Koliko kilograma je previše i koliko vežbanja nam je zaista potrebno?

 

O zdravoj i nezdravoj ishrani, baš kao i o zdravom i nezdravom broju kilograma se puno govori, a često bez poznavanja konteksta i shvatanje suštine. Na stranu što je neoprofesionalno, može biti i opasno za one koji čitaju i ne znaju više kome da veruju. Zato ćemo danas malo više pričati o tome.

 

Šta definiše nezdravu telesnu masu? Koliko je previše?

Da biste razumeli koliko stvari nisu crne ili bele, potrudiću se da vam objasnim konktekst. 🙂
Pre svega, vaš način života utiče na vaše zdravlje na pozitivan ili negativan način.

Recimo, ukoliko ste profesionalni sportista, bićete skloniji povredama ukoliko imate više od 22% telesnih masti (kod žena). Višak kilograma kod sportista će prilično uticati na zdravlje, ali i na rezultate i ciljeve koje su sebi zadali.

Ipak, ukoliko ste prosečni rekreativac koji se realtivno pravilno hrani i vežba par puta nedeljno, neće vam smetati ni viši nivo telesnih masti od 22%.

Kada u ovom slučaju koristim termin zdrava, mislim na to da ne doprinosi nastanku bolesti već ima pozitivno dejstvo na očuvanje zdravlja. Kao što već znate, određene bolesti se zaista kod većine ljudi mogu izbeći uz pravilan način života.

Dijabetes recimo. Naravno, ne kažem da je to slučaj kod svakoga ko ima dijabetes, ali kod većine jeste tako. Nepravilna ishrana iscrpljuje organizam i dovodi do toga da mu funkcije budu lošije, a kada su one lošije, znači da su otvorena vrata za nastanak bolesti.

Postoji mnogo naučnih istraživanja koja govore o tome kako višak kilograma utiče na razvoj raznih bolesti, pa sve do srčanog udara i karcinoma. Gene ne možete da promenite, ali način ishrane svakako možete. Pa zašto ne biste uticali na one stvari nad kojima imate kontrolu? 🙂

Ne želim ovim da vas plašim, niko ne garantuje da će vam se stopostotno nešto desiti od nepravilne ishrane. Ne mora da znači, i drugi faktori utiču. Ali kao što rekoh, ukoliko postoji nešto što je samo u vašim rukama, zar ne bi bilo poželjno da taj uticaj bude pozitivan? 🙂

Koliko fizičke aktivnosti je dovoljno?

Jedno od najčešćih pitanja koje mi ljudi postavljaju je upravo ovo. Pa, koliko je dovoljno?
I zašto vežbati?

Trening je većini ljudi idealan za fizičku aktivnost jer nam je način života takav da se malo ko dovoljno kreće. Oni koji imaju takve poslove gde se non stop kreću, fizički troše, igraju, trče ili šta god, ujedno i vežbaju. Računa se sve! Ne morate biti u teretani celog dana da biste rekli da ste fizički aktivni.

Ukoliko se svakog dana krećete sat vremena, bilo da šetate, igrate, kuvate, radite kućne poslove, vi i vežbate.

Ukoliko pak to ne radite, idealno bi bilo da odradite klasičan trening. Vi birate šta ćete. 🙂

Da li je neophodno da vežbate sa težinama? Apsolutno ne. Većini ljudi je dovoljna telesna masa njihovog tela. Ipak, ukoliko želite, svakako možete ubaciti i konkretan trening snage par puta nedeljno.

Da li morate da vežbate 6x nedeljno?
Ne. Možete ići na trening dva, tri puta nedeljno i svakog dana se kretati. Zapravo, idealno je da se svakog dana krećete po sat vremena, čak i kada je u pitanju šetnja. Nju možete ubaciti u svakodnevne obaveze, odlazak do pijace, na posao… Samo isključite prevozna sredstva. 🙂

 

Kada sve ovo sumiramo, šta je zapravo preporuka za zdrav način života?

Svakodnevna aktivnost u trajanju od 1h.

Po želji, trening snage dva tri puta nedeljno.

Ubacite kardio u trajanju od dvadesetak minuta.

Istežite se svakog dana.

I to je to. Toliko je jednostavno. 🙂

 

Zašto je ipak bolje imati manje telesnih masti?

Ovo je ujedno i odgovor na pitanje zašto je, po pitanju zdravlja, važno da smršate.

Što više masti imate, to više težine nosite. Što više težine nosite, telo vam je opterećenije.

Kada hodate, vežbate, krećete se u globalu. Nosite dodatni teret koji je otežavajuća okolnost, posebno kada su u pitanju fizičke aktivnosti.

Telo bi trebalo da bude efikasno, da nas podržava, a ne da nas koči, kao u ovom slučaju.

Masno tkivo nije pasivno i ne predstavlja u organizmu samo izvor uskladištene energije, već ono ima bitnu metaboličku ulogu i može zaista napraviti ozbiljne preokrete u funkcsionisanju organizma, ako ga imate u suficitu, ali i u deficitu. 😉

Iz svega napisanog vidite da nije tako teško biti aktivan, a posledice neaktivnosti mogu biti ne tako lepe.

Nadam se da vas ovaj tekst nije zastrašio već motivisao. Ne volim da se služim zaplašivanjem ljudi niti mislim da to urodi plodom na pravi način, ali je ipak važno da se određene činjenice znaju. A odluka koju donesete je samo vaša. 🙂

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂 

Poslednji članci

NADA FITT PLAN ISHRANE