Od koje hrane ćete imati više energije?

Šta je prvo što unesete u svoj organizam čim se ujutru probudite? Kafa, zar ne? Kako biste se razbudili, dobili energiju…? 🙂
Međutim, kafa iako savršena, nije jedina koja vam daje energiju, postoji i određena hrana koja može uraditi isto. Baš kao što se nakon određenih namirnica osećate tromo i umorno, neke druge će učiniti da se osećate energičnije i poletnije.

Koji mikronutrijenti su najkorisniji u tom slučaju?

VITAMINI GRUPE B

Vitamin B je jedan od najvažnijih mikronutrijenata i treba da vodite računa da ga unosite u dovoljnim količinama. To i nije tako teško obzirom da se nalazi u velikom broju namirnica koje se dosta konzumiraju poput ribe, mesa, mlečnih proizvoda, jaja, kikirikija, smeđeg pirinča, pasulja, sočiva… Jedna od njegovih uloga je u procesima sagorevanja masti i ugljenih hidrata, tako da su ovi vitamini veoma značajni za ljudski organizam.

Ukoliko ste pak vegan, ne bi bilo loše da uzimate dodatnih 10 mg vitamina B dnevno (naravno u konsultaciji sa svojim lekarom).

Pored energije, vitamin B je takođe zaslužan za lepšu kosu, nokte, bolju koncentraciju i još puno stvari na nivou funkcionisanja organizma.

 

VITAMIN C

Pretpostavljam da još od ranog detinjstva znate koliko je vitamin C koristan, nema majke koja u nekom trenutku svoju decu nije bombardovala pomorandžama i limunovima, posebno kada smo bili bolesni 🙂

Pored uloge koju ima u poboljšanju imuniteta, vitamin C je zaslužan za proizvodnju energije i stimulativnih hormona kao što je andrenalin. Takođe pomaže u apsorpciji gvožđa i hrane, pa samim tim donosi kiseonik ćelijama što je od vitalnog značaja za proizvodnju energije.

Najviše ga ima u svežem voću i povrću tako da znate šta vam je činiti 🙂

 

 

KALCIJUM

Koja vam je prva pomisao na kalcijum? Pijte dovoljno mleka da biste imali jake kosti? 🙂
Dobro je što se neke stvari, iako karikirano, ponavljaju od malena 🙂

Pored toga što je gradivni element kostiju i zuba, našim mišićima i nervnim ćelijama je potreban kalcijum kako bi mogle da reaguju na stimuluse i regulišu nivo šećera u krvi.

Sve to u kombinaciji utiče na količinu energije koju proizvedemo, samim tim i na naš osećaj tokom dana.

Najviše kalcijuma ima u mlečnim proizvodima, zelenom lisnatom povrću poput brokolija i kelja, smokvama, sardinama, belom pasulju, bademima…

 

MAGNEZIJUM

Slično kao i kalcijum, magnezijum nam je potreban za pravilnu funkciju mišića i nervnih ćelija. Takođe deluje u preko 300 enzimskih reakcija koje pretvaraju hranu i energiju, pa je jasno zašto je toliko važan.

Magnezijum možete naći u bademima, bundevinom semenu, spanaću, ovsu, ali i u crnoj čokoladi, što vas verujem najviše raduje 🙂

 

bundeva salata olga ulje

Nedostatak magnezijuma se može ispoljiti kao umor, pospanost, grčevi u mišićima, zatvor, bol u stomaku i tada ne bi bilo loše da uzimate suplementaciju (tablete magnezijuma imate u svim apotekama). Svakako je najbolje konsultovati se sa lekarom jer nije dobro ni unositi previše, poseban problem može da napravi srčanim bolesnicima. Za svaki suplement koliko god bezazleno delovala upotreba, obavezno pitajte svog lekara.

 

CINK

Cink je neophodan za razlaganje masti i proteina, a simptomi nedostatka su slični kao i kod magnezijuma.

Dobro izvori cinka su meso, jaja, mlečni proizvodi, orasi, žitarice…

 

VODA

Verovatno ste i sami nekada uvideli da nedovoljan unos vode može izazvati povećan zamor, nesnosnu glavobolju, kao i nesposobnost da se koncentrišete, što neminovno utiče na celokupno raspoloženje.

Meni se dešavalo da se tako osećam, a da ne znam zašto i nakon par čaša vode budem kao nova.

OVDE sam pisala o tome zašto je voda toliko važna, ali i u kojoj količini nam je potrebna.

Pored same vode, računaju se i namirnice bogate istom, poput voća, povrća i raznih napitaka.

 

VEŽBANJE

Ono što pored hrane puno utiče na vaš nivo energije je upravo vežbanje! Iako mislite da vas umara, zapravo se dešava suprotno 🙂 Znam da je u nekim trenucima vežbanje poslednja stvar na svetu koja vam padne na pamet, ali baš tada treba da odvežbate makar petnaestak minuta. Takođe, redovna fizička aktivnost dugoročno sprečava umor i čini da svakodnevno imate više energije nego kada niste redovni sa treninzima.

Ukoliko mi ne verujete, i sami pitajte redovne vežbače zašto treniraju i kako se osećaju nakon treninga. Vi ne morate ići u teretanu i dizati silne tegove, dovoljna je brza šetnja, vožnja bicikle po kraju ili šta god vama prija.

ODMOR

Čak i da sve navedeno savršeno poštujete, u slučaju da ne odmarate kako treba, biće uzaludno. Vi ćete se osećati iscrpljeno čitavog dana i nijedan posao nećete odraditi maksimalnim kapacitetom.

Svi mi često mislimo da nemamo dovoljno vremena, pa ostajemo duže da radimo, ali je činjenica da se uz adekvatan odmor sve mnogo brže i bolje završava.

 

Sledeći put kada se osetite umorno, čekirajte ovu listu kako biste zaključili šta možete da uradite po tom pitanju 🙂

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂 

Poslednji članci