Ishrana 20.09.2021.

POREMEĆAJI U ISHRANI ILI SAMO NEZDRAV ODNOS PREMA HRANI?

Poremećaji u ishranii su definitivno u porastu svuda u svetu. Postoji više ljudi nego ikad sa nezdravim odnosom prema hrani jer je dijeta postala nova „normalnost“ u našem društvu. Praktično je nemoguće pronaći nekoga ko ne govori o gubitku kilograma, dijeti i odlasku na detoksikaciju.

Kada se formiraju pravila o dobroj i lošoj hrani, to otvara put za loš odnos prema hrani, što ima potencijal da preraste u poremećaj ishrane.

Poremećaji u ishrani spadaju u četiri glavne kategorije:

  • anoreksija nervoza
  • bulimija nervoza
  • kompulzivno prejedanje (binge eating)
  • drugi poremećaji ishrane

Dijagnostički kriterijumi poremećaja ishrane uključuju određena područja: ograničenja u ishrani i telesnu masu, sliku o sopstvenom telu i probleme sa ishranom.

Šta je poremećen odnos prema hrani?
Za razliku od poremećaja u ishrani koji su klasifikovani prema dijagnostičkom priručniku o mentalnim poremećajima (DSM-5), poremećen odnos prema hrani nema zvaničnu definiciju. On zavisi od spektra ponašanja i odnosa prema hrani. Generalno, to se odnosi na poremećeno ponašanje u ishrani koje može uključivati preskakanje obroka, restriktivnu dijetu ili stroga pravila oko ishrane, npr. uklanjanje velike grupe namirnica iz ishrane.

S druge strane, ključne komponente zdravog odnosa prema hrani su redovna ishrana, raznovrsna ishrana (bez nepotrebnog isključivanja grupa namirnica ili određene hrane), fleksibilnost u izboru hrane i ishrana sa drugima. Većina ljudi će doživeti neki oblik poremećenog odnosa prema hrani tokom svog života.

Zašto neko razvija poremećaj ishrane?
Iako se najčešće javljaju među mladim ženama, poremećaj u ishrani mogu uticati na svakoga bilo kog uzrasta, pola ili rase. Veća je verovatnoća da ćete biti pogođeni ako postoji porodična istorija poremećaja u ishrani ili bolesti mentalnog zdravlja, ako ste kritikovani ste zbog ishrane ili toga kako izgledate, ako postoji pritisak da izgledate mršavo (na primer manekenke, sportisti), imate anksiozni poremećaj ili nisko samopoštovanje ili ste doživeli traumu. Društveni faktori, kultura ishrane i povećana dostupnost hrane (a samim tim i povećan izbor hrane) mogu uticati na nečije prehrambene navike. Takođe znamo da postoji veza između upotrebe društvenih medija i veće zabrinutosti za imidž tela i poremećaja u ishrani.

Karakteristike poremećaja u ishrani
Mnogi ljudi sa poremećenim odnosm prema hrani će ispuniti kriterijume za klinički dijagnostikovan poremećaj ishrane, pa će se mnoga ponašanja preklapati. Generalno, neki znaci upozorenja ili osobine poremećaja u ishrani su:

  • ograničavanje količine hrane koju jedete
  • jedete „čisto“ ili redovno ptaktikujete razne vreste detoksa
  • trošite mnogo vremena brinući se o tome kako izgledate i šta jedete
  • izbegavate društvene događaje koji uključuju hranu
  • opsesivno brojite kalorija i merite hranu
  • imate vrlo stroga pravila po pitanju ishrane
  • praktikujete ponašanja koja menjaju vašu telesnu masu i varenje, uključujući povraćanje, upotrebu laksativa, uzimanje tableta za mršavljenje ili preterujete u treningu
  • osećate hladnoću, vrtoglavicu i umor sve vreme
  • imate probleme sa varenjem
  • ne dozvoljavate drugima da vam kuvaju
  • gubitak kilograma ili brzo dobijanje na težini
  • gubitak menstruacije ili neredovne menstruacije
  • prejedanje bez gubitka kontrole, jedenje u odsustvu gladi, nepravilnih obroka

Postoje li fizički ili medicinski rizici zbog neuredne ishrane?
Mnogi ljudi koji imaju problema sa ishranom ili minimiziraju svoje ponašanje ili ne shvataju u kojoj meri bi to moglo uticati na njihovo fizičko i mentalno zdravlje.  Poremećaj u ishrani može predstavljati ozbiljnu zdravstvenu pretnju, uključujući rizik od gojaznosti, pothranjenosti ili poremećaja u ishrani, dugotrajne gastrointestinalne probleme, osteoporozu, probleme sa plodnošću, nizak broj otkucaja srca i krvni pritisak i uticaj na mentalno zdravlje, uključujući anksioznost i depresiju. Poremećen odnos prema hrani treba shvatiti ozbiljno i treba tražiti pomoć da se to prevaziđe.

Kako možemo da poboljšamo odnos prema hrani?
Kako je kultura ishrane u porastu, prvo je važno biti svestan načina na koji govorite o hrani i uticaja koji odluke o hrani imaju na vaš svakodnevni život.
Evo nekoliko saveta za početak:

  • odbacite pravila ishrane i redovno jedite
  • praktikujte neutralnost u kategorisanju hrane (ne smatrajući hranu dobrom ili lošom) i pokušajte da ne kategorišete način na koji jedete
  • ne upuštajte se u „moderne“ dijete, detoksikaciju ili čišćenje
  • usredsredite se na ono što možete uključiti u svoju ishranu kako bi bila hranljivija
  • ne isključujte hranu ili grupe namirnica iz svoje ishrane,iIstraživanja nam govore da to može povećati rizik od prejedanja ili prejedanja hrane kasnije

Takođe, može biti od velike pomoći da napravite pauzu na društvenim mrežama ili da prestanete da pratite beskorisne naloge koji promovišu dijete, kulturu dijeta ili posramljuju tela.

  • budite ljubazni prema sebi i vežbajte prihvatanje tela
  • potražite podršku od kvalifikovanog zdravstvenog radnika, nutricioniste i psihoterapeuta

Tretman poremećaja ishrane
Neophodno je napomenuti da ako vaš odnos sa hranom na bilo koji način utiče na vaš život, onda je to dovoljan razlog da potražite pomoć i podršku. Zabrinutost u pogledu ishrane koja se ne uklapa u dijagnozu poremećaja u ishrani zaslužuje lečenje jer postoji rizik da se to pretvori u problematičniji poremećaj ishrane. Zakažite pregled kod lekara opšte prakse radi fizičkog pregleda pre nego što napravite značajne promene u ishrani i načinu života. Standardni tretman poremećaja u ishrani i poremećaja u ishrani podrazumeva podršku psihpoterapeuta i nutricioniste.

FITT program uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.