Fitness 08.10.2018.

Ortoreksija i opsesivno vežbanje

Ortoreksija i opsesivno vežbanje

Vežbanje i zdrava ishrana su sjajni alati za dobro zdravlje, to verovatno već svi znate 🙂 Međutim, i to se baš kao i sve drugo može zloupotrebiti u zavisnosti od toga kako ga koristite.
Na šta tačno mislim?

OPSESIVNO VEŽBANJE

Da li poznajete nekoga kome je trening prioritet u svakom trenutku?
Danas nisu retkost ljudi koji ceo svoj život podređuju vežbanju kako bi izgledali kao isfotošopirani primerci sa instagrama.
Zapostavljaju socijalni život, a česte su i povrede usled preopterećenja.

Neki od simptoma jesu konstantna iscrpljenost, umor, anksioznost, depresija, a kod žena i izostanak menstruacije.

Preterivanje u vežbanju je takođe uglavnom povezano sa nekim od poremećaja u ishrani kao što su ortoreksija, anoreksija, bulimija, opsesivno prejedanje

ŠTA JE ORTOREKSIJA?

Ortoreksija je poremećaj u ishrani kod kog osoba opsesivno vodi računa o tome da jede isključivo zdravu hranu/grupe namirnica odnosno ono što ona smatra zdravim.
Osobe koje boluju od ortoreksije su socijalno izolovane i/ili se osećaju superiornim u odnosu na „smrtnike“ koji ne vode računa o tome šta jedu.
Čitaju deklaracije, ispituju o načinu pripreme hrane… Prosto na sve načine pokušavaju da jedu isključivo zdravu iliti po njihovim merilima „čistu“ hranu.

Dana se često javlja zabuna baš kada je reč o ortoreksiji i mnogi misle da svi koji „vode računa“ o ishrani zapravo imaju neki vid ortoreksije. To zapravo nije tako bukvalno. Sasvim je normalno da želite i da se trduite da jedete što više nutritivno kvalitetnu hranu, a da onu manje kvalitetnu smanjite. Problem ili pravo stanje ortoreksije je ono kada osoba ima u sebi osećaj jake griže savesti kada pojede nešto što nije trebalo, nešto što ne spada u „zdravu hranu“. Kada ta ista osoba ima nekontrolisanu potrebu da ljudima oko sebe stalno priča o ishrani i o tome kako bi svi trebalo da se hrane…. Kapirate već poentu. 🙂

ortoreksija

SIMPTOMI PRETERANOG VEŽBANJA

Kao što sam već pomenula, u ovom slučaju ljudi žive da bi vežbali umesto da vežbanje bude deo njihovog stila života.

* ne prestaju da treniraju ni kada su bolesti ili imaju neku povredu
* izbegavaju druženje da bi vežbali
* drže se strogih i opsesivnih režima

Redovno vežbanje i odlazak na trening nekoliko puta nedeljno nije opsesivno vežbanje. Čak šta više, veoma je preporučljivo. 😉

Zamislite situaciju osobe kojoj iskrsnu obaveze i nije u mogućnosti da svoj planirani trening odradi i zbog toga oseća veliku brigu, sekira se i odmah kroji plan u glavi kako će taj jedan propušteni trening prvom prilikom nadoknaditi. Ok, svima se dešava da nekada moreamo da pomerimo trening i da nam bude žao, ali ako vam to predstavlja baš veliki problem tj. veliko opterećenje onda to već može biti opsesija vežbanjem. Da ne spominjem i trening koji traju satima, u cilju boljeg rezultata, a to naravno ne bude, jer je telo premoreno.

opsesivno vežbanje

SIMPTOMI I POSLEDICE ORTOREKSIJE

* opsesija zdravom hranom
* osećaj superiornosti zbog toga
* ekstremno ograničavanje unosa određene hrane ili grupe namirnica
* loša gustina kostiju
* kardiovaskularna oboljenja
* depresija, anksioznost, iscrpljenost…

TRETMAN LEČENJA PRETERANOG VEŽBANJA

Kao i uvek, treba krenuti od identifikovanja problema, a to se radi tako što se određeni vremenski period uzdržava od vežbanja.
Takođe, korisno je raditi sa stručnjakom uz čiju pomoć osoba uspeva da razvije zdrav stil života i suočavanja sa istim bez razvijanja opsesija.
Kada dođe vreme za povratak treninzima, stručnjak treba da napravi jasan plan treninga kako osoba ne bi dolazila u iskušenje da ponovo preteruje.

ortoreksija

TRETMAN ZA ORTOREKSIJU

Suštinski, svi tretmani su manje više po istom principu i zahtevaju pomoć stručnjaka.
Kod ortoreksije je poželjno raditi sa timom, psiholog/psihijatar, trener, nutricionista i po potrebi sa drugim specijalistima u zavisnosti od problema koje je ortoreksija proizvela.
Cilj je održavati poželjnu telesnu masu ili je dovesti na normalu.

DIJETE I ISHRANA

Već sam pisala o tome zašto treba odmah da raskinete sa dijetom, ali ću zbog važnosti i ovde ponoviti da su dijete često te koje dovode do pomenutih poremećaja.
Izgladnjivanje dovodi do osećaja isfrustriranosti koji dalje vodi do raznih drugih destruktivnih emocija i ponašanja.

Ukoliko ste se prepoznali u nekoj od stavki, moj savet vam je da probleme ne gurate pod tepih već se obratite stručnjaku koji vam može pomoći da ponovo živite normalno i imate zdrav odnos prema hrani i vežbanju. Znajte da niste sami i da je mnogo ljudi koji se bore sa istim problemom.

 

Da li ste i sami kod sebe imali priliku da prepoznate neko od ovih stanja?

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂 

 

 

FITT program uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.