Ozloglašeni ugljeni hidrati – šta raditi sa njima?

Ugljeni hidrati su davno proglašeni najvećim neprijateljima zdravlja i vitke linije iako naučnih osnova za to nema.
Ljudi se gojenja plaše više nego bilo čega drugog, te iz straha poveruju u sve što im se servira.

O ugljenim hidratima sam detaljno već pisala ovde tako da neću puno dužiti o tome, ali vam savetujem da pročitate pre nego što nastavite sa čitanjem.
Ono što je bitno da u startu zapamtite je da vas ugljeni hidrati ne goje. Goji količina hrane koju unesete preko vaših kalorijskih potreba, a ne određeni makronutrijent 🙂

UH I DIJETA

Glukoza, na koju su svi ugljeni hidrati na kraju razloženi od suštinskog je značaja za naš život.
Ugljeni hidrati su potrebni za zdrav rad mozga, oni nam zapravo daju energiju.

Međutim, kada ne unosimo dovoljno ugljenih hidrata, telo može preneti energiju kroz proizvodnju ketona.
Upravo ovo je poenta keto dijete koja podrazumeva da nam pored masti proteina ugljeni hidrati nisu potrebni.
Ipak, to i nije tako dobra ideja.
Ugljeni hidrati nisu neophodni da bismo preživeli, ali su za ozbiljne performanse visokog intenziteta i te kako bitni.
Ukoliko želite da trčite brže ili podižete veću težinu, UH će vam u tome pomoći.

UH I VLAKNA

Ugljeni hidrati nam takođe obezbeđuju i vlakna koja su i te kako važna. Pečeni krompir, voće, povrće…
Vlakna imaju nisku kalorijsku vrednost, zbog njih ćete se duže osećati sitima, a imaju i pozitivno dejstvo na zdravlje celokupnog digestivnog trakta.

Ono na šta treba da obratite pažnju je unošenje složenih ugljenih hidrata.
Oni se sporije razlažu i samim tim povećavaju kontrolu šećera u krvi. Unosom prostih ugljenih hidrata, šećer mnogo brže skače zbog čega je bolje da se fokusirate na složene.

DIJETE SA MALO ILI BEZ UGLJENIH HIDRATA

Low carb dijete podrazumevaju nizak unos ugljenih hidrata od 50 – 150 g, a keto dijete čak 20 – 50 grama.
Neke studije pokazuju da low carb dijete zaista skidaju kilograme, ali ne baš tako i masti.

Dugoročno, potpuno je nevažno da li ćete biti na low – carb ili low – fat dijeti, kalorijski deficit je u celoj priči najbitniji.

Svi oni koji imaju višak kilograma, apsolutno mogu odabrati način ishrane koji njima najviše odgovara na osnovu ličnih preferencija.

Rađena je studija sa četiri grupe ljudi koji su unosili različitu količinu makronutrijenata.
Prvi su unosili prosečnu količinu UH i proteina, drugi prosečno proteina i malo UH, treći puno proteina i malo UH i četvrti puno proteina i prosečno UH.

Znate ono kao što decu plaše noćnim babarogama, tako se i kod odraslih prepričavaju strašne mitske priče o zabranjenim večerama. 👻 Sva hrana koju unesete uveče pretvara se ni manje ni više nego u salo! 😄 Kada ovako nešto kažete bilo kojoj ženi ona će bez razmišljanja poverovati jer 99% žena ima strah od dobijanja na kilaži. Pogodite nekoga u slabu tačku i nesumnjivo će poverovati, samo iz straha da se ne ostvare njihove strepnje. 🤓 Često su naravno na meti ugljeni hidrati, koji na neki fizioloski neobjasnjiv nacin mogu da vas ugoje ukoliko ih jedete uvece. 🤣 🔜 Ugljeni hidrati su glavni izvor energije, u telu se skladište u vidu glikogena i masti. Postoji određeni limit za glikogen, tako da kada se on popuni, telo prelazi na skladištenje tog viška UH u masti. Doba dana u kom unosite UH nema veze sa time koliko će biti skladišteno u obliku masti. 👉 Ono što treba da zapamtite je da je ukupan dnevni unos kalorija najbitniji. Ako ne premašuje iznos koji je optimalan za vas, nećete se nikada gojiti nezavisno koliko obroka imali i u koje vreme ih budete jeli. Ako pak jedete više hrane nego što je vašem telu potrebno, nezavisno od doba dana u kom jedete, ugojićete se. Odoh sada, ceka me sladoled od zamrznutog voca 🍓🍨🍌😃 A vi ako niste videli, na FITT YouTube kanalu je novi video, tema su sladoledi 🍧 📸 @fromyoeyes 🌟www.fitt.rs🌟 #fitt #nadafitt #jazelimjamogu

A post shared by Nada 🌟 (@nadafitt) on

Šta mislite kakav je bio rezultat? 🙂

Dokazano je da su bolje rezultate postigli oni koji su unosili veću količinu proteina dok unos ugljenih hidrata nije pravio razliku.

ŠEĆER JE ŠTETAN?

Zavisi od količine. I voda je štetna, i kiseonik i manje – više sve ako se pretera.

Kada posmatramo nutritivnu vrednost šećera možemo reći da jeste namirnica koja baš i nije posebno vredna. Ali to naravno ne znači da će nam naneti veliku štetu ili da će nas gojiti, sama po sebi.

Svakako jeste vrlo jasno i dokazano da ukoliko se vaša ishrana zasniva na visokom unosu šećera, a još i ako niste posebno aktivni, nesumnjivo neće delovati povoljno na telo, kako na samo zdravlje tako i na kompoziciju istog.

Takođe, nije pokazano da šećer ima sposobnost da izazove zavisnost poput droge, pa ih ne poredite s njima. Uzimanje ukusnih namirnica pokreće iste oblasti koje su osvetljene u odgovoru na druge supstance koje čine da se dobro osećamo, ali to je emocionalna povezanost, a ne isto kao i način rada droge.

Tada samo treba da kontrolišete svoje ponašanje, budite svesni da volite slatko, da uživate u tome i zato treba da budete svesni koliko čega jedete pre nego što smažete Milku od 300 grama.

UH NE SMETE JESTI UVEČE?

Doba dana u kom unosite UH nema veze sa time koliko će biti skladišteno u obliku masti. Ono što treba da zapamtite je da je ukupan dnevni unos kalorija najbitniji. Ako ne premašuje iznos koji je optimalan za vas, nećete se nikada gojiti nezavisno koliko obroka imali i u koje vreme ih budete jeli.
Ako pak jedete više hrane nego što je vašem telu potrebno, nezavisno od doba dana u kom jedete, ugojićete se.

Na kraju, mislim da vam je jasno šta vam je činiti 🙂

Nema potrebe izbacivati nijedan makronutrijent, svaki ima svoje mesto. Ugljeni hidrati su korisni baš kao i proteini i masti i ni na koji način ne ugrožavaju vašu dijetu.

Puno je teorija zasnovanih na pseudonauci i ljudi vrlo čestu odustanu pre nego što dođu do bilo kakvih rezultata.
Ponekad je to i odlično, zato što određeni rigorozni pristupi mogu imati ozbiljne posledice po zdravlje.

Balans, fleksibilnost i ishrana kakva vama lično najviše prija jeste najbolji izbor za dugoročne rezultate. Ukoliko ne možete a zamislite da celog života jedete kao sada kada želite da smršate, tu nešto nije u redu. Menjajte pristup 🙂

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂 

About The Author

One Response