudnja i odakle dolazi, zašto nam se stalno jede ono što sebi zabranimo, znaćemo i kako da tome i pristupimo. 😊


ŠTA JE TO ŽUDNJA?



Žudnja za hranom je snažna potreba za određenom vrstom hrane koja nije posledica samo fizioloških potreba. Tu je uključeno i psihičko iskustvo, osećaj ugodnosti od kog postanemo „zavisni“ unošenjem hrane. Stavila sam navodnike jer to nije zavisnost u klasičnom smislu, ali ima velikog uticaja na to zašto posežemo za određenom hranom.

Takođe, i samo gledanje slika ili miris neke hrane koju volimo, može da dovede do toga da silno poželimo baš tu hranu iako do tog momenta nismo na nju ni pomislili, niti smo fizički gladni.

Ono što je vrlo važno naglasiti je to da postoji razlika između gladi i žudnje.
Glad je fizička stvar, dok je žudnja pre svega povezana sa emocijama, pa je tako prejedanje posledica emocionalnog doživljaja, daleko češće nego fizičke gladi.



DA LI SMANJENJE KALORIJA POVEĆAVA ŽUDNJU?


Ne nužno, to zavisi od nečega bitnijeg od samog broja kalorija.
Ukoliko jedemo manje nego što nam je potrebno, možda ćemo biti gladni. Fizički gladni.

Ali, sve i da unosimo dovoljan broj kalorija, ukoliko se namerno strogo odričemo hrane za kojom inače žudimo, veće su šanse da ta žudnja poraste.

Dolazimo do zaključka da ovo ponovo nema nikakve veze sa fizičkom glađu već sa činjenicom da smo nešto sebi zabranili.
Isto tako, verujem da i većina vas primeti kako se žudnja povećava u stresnijim životnim periodima.


ŠTA MOŽETE DA URADITE?



Sada kada su vam jasnije neke stvari o žudnji, da pređemo na akciju, na sve ono što možete uraditi kako biste smanjili žudnju za hranom.

Ono što je bitno da znate da nijedna od navedenih ideja nije univerzalno dobra, da će nekome pomoći jedna, nekome druga, nekome kombinacija različitih, zato je ključ u tome da isprobavate i vidite šta vama lično odgovara i funkcioniše.


JEDITE ONO ŠTO VAM JE ZABRANJENO


Tačnije, ono što mislite da vam je zabranjeno. 😊 Naravno, u razumnim količinama koje se uklapaju u vaše energetske potrebe, ali je najgora opcija da u potpunosti isključite nešto što volite da jedete.
Ne samo da ćete zbog zabrane konstantno razmišljati o tome već ćete brzo i odustati, što će biti daleko lošije po vas nego da povremeno pojedete šta god poželite.


ZAPAŽAJTE SVOJE MISLI



Šta prethodi vašo žudnji za hranom?
Kakve misli?
Dobro ih istražite i zapažajte kako biste imali obrazac i znali koje zatim treba da menjate (postepeno i ne nasilno). Ili da ih makar ne slušate previše. 😊 Misli su ipak samo misli, ne znači da su tačne i opravdane.

NE KRIVITE SEBE



Svi ponekad imamo žudnju za određenom hranom, neko više, neko manje. Ukoliko je kod vas to u većoj meri, verovatno ste samo previše zapali u začarani krug prejedanja, gde je jača žudnja sasvim logična.
Na vama je odgovornost da to promenite, ali nije cilj da previše kritikujete sebe i na taj način sprečite sebe da delate u drugom smeru.

PROMENITE SITNE STVARI U SVOM OKRUŽENJU



Ukoliko najčešće žudite za čokoladom, dobra ideja je da je nemate baš uvek u kući ili makar ne u velikim količinama. A posebno ne na vidnim mestima, na stolu i slično. Na taj način ćete podstaći svoju žudnju čak i onda kada se sama ne bi javila bez vizuelne stimulacije.

OSLUŠNITE SVOJE EMOCIJE



Kako je žudnja stvar psihe, a ne fizičke gladi, tako je i pametno pozabaviti se emocijama koje se javljaju pre, tokom i nakon prejedanja koje je posledica žudnje za određenom hranom. To će vam pomoći da na još jednom nivou regulišete svoje ponašanje tako što ste svesni da ih neka emocija izaziva i da svoju potrebu zadovoljite na drugi način.
Svakako, ukoliko je prejedanje učestalo i imate osećaj da gubite kontrolu, preporuka je da potražite stručnu pomoć kako biste se na adekvatan način izborili sa time. Nadam se da vam je današnji tekst značio, pišite mi na koji način vi uspevate da držite žudnju pod kontrolom. 😊
Da li vas zabrane podstiču da to više želite? 😊