Kako se formiraju navike i šta će vam to doneti?

Kada razmišljate o tome kako imate idealan broj kilograma i u formi ste, šta vam prvo padne na pamet? Dobro, izgled naravno :), ali šta još?

Možete li da zamislite da ne morate svakodnevno da se motivišete kako biste birali zdraviju hranu?
Da ne morate da imate super jaku volju kako biste išli redovno na treninge?

Znam koliko vam ovo zvuči neverovatno… Ali, šta ako vam kažem da je ovo vrlo realno i vrlo moguće?! 🙂 Mislite, jeste možda nekom, ali ne baš i vama? Pa… Baš i vama! 🙂 I baš svakome.

Kako?

Prosto i jednostavno: stvaranjem navike! 🙂

Svakako, naviku nije tako jednostavno promeniti, zahteva trud i vreme, ali je nakon tog određenog perioda zaista lako.

Da bi ponašanje prešlo u naviku, neophodno je da se često ponavlja. To je najveća i jedina “tajna” kada je u pitanju formiranje navika. Jednostavno morate nešto uraditi mnogo puta da bi to postalo nesvesni obrazac ponašanja, što je upravo definicija navike – nesvesni obrazac ponašanja koji se odvija bez razmišljanja i prsrustva volje. Sve se odvija automatski, kao da ste na autopilotu.

Odličan primer za to jeste vožnja od posla do kuće. Prvi put kada ste seli u auto, vi ste razmišljali o tome kojim redosledom i šta sve treba da uradite. Svesno ste vezivali pojas, palili auto, svetlo itd. Da li se uopšte sećate kako ste jutros vezali pojas? 🙂 Ukoliko vam je navika da svaki put kad uđete u auto, prvo to uradite, očekivano je da o tome nećete razmišljati. Isto važi i za put do posla kojim idete svakog dana. Bez razmišljanja znate u koju traku idete, gde se prestrojavate, gde skrećete… Uporedite to sa situacijom kada vozite prateći navigaciju i biće vam sve jasno. Uz navigaciju pratite, razmišljate kuda ćete, kako… Kada vozite standardnim putem, to se ne dešava.

Ove primere sam detaljno opisala jer se potpuno ista stvar dešava sa navikama u ishrani.

Kada podesite autopilot da bira činiju jagoda umesto čokolade, postaće vam toliko prirodno da vam neće trebati ni motivacija ni volja. Naravno, nekad će vam se jesti čokolada, što je sasvim u redu, ali nećete svaki put i nesvesno posezati za čokoladom, a da na jagode niste ni pomislili.

Mnogo češće će te uzeti jagode bez razmišljanja, baš kao što ćete vezati pojas čim uđete u auto.

Ne razlikuje se ni situacija sa treningom. Ukoliko vam je određeni deo dana posvećen treningu, osetićete da treba to da odradite bez ikakvog prisiljavanja.

Jednom kada ponašanje postane navika, to je to. A upravo vi imate moć da upravljate svojim ponašanjem.

MOZAK I NAVIKE

Ipak, nakon svega napisanog, možda mi još uvek ne verujete… Zato ćemo malo o naučnim istraživanjima. Danas je nauka toliko napredovala da zaista otkrivamo neverovatne stvari o ljudskom funkcionisanju, sve ono što je vekovima bila enigma.

Pokušaću da što slikovitije objasnim.

Svaka navika koju imate je neuralni put. Zamislite put/reku, šta god vam je draže. 🙂
Taj neuralni put je skup nervnih ćelija u mozgu koje zajedno rade kako bi se određeno ponašanje ispoljilo. Sve imaju isti cilj i istu svrhu.
I svaki, baš svaki put kada ponašanje ponovite, neuralni put je sve jači i jači.

Što češće jedete uveče ispred televizora, to je navika jača. Ipak, što više puta odbijete slatkiš i pojedete voćku, ta navika je jača! Što više puta odete na trening, to je navika jača.

Da li ćete i koje navike slabiti, a koje jačati, samo je i isključivo na vama.

Međutim, postoji jedna važna stvar u celoj priči…

Ukoliko u isto vreme pokušavate da zaustavite staru naviku i započnete novu, velike u šanse da ćete brzo odustati. Motivacija će nestati, volja će popustiti… I eto vas kako ponovo jačate neuralni put koji ste želeli da oslabite, odnosno jačate naviku koju ste želeli da izgubite.

Šta onda treba da radite?

Hajde da vidimo…

KAKO FUNKCIONIŠE UM?

Svi mi imamo svesni i nesvesni deo uma koji funkcionišu drugačije.

Svesni deo je odgovoran za sve ono što je racionalno, a nesvesni za emocije i reakcije, odnosno sve ono što je na autopilotu (o čemu smo malopre pričali).

Šta mislite, koji deo kontroliše navike?

U pravu ste… Nesvesni. Zato što su navike nesvesno ponašanje.

Vi svakako možete svesno odlučiti da ne pojedete sladoled već da uzmete bananu. To niko ne osporava i bilo bi sumanuto da kažem da to nije u vašoj kontroli jer apsolutno jeste.

Ali, to nije navika.

A ono što ne možete je da svesno odlučite da nesvesno uzimate jabuku umesto čokolade. To ne ide tako.

Kada svesno donosite odluke, to ne prelazi tek tako u naviku. Slikovito rečeno, ako je navikama gazda nesvesni deo, svesne odluke neće dugo trajati. Nestaće zajedno sa smanjenjem volje i motivacije. I tada shvatite da to nije bila formirana navika.

Bez obzira na to što vi odaberete jabuku, vaš nesvesni mozak se sa time ne slaže. I sve dok se ne složi, nećete formirati naviku.

DUGOROČNO VS KRATKOROČNO

Sada vam je već jasno da ništa nije dovoljno dok se nesvesni deo uma ne složi sa vašom odlukom. Ipak, to nije tačno za sve ciljeve… Zapravo, istina je samo za dugoročne ciljeve. U prevodu, apsolutno ćete moći da držite dijetu određeni period. Ali dugoročno, baš i ne.

I tu leži važnost i razlika.

Kratkoročnim ciljevima upravlja svesni um, a dugoročnim nesvesni.

Vi koji pratite moj blog duže vreme, dobro znate da moja namera nije da dođete kod mene, dobijete plan ishrane i smršate. Moja namera je da pre svega naučite kako da se hranite pravilno zauvek. Ne da nikada više ne pojedete junk ili slatkiše već da naučite kako da ih jedete na način koji neće imati uticaja na vaše zdravlje i izgled.

I upravo o tome i sada govorim.

O sticanju zdravih navika na način koji ne podrazumeva gladovanje, mučenje, borbu i sve ostalo što više podseća na rat nego na ostvarenje poželjnog cilja.

Svakako, promena životnog stila će neminovno dovesti do gubitka viška kilograma, ali je to sekundarna posledica vaše velike promene.

A u narednom tekstu ćete saznati kako da se i nesvesni um složi za vašom odlukom. A onda… Nema vam zaustavljanja. 🙂

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂