Perfekcionizam - najbolji motivator ili najveći neprijatelj?

Perfekcionizam – najbolji motivator ili najveći neprijatelj?

Da li biste mogli da kažete da ste perfekcionista? I da li to smatrate vrlinom ili manom?

Perfekcionizam je, kratko rečeno, potreba da sve bude savršeno i nezadovoljstvo kada se desi manje od toga.

To nam ponekad može biti motivator, ali uvek postoji i ona druga, manje lepa strana priče. U eri društvenih mreža na kojima možemo videti najneverovatnije uspehe drugih ljudi, perfekcionizam može biti i te kako štetan. Upoređivanje sa onima za koje mislimo da su „savršeni“ je provereni put do isfrustriranosti, neuspeha i osećaja manje vrednosti.

Kada je težnja ka „savršenstvu“ zdrava, a kada nas vodi u propast?

https://www.instagram.com/p/Bju_GafFsAg/?taken-by=nadafitt

POZITIVNE STRANE PERFEKCIONIZMA

Perfekcionizam može biti odličan motivator, posebno u sportskim disciplinama. On nam pomaže da istrajemo, da napredujemo, da se trudimo da budemo što bolji. Rezultat toga je osećaj zadovoljstva kada na kraju postignemo određene rezultate.

Istraživači Univerziteta u Kardifu, intervjuisali su elitne sportiste i utvrdili su da se oni koji pokazuju odlike perfekcionizma, imali visoke lične standarde i bili su veoma organizovani.

Oni postavljaju jasne ciljeve i idu ka njima – što rezultira pozitivnim mislima i osećanjima, samim tim i većom motivacijom.

NEGATIVNE STRANE PERFEKCIONIZMA

Kada se perfekcionizam pretvori u težnju za nerealnim ciljevima, neuspeh je neizbežan. Ovaj tip perfekcionista se ne zadržava na uspesima koje postiže već se fokusira na sve što je pošlo naopako.

Na ovaj način se smanjuje ili potpuno nestaje uživanje tokom postizanja određenih ciljeva, srozava se samopoštovanje i razvija osećaj neadekvatnosti.

Studija koju su vodili istraživači Univerziteta u Gruziji, pokazala je tesnu povezanost između perfekcionizma i depresije i anksioznosti. Isto tako, istraživač na Univerzitetu Jejl, zaključio je sledeće:

Perfekcionisti doživljavaju depresiju koja je uglavnom fokusirana na samopoštovanje i samokritiku, oni kritikuju i napadaju sebe doživljavajući intenzivna osećanja krivice, sramote, neuspeha i bezvrednosti.

Umesto da se osećaju uspešno i zadovoljno, perfekcionisti ovog tipa se usredsređuju na prošlost i ono što nisu uradili kako treba, a sve to u kombinaciju loše utiče na motivaciju i sam učinak.

https://www.instagram.com/p/BjSvgUXl1vo/?taken-by=nadafitt

ODLIKE PERFEKCIONIZMA

*pojačana samokritičnost

*nezadovoljstvo ciljevima

*preokupacija greškama i neuspesima

*ogroman pritisak kokurencije

Da li se pronalazite u nekoj od stavki? Možda u svim?
Ne očajavajte 🙂 Postoje načini koji će vam pomoći da izvučete najbolje iz perfekcionizma.

1. Težite perfekcionizmu

Trudite se da imate visoke standarde, ali ne i nedostižne. Kada ostvarite uspeh, nemojte se prisećati prethodnih neuspeha već se fokusirajte na sve ono u čemu ste bili dobri.

  1. Postavljajte ciljeve

Kada imate ciljeve i težite njima, osećate se ispunjenije i na putu ostvarenja, a kamoli kada ih ostvarite. Postavljanje ciljeva i planiranje konkretnih akcija će vam pomoći da gledate u budućnost, umesto da se fokusirate na sve neuspehe iz prošlosti.

  1. Fokusirajte se na uspehe

Prepoznavanje uspeha je veliki korak napred čak i kada glavni cilj nije u potpunosti ostvaren. Setite se svega lepog što ste usput odradili/ostvarili.

Npr. Cilj vam je bio da skinete 3 kg u narednih mesec dana. Skinuli ste 1,5 kg, što znači da konkretan cilj niste ostvarili, ali to ne menja činjenicu da ste se ipak zdravije hranili nego ranije, da ste išli na jutarnje trčanje umesto da to vreme provedete gledajući TV i slično. Uvek ima uspeha koje treba da slavimo.

perfekcionizam prijatelj ili neprijatelj

  1. Ne plašite se nesavršenosti.

Ponovo pročitajte stavku iznad 🙂

  1. Promenite način gledanja na stvari.

Šta je ispalo dobro, uprkos neuspehu? Šta ste naučili uz tog iskustva?
Prihvatite da nikada neće sve biti savršeno. I da je to sasvim okej.
Okrenite na šalu! Ne shvatajte sebe previše ozbiljno.

  1. Pomerite se od loših misli 🙂
    Družite se sa pozitivnim ljudima, slušajte muziku, pričajte sa nekim o svom problemu… Shvatićete da niste jedini i da se svi ponekad bore sa tim. Vizualizujte ono što želite da postignete, fokusirajte se na sve detalje, kako se osećate u tom trenutku, šta vidite, šta čujete… Potrudite se da izgleda što življe.Kada se sve sabere i oduzme, vidimo da perfekcionizam može biti i dobar i loš, na nama je kako ga iskoristimo.

Može nas demotivisati, odvesti u anksioznost i depresiju… Ali isto tako može i pozitivno uticati na motivaciju, radnu etiku, ponos i osećaj postignuća.

Bitno je samo da poznajete sebe, budete svesni svojih uverenja i poradite na tome da izvučete najbolje iz svega, pa i iz perfekcionizma 🙂

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂