Kakve veze ima depresija sa ishranom?

 

Pa, nauka kaže… Velike.

Naravno da ishrana neće izlečiti depresiju jer je to mnogo dublji problem i zahteva konsultacije sa stručnim licima, ali je ishrana jedan od faktora koji mogu dosta uticati na vaš osećaj svakog dana.

U suštini, način života i vaši svakodnevni izbori vam mogu dosta pomoći u tome, baš kao i osvešćivanje određenih stvari.

Koje su to stvari?

ishrana i depresija

NISTE SAMI

Depresija nije baš tema o kojoj ćete pričati sa svima, ali mi se čini da baš zbog toga deluje da je ima mnogo manje nego što je zapravo ima.

Statistika kaže da se preko 120 miliona ljudi u ovom trenutku bori sa depresijom. Da, 120 miliona…

Ne samo što se depresivne osobe iznutra osećaju drugačije već neke simptome ne možete ne primetiti ni kada ste posmatrač.

Nesanica, nemogućnost da se zapamte činjenice, preplavljenost, bezvoljnost, prejedanje ili gubitak apetita su samo neki od simptoma koji su lako uočljivi.

DEPRESIJA NIJE LOŠ DAN

Svakome se dešava da mu naiđe dan kada najradije ne bi ustao iz kreveta, sve lađe su mu potonule i nema volju ni za čim. Ali, to nije depresija već normalan životni tok.

Depresija je daleko trajnija i imate utisak da je stalno tu bez obzira na sve.

Ni ono što vam je nekad bilo zanimljivo, odjednom više nije… Sve gubi smisao.

I što je najgore, pored toga što se osećate loše, ni ne vidite nadu da će biti bolje.

 

DA LI HRANA MOŽE UČINITI DA SE BOLJE OSEĆATE?

Možda. Niko ne može da vam garantuje, ali vas ne košta da probate, a mnogi dokazuju da im je zdrava ishrana znatno pomogla u lečenju depresije. Takođe, postoje neke činjenice koje sa sigurnošću tvrdim 🙂

Da bi mozak radio kako treba, potrebna mu je energija. Bez dovoljno energije, mozak neće dobiti ono što mu je potrebno i javiće se problem. Zato je za vaš mozak vrlo važno šta jedete.

ISHRANA I HRONIČNO ZAPALJENJE

Hronično zapaljenje se dešava kada naše telo uključi imunološki odgovor, a onda ga više ne isključuje. Oštećenja koja nastaju su povezana sa svim vrstama zdravstvenih problema, uključujući rak, bolesti srca, neurodegenerativne poremećaje kao što je Alchajmer … ali i depresija.

ISHRANA I MITOHONDRIJE

Možda se sećate iz biologije iz srednje škole da su mitohondrije „energetske fabrike“ naših ćelija.

Nedavne studije pokazuju da mitohondrije igraju važnu ulogu u funkciji mozga i da suboptimalne mitohondrije i mitohondrijalne bolesti mogu doprineti mentalnim poremećajima, uključujući i depresiju.

Nemamo potpunu sliku o tome šta mitohondrijama treba da ostanu zdrave. Ali znamo da im je potrebno puno hranljivih materija.

ISHRANA I NEUROPLASTIČNOST MOZGA

Mozak koristi hranljive materije za proizvodnju neurotrofičnog faktora iz mozga, ili BDNF, proteina koji je neophodan za centralni nervni sistem.

Neka istraživanja sugerišu da BDNF može da podrži neuroplastičnost – sposobnost mozga da se prilagodi, preobrazi i raste. Ovo bi bilo posebno korisno za oporavak od traume i mentalnih bolesti.

ishrana i depresija

ŠTA HRANI NAŠ MOZAK?

Sve ono što naše telo čini zdravijim, ujedno čini i mozak. Ishrana, fizička aktivnost, svež vazduh, čista voda, sunčeva svetlost, vitamini, minerali…

Ipak, neki nutrijenti su direktno povezani sa zdravljem mozga.

OMEGA 3 MASNE KISELINE (riba, orasi, semenke, ulje od algi): Omega-3 masne kiseline pružaju elemente za zdrav razvoj i funkcionisanje mozga i time su istraženi zbog njihove potencijalne uloge u prevenciji sve od ADHD-a do Alzheimer-ove bolesti.

B VITAMINI: meso, jaja, morski plodovi, zeleno lisnato povrće, mahunarke i cela zrna

VITAMIN D: izloženost suncu, žitarice za doručak, hleb, sokovi, mleko

SELEN: bakalar, brazilski orasi, orasi, perad

TRIPTOFAN: izvori proteina uključujući ćurerinu, goveđe meso, jaja, neki mlečni proizvodi, tamni lisnati zeleniš.

Svakako, nutrijenti rade zajedno u kontekstu, zbog čega je potrebno da ishrana bude raznovrsna, a ne podrazumeva da jedete samo nabrojano kako biste imali zdraviji mozak.

 

KORAK PO KORAK

  • VODITE DNEVNIK
    Pre nego što započnete bilo šta novo, osvestite gde ste sada. Najbolje bi bilo da vodite dnevnik kako biste pratili i napredak 🙂
  • POJEDNOSTAVITE STVARI
    Nemojte od svega praviti nauku već se trudite da se hranite što jednostavnije. Pronađite obroke koji su vam laki za pripremu i za početak se držite njih
  • IZBEGAVAJTE SVE ŠTO VAM ŠKODI
    Kao pr. alkohol, kofein, prerađenu hranu… Sve ovo može učiniti da se osećate još gore.

 

SAGLEDAJTE ŠIRU SLIKU

Znam da je ovo najteže kada ste depresivni, ali se potrudite da je sagledate što češće možete.

PROVODITE VREME NAPOLJU. Nije džabe depresija povezana sa mrakom. Sunčeva svetlost će vam zasigurno pomoći.

POTRAŽITE POMOĆ. Nije sramota biti depresivan, a traženje pomoći je prvi korak ka izlečenju. Poverite se nekome u koga imate poverenja i ko će biti uz vas celim putem.

RADITE I KADA VAM SE NE RADI. Zato što vam se u depresiji često neće raditi ništa. I baš tada treba da radite sve kako biste se osetili bolje.

 

Na kraju… Ne zaboravite da sve zavisi od vas i vaših svakodnevnih izbora i odluka. Birajte pametno.

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂 

Poslednji članci