Dijabetes 31.05.2022.

Koji zaslađivači su idealni za osobe sa insulinskom rezistencijom i dijabetesom?

Koji zaslađivači se preporučuju osobama koje imaju insulinsku rezistenciju i dijabetes? Koja zamena za šećer neće podići nivo šećera u krvi?

Često dobijam ovakav tip pitanja, zbog čega sam rešila da to detaljno objasnim u ovom tekstu. Nadam se da će vam biti od pomoći. 🙂

 

Puno je predrasuda vezanih za “prirodne i veštačke” zaslađivače o tome na koji način utiču na nivoe šećera u krvi i organizam generalno. Namerno sam stavila navodnike kod podele na prirodne i veštačke jer je zapravo jedina validna podela na kalorijske i nekalorijske. 

 

Sada ćemo detaljno proći kroz neke od najpoznatijih i videti šta zvanična nauka, umesto marketinških trikova ima da kaže o njima. 🙂

 

Šta su nekalorijski zaslađivači?

 

FDA nekalorijske zaslađivače definiše kao “Zaslađivači se obično koriste kao zamena za šećer ili alternativa šećeru jer su mnogo puta slađi od šećera, ali za razliku od običnog šećera, sadrže mnogo manje kalorija ili ih ne sadrže uopšte.”

 

To znači da obični šećer, med i agavin sirup ne spadaju u kategoriju nekalorijskih zaslađivača.
Međutim, želim da se osvrnem i na njih pre nego što pređem na nekalorijske.

 

KALORIJSKI ZASLAĐIVAČI

MED

Med je u suštini šećer u tečnom obliku, 82% meda je šećer, ostalo je voda i male količine polena.

Kada je u pitanju uticaj na nivoe šećera u krvi, med se nikako ne razlikuje od šećera ili kukuruznog sirupa sa visokim sadržajem fruktoze. 

 

Jedina prednost meda u odnosu na obični šećer iz perspektive šećera u krvi je ta što je med nešto slađi, tako da se može koristiti manja količina za postizanje iste slatkoću.
Ali ga to i dalje ne čini idealnom opcijom za osobe sa dijabetesom.

 

AGAVA NEKTAR



U poslednje vreme često viđam kako se agava nektar predstavlja kao oličenje zdravlja, savršena zamena za šećer i slično… Ali je činjenica da je on samo kukuruzni sirup sa visokim sadržajem fruktoze koji se samo predstavlja kao posebno zdrava hrana.

 

Agava nektar može imati niži glikemijski indeks od šećera ili meda, ali i dalje sadrži 90 posto tečne fruktoze.

 

Na kraju dana, šećer je šećer. Med ili agava nektar mogu biti malo bolji od čistog belog šećera ako gledamo sa perspektive pravilne ishrane, ali nemojte se zavaravati da su dobra alternative za šećer kada je u pitanju održavanje nivoa šećera u krvi.

 

NEKALORIJSKI ZASLAĐIVAČI

 


Za razliku od meda i agava nektara, stevija je odličan izbor za osobe sa IR i dijabetesom. Ona zasigurno neće podići nivo šećera u krvi. 

 

Stevija je potpuno prirodan zaslađivač, u pitanju je ekstrakt listova biljne vrste Stevia Rebaudiana. Većina prodavnica ga ima i možete ga kupiti u obliku praha, ekstrakta ili aromatizovanih kapi.

 

U svom najčistijem obliku, stevija je oko 300 puta slađa od običnog šećera za jelo, ali proizvodi dostupni na tržištu imaju različite stepene slatkoće, tako da je važno znati slatkoću proizvoda koji koristite.

 


ALULOZA

Aluloza je jednostavan šećer (monosaharid) i ne utiče na šećer u krvi jer se ne metaboliše u telu.

 

To je prirodni zaslađivač i može se naći u malim količinama u različitim namirnicama kao što su javorov sirup, smeđi šećer, pšenica i voće (na primer, suvo grožđe, suve smokve). Međutim, dok će ta hrana uticati na šećer u krvi i dodati kalorije onome što jedete ili pijete, aluloza neće i skoro je bez kalorija.

 

Aluloza je 70% slađa od običnog šećera, tako da morate da koristite nešto više ako zamenjujete običan šećer u receptu ili ako samo zaslađujete čaj ili kafu.

 

FDA je pregledala alulozu i utvrdila da je to veoma niskokalorični zaslađivač (tj. ne više od 0,4 kcal/g).

 

Ono što je zanimljivo u vezi sa alulozom i što je razlikuje od drugih zaslađivača je to što su kliničke studije pokazale da potencijalno može pomoći u upravljanju šećerom u krvi. Studije su bile veoma male, ali su pokazale da kada su ljudi koji nemaju dijabetes, kao i ljudi koji žive sa pred-dijabetesom, jeli alulozu zajedno sa ugljenim hidratima, uticaj šećera u krvi nije bio tako veliki kao kada aluloza nije bila uključena.

 

LISTA FDA ODOBRENIH NEKALORIJSKIH ZASLAĐIVAČA

 

  • Acesulfam kalijum (takođe nazvan acesulfam K) 
  • Aspartam 
  • Saharin 

* Sukraloza 

* Neotame 

  • Advantame 

 

Drugi zaslađivači, koji se često koriste u takozvanim dijetalnim namirnicama, namirnicama označenim kao „bez šećera“ i žvakama bez šećera, su šećerni alkoholi.

 

Prema FDA: „Šećerni alkoholi imaju nešto manje kalorija od šećera i ne promovišu karijes niti izazivaju nagli porast glukoze u krvi.“

 

Najčešći šećerni alkoholi su maltitol, sorbitol, ksilitol, eritritol i izomalt.

 

Oni zaista utiču na nivo šećera u krvi manje od običnog šećera, ali njihov glavni problem je što deluju i kao laksativi. To znači da će vam najverovatnije dati gasove ili izazvati nadimanje.

 

Šećerni alkoholi imaju oko 2,5 kalorija po gramu naspram 4 kalorije po gramu za običan šećer, tako da možete smanjiti uticaj šećera u krvi za 50% korišćenjem bilo kog od ovih zaslađivača. Ipak, ovo često nije vredno potencijalnih zdravstvenih problema i neželjenih efekata.

 

Na kraju, koji su najbolji zaslađivači za osobe sa dijabetesom?

 

Generalno, nema razloga da ne izaberete neki od zaslađivača koji ne utiču na šećer u krvi – steviju, alulozu acesulfam kalijum, aspartam, saharin, sukralozu, neotame, advantame…

Svi su odlični za osobe sa dijabetesom i možete odabrati onaj koji vam najviše prija.

 

Zamene za šećer kao što su med i agava nektar su u suštini identične normalnom šećeru kada je u pitanju uticaj na nivo šećera u krvi. Svakako, neće vam štetiti ni unos meda i šećera u nekim manjim količinama, povremeno i u kombinaciji sa proteinima, mastima i vlaknima.

FITT program uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.