Ishrana 16.06.2022.

Kako sprečiti nadimanje i poboljšati varenje

Da li vam se često dešava da osećate težinu u želucu nakon obroka i konstantnu nadutost?
Često od klijenata čujem kako je za njih to normalno. Međutim, treba imati u vidu da to nije normalno, u smislu da to ne znači “da imate takav organizam” već da u njemu nešto ne funkcioniše kako treba.

Konkretno, da postoji problem sa varenjem koji treba adekvatno tretirati.

Svakako, periodično nadimanje ne znači da imate bilo kakav problem. Možda je vaše varenje trenutno izmenjeno kao reakcija na stres, prebrzo jedenje, nedostatak enzima za varenje, nedovoljno hidratacije…

To je sasvim prirodna stvar koja ne traje dugo. Ali, ukoliko potraje, neophodno je pozabaviti se time na ozbiljniji način.

Evo nekoliko proverenih načina koji vam mogu pomoći da poboljšate probavu:

 

 

POLAKO ŽVAĆITE HRANU

Jedan od najčešćih razloga nadimanja nakon obroka jeste brzina jedenja. Puno ljudi ne žvaće hranu dovoljno. To je važno zato što je uloga zuba da se pozabavi sa komadima hrane, a ne želuca.

Do njega bi trebalo da stigne dobro sažvakana hrana, kako ne bi dolazilo do nadimanja, gasova i refluksa kiseline.

Umesto da nužno smanjujete svoj obrok, pokušajte da uključite praksu svesnosti u svoju rutinu. Pre nego što jedete, zastanite nekoliko minuta. Ne jurite, ne žurite. 🙂

Jedite u sedećem položaju i temeljno žvačite (oko 20 puta po zalogaju). Može biti malo problematično dok se ne naviknete, ali je jako korisno u prevenciji problema sa varenjem.


PIJTE BILJNE ČAJEVE

 

Biljni čajevi su sjajan način da prirodnim outem poboljšate varenje. Pijuckanje mešavine čaja za varenje nakon obroka (posebno onog koji uključuje đumbir) je odličan način da kreirate dnevni ritual koji pozitivno utiče na vašu probavu.

Nemojte gubiti iz vida da je su svakodnevne rutine najvažnije za varenje – ne ono što radite kada problem već nastane.

 

Đumbir je jedan od najboljih sastojaka zbog svojih antiinflamatornih svojstava. Pošto ublažava nadutost i štiti sluznicu želuca, može pomoći kod nadimanja, mučnine, bolova i još mnogo toga.

 


JEDITE KUVANO POVRĆE

 

Iako je sveže povrće nesumnjivo dobro za naše zdravlje, previše sirovog povrća može izazvati probleme sa varenjem. To je posebno problematično ukoliko i ne žvaćete kako treba.
Zato je idealno da kombinujete unos svežev povrća (koje dobro sažvaćete) sa kuvanim. Na taj način ćete olakšati svom digestivnom traktu. 

 

UNOSITE DOVOLJNO TEČNOSTI

 

Jedna od zanimljivih, ali i ne tako lepih činjenica jeste da je većina ljudi blago dehidrirana. Sa druge strane, dobra hidratacija je neophodna za nesmetano varenje.

Takođe, ukoliko unosite dovoljno vlakana, što je jako korisno, ukoliko uz to ne unesete dovoljno tečnosti, to može biti jako teško za vaš želudac.

 

 

Jedna od najboljih stvari koje možete da uradite je da započnete dan hidrirani. Pre nego što popijete kafu, napravite sebi čaj ili popijte času vode.

 

VODITE RAČUNA O STRESU

 

Nadimanje nije uvek rezultat onoga što unosite u svoje telo. Akutni i hronični stres mogu izazvati niz simptoma u celom telu, uključujući probleme sa varenjem.

 

Akutni stres je situacioni i dešava se povremeno, kao npr. imate stresan ispit ili ste loše spavali. Kada jedemo dok smo pod stresom, to može otežati varenje hrane, što dovodi do tog neprijatnog nadimanja.

 

To se dešava zato što kada smo pod stresom, naše telo je u režimu borbe ili bega. Ono luči kortizol i usporava ili čak zaustavlja varenje kako bi organizam mogao da se nosi sa uočenim stresom ili „pretnjom“.

Sada razmislimo šta se dešava sa vašim probavnim sistemom kada živimo u konstantnom stresu? 

 

Upravljanje stresom je od suštinskog značaja za optimalno zdravlje, a posebno za optimalno varenje. Neki prirodni načini za koje je dokazano da smanjuju stres su:

* kvalitetniji noćni san
* vežbanje niskog intenziteta
* meditacija

Takođe možete početi tako što ćete nekoliko puta duboko udahnuti stomak pre jela. Ovo može pomoći da se smiri nervni sistem, tako da ne budemo u tom režimu bori se ili beži dok jedemo.

 


Na kraju, ukoliko vam navedeni predlozi ne pomognu i vaši problemi potraju, neophodno je da se obratite lekaru kako biste pronašli uzrok svog problema i adekvatno ga tretirali. 

 

Ovaj blog post u celini ili u delovima ne sme se umnožavati ili prenositi u bilo kojoj formi ili bilo kojim sredstvom bez dozvole autora niti može na bilo 
koji drugi način ili bilo kojim drugim sredstvom biti distribuiran ili umnožavan bez odobrenja autora.

Sva autorska prava na ovom blog postu, uključujući ali se ne ograničavajući na pravo objavljivanja, zadržava autor u skladu sa odredbama Zakona o autorskom i srodnim pravima.

Nada Vogt

FITT program uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.