Ortoreksija i opsesivno vežbanje

Vežbanje i zdrava ishrana su sjajni alati za dobro zdravlje, to verovatno već svi znate 🙂 Međutim, i to se baš kao i sve drugo može zloupotrebiti u zavisnosti od toga kako ga koristite.
Na šta tačno mislim?

OPSESIVNO VEŽBANJE

Da li poznajete nekoga kome je trening prioritet u svakom trenutku?
Danas nisu retkost ljudi koji ceo svoj život podređuju vežbanju kako bi izgledali kao isfotošopirani primerci sa instagrama.
Zapostavljaju socijalni život, a česte su i povrede usled preopterećenja.

Neki od simptoma jesu konstantna iscrpljenost, umor, anksioznost, depresija, a kod žena i izostanak menstruacije.

Preterivanje u vežbanju je takođe uglavnom povezano sa nekim od poremećaja u ishrani kao što su ortoreksija, anoreksija, bulimija, opsesivno prejedanje

ŠTA JE ORTOREKSIJA?

Ortoreksija je poremećaj u ishrani kod kog osoba opsesivno vodi računa o tome da jede isključivo zdravu hranu/grupe namirnica odnosno ono što ona smatra zdravim.
Osobe koje boluju od ortoreksije su socijalno izolovane i/ili se osećaju superiornim u odnosu na „smrtnike“ koji ne vode računa o tome šta jedu.
Čitaju deklaracije, ispituju o načinu pripreme hrane… Prosto na sve načine pokušavaju da jedu isključivo zdravu iliti po njihovim merilima „čistu“ hranu.

Dana se često javlja zabuna baš kada je reč o ortoreksiji i mnogi misle da svi koji „vode računa“ o ishrani zapravo imaju neki vid ortoreksije. To zapravo nije tako bukvalno. Sasvim je normalno da želite i da se trduite da jedete što više nutritivno kvalitetnu hranu, a da onu manje kvalitetnu smanjite. Problem ili pravo stanje ortoreksije je ono kada osoba ima u sebi osećaj jake griže savesti kada pojede nešto što nije trebalo, nešto što ne spada u „zdravu hranu“. Kada ta ista osoba ima nekontrolisanu potrebu da ljudima oko sebe stalno priča o ishrani i o tome kako bi svi trebalo da se hrane…. Kapirate već poentu. 🙂

ortoreksija

SIMPTOMI PRETERANOG VEŽBANJA

Kao što sam već pomenula, u ovom slučaju ljudi žive da bi vežbali umesto da vežbanje bude deo njihovog stila života.

* ne prestaju da treniraju ni kada su bolesti ili imaju neku povredu
* izbegavaju druženje da bi vežbali
* drže se strogih i opsesivnih režima

Redovno vežbanje i odlazak na trening nekoliko puta nedeljno nije opsesivno vežbanje. Čak šta više, veoma je preporučljivo. 😉

Zamislite situaciju osobe kojoj iskrsnu obaveze i nije u mogućnosti da svoj planirani trening odradi i zbog toga oseća veliku brigu, sekira se i odmah kroji plan u glavi kako će taj jedan propušteni trening prvom prilikom nadoknaditi. Ok, svima se dešava da nekada moreamo da pomerimo trening i da nam bude žao, ali ako vam to predstavlja baš veliki problem tj. veliko opterećenje onda to već može biti opsesija vežbanjem. Da ne spominjem i trening koji traju satima, u cilju boljeg rezultata, a to naravno ne bude, jer je telo premoreno.

opsesivno vežbanje

SIMPTOMI I POSLEDICE ORTOREKSIJE

* opsesija zdravom hranom
* osećaj superiornosti zbog toga
* ekstremno ograničavanje unosa određene hrane ili grupe namirnica
* loša gustina kostiju
* kardiovaskularna oboljenja
* depresija, anksioznost, iscrpljenost…

TRETMAN LEČENJA PRETERANOG VEŽBANJA

Kao i uvek, treba krenuti od identifikovanja problema, a to se radi tako što se određeni vremenski period uzdržava od vežbanja.
Takođe, korisno je raditi sa stručnjakom uz čiju pomoć osoba uspeva da razvije zdrav stil života i suočavanja sa istim bez razvijanja opsesija.
Kada dođe vreme za povratak treninzima, stručnjak treba da napravi jasan plan treninga kako osoba ne bi dolazila u iskušenje da ponovo preteruje.

ortoreksija

TRETMAN ZA ORTOREKSIJU

Suštinski, svi tretmani su manje više po istom principu i zahtevaju pomoć stručnjaka.
Kod ortoreksije je poželjno raditi sa timom, psiholog/psihijatar, trener, nutricionista i po potrebi sa drugim specijalistima u zavisnosti od problema koje je ortoreksija proizvela.
Cilj je održavati poželjnu telesnu masu ili je dovesti na normalu.

DIJETE I ISHRANA

Već sam pisala o tome zašto treba odmah da raskinete sa dijetom, ali ću zbog važnosti i ovde ponoviti da su dijete često te koje dovode do pomenutih poremećaja.
Izgladnjivanje dovodi do osećaja isfrustriranosti koji dalje vodi do raznih drugih destruktivnih emocija i ponašanja.

Ukoliko ste se prepoznali u nekoj od stavki, moj savet vam je da probleme ne gurate pod tepih već se obratite stručnjaku koji vam može pomoći da ponovo živite normalno i imate zdrav odnos prema hrani i vežbanju. Znajte da niste sami i da je mnogo ljudi koji se bore sa istim problemom.

 

Da li ste i sami kod sebe imali priliku da prepoznate neko od ovih stanja?

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂 

 

 

Poslednji članci