stres i hrana

Kako stres utiče na unos hrane

stres i hrana

Sigurno je skoro svako od vas bio u situaciji da ste pod uticajem stresa jeli mnogo više ili mnogo manje hrane nego što vam je potrebno. Iako ovo može biti u dva smera, veći je broj onih kojima je stres tihi ubica za liniju i za zdravlje ponajviše.

Pored samog stresa kao najjačeg okdiča kada je unos hrane u pitanju, postoje i neki drugi okidači poput emotivne vezanosti za hranu. To se lako prepoznaje jer u tim trenucima smo skloni da posežemo za nekom specifičnom hranom.  Ova akcija ima svoje korene u našem detinjstvu, kada su nas roditelji smirivali ili tešili hranom. Iako im je to u datom trenutku delovalo kao jednostavno rešenje da nas umire ili oraspolože, to se kod većine nas zapravo pretvorilo u određeni odnos prema hrani. Nagrađivali su nas raznim slatkišima, keksićima, sokićima, stoga mi i imamo taj emotivni odnos prema hrani. Pored emotivne vezanosti prema hrani, koja se odnosi na one trenutke kada nam je loše, kada smo neraspoloženi, postoji vezanost kada smo suprotno, baš dobro raspoloženi. To se događa onda kada smo ostvarili neki uspeh, neretko ćemo se u tim situacijama počastiti određenom hranom. Ljudi su godinama gradili emotivni odnos prema hrani, tako smo čak i vaspitani. Postoji određena hranu za koju nam je slađe da jedemo ili pijemo tokom slavlja. Tipičan primer za to su Coca-Cola ili neki drugi sokovi. Zna se da nekada proizvodnja industrijske hrane nije bila na nivou kao danas, tih proizvoda nije bilo u izobilju, samim tim ta ista hrana kupovala se samo prilikom slavlja ili nekih posebnih porodičnih okupljanja.  Kada smo bili mali Coca-Cola se služila na zabavama, porodičnim okupljanjima, upravo kako je i oni danas reklamiraju, pa nas sve to dodatno asocira na porodicu, okupljanje druženje… Može se odnositi na bilo koje drugo piće, coca-colu uzimam za primer jer je najčešće u upotrebi. 🙂

 

Hranu možemo da uzimamo kada smo neraspoloženi i kada smo raspoloženi. U slučaju kada smo raspoloženi, često ćemo sebe počastiti nekom određenom hranom, jer slavlje i radovanje nije bez jela i pića. 😉

 

Žene i Čokolada

Zene i cokolada

Kod žena se češće javlja emotivna vezanost prema hrani, ponajviše prema čokoladi, opšte slatkišima a često su tu i neka alokoholna pića. Tako žene najčešće traže neku utehu.

Kako to sve kreće:

Žene kada su tužne najčešće će posegnuti za čokoladom, slatkišima generalno, alkoholom. Neprimetno se tu pojave i dodatni kilogrami, tj. kao da obučete sve te slatkiše na sebe i tu se javlja novi, sekundarni problem, višak kilograma, nezadovoljstvo fizičkim izgledom i tako sve u krug.

Iako znate da hrana neće dugoročno pomoći otklanjanju stresa, ona daje trenutni doživljaj, olakšanje i tome ne možete da odolite.

Iz ovih stadijuma mogu se razviti i ozbiljni poremećaji ishrane, koji naravno mnogo češće pogađaju žene nego muškarce.

Stres Anksioznost

Ono što treba da se uradi je da se prekine taj krug!

 

Ono što jeste važno je da naučite da takve cikluse prekinete, kao i kako da se oduprete potrebi da posežete za nekom hranom, kada vam ona fiziološki nije ni potrebna.

Sledeći put kada zateknete sebe u situaciji da ste na korak da jedete nešto što vam nije potrebno, pokušajte da zastanete, preispitate se, kada ste poslednji put jeli, da li je u pitanju zaista glad ili je u pitanju apetit. Glad i apetit su dve različite stvari. Apetit se javlja kada vidimo hranu, osetimo miris ili pomišljamo na istu. Glad je fiziološka potreba, dolazi iz stomaka i to je signal da li ste gladni ili ne.

Da li ste gladni, kada je bio poslednji obrok? Da li ste žedni?

fitt.rs

Problem nastaje kada niste u mogućnosti da razaznate ova dva stanja jer emocije mogu da se pomešaju sa osećajem gladi. Tako da naravno, bez nekog konkretnog udubljivanja u rešavanje problema koji imate, nemojte da posežete za hranom. Posegnite za nekim drugim stvarima koje vam dugoročno gledano mogu mnogo više pomoći u rešavanju problema, ili prosto relaksiranju od stresa. Nemojte sebe nagrađivati hranom, kažite sebi ja nisam pas ili životinja da se nagrađujem hranom. Slažete se da je najtužnije kada čujete kako neke žene koje su ceo život na dijeti, kažu, eh danas ću sebe nagraditi nekim sladoledom, picom, sendvičem (ovde ne mislim a cheat day u fitnesu).

Svaki put kada imate stresnu situaciju nakon koje imate potrebu da unosite veliku količinu hrane, pre bilo kakvog unošenja, zapitajte sebe:

Da li sam stvarno gladna?

Kada sam poslednji put jela?

Da li sam zbog nečega nervozna, ljuta.

Da li me nešto ili neko čini tužnom?

Da li vam je miris neke hrane ili samo pogled na istu podstakao apetit?

nagradjivanje hranom

Treba da izgradite odnos prema hrani “da je jedete da biste preživeli”. Hrana ima jako bitnu ulogu za nas i naše telo, ali ona nije lek i nikada ni neće biti. Nažalost danas ima mnogo ljudi koji žive da bi jeli. Hrana pomaže da opstanemo, a izbor hrane utiče na zdravlje i životni stil.

Trudite se da hranom ne lečite već postojeće probleme kako ne biste došli u situaciju da podstaknete nove, a to su najčešće dobijanje na težini.

Pokušajte da uvedete fizičku aktivnost bilo kakvog tipa, neki umni rad naučite nešto novo, pročitajte neku zanimljivost, pozovite prijateljicu, prijatelja, ispričajte se, pustite glasno muziku i plešite.

umesto dosade

Zanimajte se nečim što nije hrana, igranje hranom može biti opasno. Smatrate da možete da kontrolišete , a u stvari ne možete da kontrolišete. U prvim trenucima, krećete tako što uzimate veću količinu željene hrane, i to isprva možete da kontrolišete ali odbijate, kanije vam se poremeti hormonski status, i onda znatno teže možete da utičete na unos hrane. Konstantno ste gladni, ne možete tome da se oduprete, potrebna je mnogo veća snaga volje za to, nego što je to na samom početku.

Niko od nas nije tokom celog svog života idealan sa težinom, imamo nekada periode kada imamo manje ili više kilograma. Ono što ne treba da dozvolite je da hrana upravlja vama, nemojte da se nagrađujete hranom i tražite utehu u istoj jer je nećete naći.

Na ovom divnom svetu postoji toliko lepših stvari od hrane (prejedanja) , a na vama je da ih istražite. Uživanje u hrani treba da bude sa merom i da se fokusirate na kvalitet hrane, manje na količinu.

Ne dozvoli da hrana upravlja tvojim emocijama.

Uživajte do narednog čitanja,

Nada 🙂

 

NADA FITT PLAN ISHRANE