I dok su naše bake ponosno pravile slatkiše sa gomilom dodatog šećera, danas se NO SUGAR smatra novim izvorom ponosa. Ko napravi ukusan slatkiš bez šećera, uspeo je. 🙂
Šalu na stranu, sa jedne strane mi je drago što se ljudi sve više edukuju po pitanju pravilne ishrane, ali ne mogu da ne primetim i bespotrebno, preterano demonizovanje određenih namirnica.

Šećer je, naravno, jedna od njih.

Često mu se pripisuju atributi koji u osnovi nisu njegovi i izazivaju strah među masom koja ne zna kome da veruje.

Zato ću danas obraditi nekoliko najčešćih mitova o šećeru i jednom za svagda razrešiti tu misteriju. 😊





ŠEĆER IZAZIVA GOJAZNOST

Preteran unos šećera će svakako imati uticaj na razvoj gojaznosti, ali bi se pre moglo reći da su u korelaciji, umesto u uzročno posledičnom odnosu. Pored šećera, takođe je povećan unos i svih ostalih namirnica, mikro i makronutrijenata, kao i celokupnog unosa kalorija, pa ne bi bilo korektno sve to pripisati šećeru.

ZBOG ŠEĆERA SE GOMILAJU MASNE NASLAGE OKO STRUKA

Ovo se prilično poklapa sa prethodnom stavkom. Moguće je da ćete zbog prevelikog unosa šećera imati višak oko struka, ali se to dešava zbog toga što kroz šećer unesete više kalorija nego što vam je potrebno, a ne zato što šećer sam po sebi pravi masne naslage na određenom mestu.

Kada biste unosili šećer u kalorijskoj vrednosti vaših dnevnih potreba, vi se ne biste ugojili. Naravno da to nije preporučljivo jer ishrana pre svega treba da bude raznovrsna i bogata svim makronutrijentima, ali je dokaz da šećer sam po sebi ne pravi ovakve probleme.

ŠEĆER IZAZIVA KARIJES

Delimično tačno, velika količina šećera će doprineti stvaranju karijesa ALI. Ukoliko je unos umeren i ako nakon jela odmah operete zube, znatno su manje šanse da će biti bilo kakvih posledica. To svakako zavisi i od kvaliteta vaših zuba generalno.

ŠEĆER I RAZVOJ BOLESTI

Visok unos šećera je povezan sa učestalošću kardiovaskularnih problema, visokim krvnim pritiskom, metaboličkim sindromom, dijabetesom…
Ponovo – u korelaciji da, ali ne i uzrocno. Isto tako i nizak unos kalorija, izgladnjivanje može dovesti do razvoja bolesti.

FRUKTOZA REMETI METABOLIZAM LIPIDA I ŠEĆERA
Velike količine, da. Može uticati na razvoj dijabetesa i povećanja nivoa triglicerida u krvi. Međutim, fruktoza u nekim manjim količinama nije štetna po zdravlje niti će uticati na metabolizam.


Da li vam govorim da samo navalite na šećer i neće vam ništa biti?
Apsolutno NE. 😊
Kada posmatramo njegovu nutritivnu vrednost, vidimo da on nije najbogatija namirnica. Ali to i dalje ne znači da će vas sam po sebi ugojiti ili naškoditi ukoliko ga jedete u velikim količinama.
Ono o čemu treba da pričamo jesu načini na koji ćete ga unositi manje zato što je činjenica da ga ljudi jedu mnogo više nego što to misle jer se nalazi u većini kupovnih proizvoda, bez obzira na to da li su oni slatki ili slani.

Evo nekih ideja kako da smanjite unos šećera…

IZBACITE ZASLAĐENE VOĆNE SOKOVE
To što na njima piše voćni, ne znači da su zaista napravljeni od voća. Tačnije, sadrže vrlo nizak procenat voća, a na drugom mestu sastojaka (pored vode), uglavnom je to šećer. Časa kupovnog voćnog soka uglavnom sadrži oko 100 kalorija (i više) i dosta šećera, umesto toga je mnogo pametnije pojesti svežu voćku.

IZBEGAVAJTE GRICKALICE
I slane i slatke. 😊 Verujte, dodat je šećer i onima za koje to nikada ne biste pomislili.

KORISTITE ZASLAĐIVAČE UMESTO ŠEĆERA
U poslednje vreme, sve su popularnije alternative šećeru koje sadrže mnogo manje kalorija od šećera.

Neklaorijski najšeće uopšte i nemaju kalorije, a slađi su od saharoze i do 30 puta. To su saharin, aspartam i slični. Ljudi se “dele” na one koji ih smatraju spasiocima i one druge koji smatraju da su izuzetno štetni, a nauka kaže da trenutno ne postoje nikakvi dokazi o njihovom riziku po zdravlje. Čak šta više, trenutno i jeste preporuka da se prednost da nekalorijskim zaslađivačima.

To naravno ne znači da ih treba unositi u nenormalnim količinama (mogu izazvati dijareju i glavobolje), ali vam neće ni škoditi u razumnim količinama.

NAUČITE DA ČITATE ETIKETE PROIZVODA
Jako važna Stavka koja će vam pomoći da u svakom trenutku znate šta jedete, kao i šta je bolja opcija od druge. U tome vam može pomoći sledeći tekst.

JEDITE VOĆE
Šećer u voću i šećer u slatkišima nije isti, niti bi trebalo da izbacujete voće iz ishrane, bilo da želite da smršate ili se samo pravilno hranite. Ne brkajmo babe i žabe! 🙂

Nadam se da vam je današnji tekst bio koristan. Podelite ga sa onima kojima bi značilo da čuju. 🙂

NADA FITT PLAN ISHRANE