Kako da zaista naučite da slušate svoj organizam?

U postovima o intuitivnoj ishrani, često sam pominjala da je njena suština slušanje sopstvenog organizma. Šta to podrazumeva? Da jedete kada vam se jede i šta vam se jede. I zaista smatram da je to koristan i dogoročno održiv princip.

Međutim, postoji jedan problem sa kojim će se određeni broj susretati, a to je da uopšte ne znaju kako da “čuju” svoj organizam. Ukoliko su se godinama prejedali ili gladovali, potpuno je očekivano da više ne znaju kada su gladni, a kada siti i pitanje je kakvu bi hranu u tim trenucima odabrali.

I današnji tekst je priručnik za sve vas koji imate isti problem.

Prvo i osnovno što treba da upamtite je da je SVAKI ORGANIZAM DRUGAČIJI. Svi drugačije reagujemo na stvari, a na kraju, svi imamo i različite želje i ciljeve. Neko želi da izgubi kilograme da bi izgledao kao fitnes model, neko da bi se osećao bolje i mogao da se bavi sportom. Isto važi i za pojam zdravlja, nije za svakog isti.

Međutim, ipak postoje određene smernice koje će biti iste za svakoga. Evo o čemu pričam.

Kada mi dođe klijent koji je izuzetno gojazan, sa jako lošim navikama u ishrani, kolika je verovatnoća da će on zaista znati kako da sluša svoje telo? I koja je hrana dobra za njegov organizam? Da li će znati na koji način da priprema hranu i koliko koja ima kalorija? Možda hoće. Ali vrlo verovatno neće.

S druge strane, toliko je raznih teorija o tome šta je zdravo, a šta ne, da ljudi postanu toliko zbunjeni da uopšte ne znaju kako da se ponašaju ni koga da slušaju. Od ishrane je napravljena ogromna pompa, dobrim delom zahvaljujući pseudonauci.

Iznenadili biste se koliko dođu obeshrabreni, iako imaju želju da izgube kilograme, prvi i osnovni korak je vraćanje vere u sebe. A kako bi neko ko se doslovno plaši svojih izbora (zbog prethodnog iskustva) mogao tek tako da nauči da sluša svoj organizam i da pritom nema nikakve smernice? Nekome uspe, ali je teško.

Danas ću podeliti sa vama određene metode koje će vam pomoći da naučite kako da slušate svoj organizam i vratite se u svoje prirodno stanje.

UPOZNAJTE SVOJE TELO

Kao što je važno da poznajete sebe u psihičkom kontekstu, isto je važno i za fizički.

Kada vam pada šećer? Koliko uspevate da odložite glad pre nego što se prejedete? Kada dobijete želju da jedete grickalice i junk hranu? Kada vam je teško, a kada lako da ostanete na pravom putu kada je ishrana u pitanju? Da li na vas više utiču navike ili emocije? Kakav vam je odnos stresa i ishrane?

Da biste zauvek smršali i održavali željenu kilažu, potrebno je da sve ovo znate kako biste svesno upravljali sobom.

Predlažem vam da na jednom listu papira napišete svoje navike vezane za ishranu. Kada jedete, koliko obroka imate, šta najčešće jedete, kako birate hranu tj. na osnovu čega (da li je to brzina pripreme, kvalitet ili nešto treće), sve ovo što sam vam iznad napisala, a vi možete i treba da dodate svoja pitanja i odgovore. Suština je da stvarno osvestite svoje navike kako biste mogli da vidite šta treba menjati. Onda ćete lakše znati i kako.

POTREBNO JE VREME

Baš kao i za sve. Veština kao i svaka druga zahteva vreme, trud i poteškoće usput. Ne možete očekivati da uvek sve ide lako i brzo, važno je da toga budete svesni i ne posustanate. Nekako je lakše kada znate da su poteškoće deo puta i da to nije znak da nećete uspeti već upravo suprotno.

HRANA I OSEĆANJA

Radni listovi i dnevnici ishrane i treninga mogu biti jako korisni za nekoga ko počinje sa novim režimom ishrane. To naravno ne znači da ćete celog života zapisivati šta ste i koliko pojeli, ali vam u startu zaista može pomoći u tom inicijalnom osvešćivanju svojih navika.

Takođe je od pomoći ukoliko radite se trenerom/nutricionistom, oni će moći objektivnije da sagledaju vašu situaciju.

Kupite jednu svesku i neka vam služi samo za to. Svakog dana zapište šta ste jeli za koji obrok, da li vam je prijao, kako ste se osećali nakon njega… Ili kada ste osetili potrebu za nečim drugim ili da dosipate još i sl. Zapisujte sve što je važno za vaš slučaj.

Ova metoda je posebno korisna kod osoba koje se emocionalno ili opsesivno prejedaju jer je hrana tu zapravo poslednja stvar, a njoj prethode dešavanja, emocije, navike. Uvek se desi/oseti nešto pre, a vođenje dnevnika će vam pomoći da detektujete prve korake i sasečete tu, umesto da stignete do prejedanja.

Koja vam hrana prija?

Sigurna sam da već znate koje vam namirnice nikako ne prijaju, ali dosta ljudi nije svesno koje im namirnice baš onako prijaju, ne samo ukusom već i osećajem koji dođe kasnije.

Napravite listu namirnica koje volite i neka vam ishrana bude zasnovana na njima. Tu listu možete podeliti sa svojim nutricionistom i zajedno osmisliti plan.

Sledeće smernice će vam biti od koristi.

* potrudite se da razumete prave motive za jelom (fizička ili emocionalna glad, navika, dosada)
* jedite samo kada ste zaista gladni
* prestanite sa jelom kada ste 80% siti
* primećujte svoje misli i osećanja pre i posle jela
* razlikujte MORAM DA JEDEM od ŽELIM DA JEDEM i TREBALO BI DA JEDEM

 

NAUČITE DA OSETITE KADA STE SITI

Znam koliko banalno zvuči, ali takođe znam i da veliki broj ljudi uopšte ne ume istisnki da proceni kada više ne oseća glad. Prosto su naučili da jedu više nego što im treba i nisu u vezi sa osećajem već sa navikom.

Zato vam preporučujem da SVAKOG DANA praktikujete sledeće savete jer kad naučite da osetite glad i sitost, sve će vam biti daleko lakše.

JEDITE POLAKO

Sigurna sam da vam se dešava da ponekad tako brzo pojedete obrok da ne znate ni šta ste tačno pojeli. Možda i znate, ali ukus svega toga niste dovoljno osetili.

Sledeći put kada sednete da jedete, budite 100% svesni. Žvaćite polako i osetite ukus. Povremeno napravite pauzu, popijte malo vode… Ukoliko ste još gladni, nastavite da jedete. A ako ne budete, znate šta vam je činiti. Nikome ne činite dobro time što na silu pojedete sve iz tanjira.

80% SITOSTI

Preporuka je da ne budete potpuno siti već da se nađete na oko 80% što ćete znati po osećaju prijatnosti. Kada se prejedete, sigurno se ne osećate prijatno, samo se setite praznika. 🙂

MESEČNI PRIKAZ

Jednom mesečno, uzmite svoj dnevnik ishrane i treninga i napravite reviziju.

Šta je bilo dobro, a šta loše?

Šta ste zaključili o svojim navikama, a šta o emocijama?

Kako se osećate u kom trenutku, postoje li neki obrasci koji se ponavljaju?

Šta bi vam bilo najkorisnije da menjate?

Šta vas najviše koči?

Koje su vaše misli kada osećate da ne ide kako treba?

Postoji samo jedna začkoljica u celoj priči. Jedna bez koje ste izgubili vreme na čitanje ovog teksta. A to je PRIMENA.
Morate se stvarno potruditi i svakodnevno raditi na tome, u suprotnom će i efekti biti traljavi.

Ja vam držim palčeve.

Nada 🙂 

NADA FITT PLAN ISHRANE