Pravila ponašanja u Fitnes centru

Bez uvrede, bez osude, samo neka zapažanja i saveti, u odnosu na ono šta sam imala priliku da vidim radeći i vežbajući po raznim fitnes centrima. Odnosi se na ponašanje u fitnes objektima, što u svlačionicama što u salama za vežbanje. Nije loše da svako pročita, ovo je jedan univerzalan bonton koji bi svaki fitnes centar i više nego voleo da članovi poštuju, ali uvek će biti onih koji će malo odstupati od pravila. 🙂

Svlačionica

svlačionica

Klupa je za sve

Neretko možemo da vidimo situaciju kako neko sav sadržaj svoje torbe poređa po klupi oko sebe, i potom se polako sprema, vraća, premešta… Trudite se da što manje mesta zauzimate prilikom presvlačenja, pogotovo se trudite da svoje stvari ne razbacate po klupi oko sebe, jer je nekome isto potrebno mesto da sedne da se presvuče.  Ako nema mesta da neko drugi sedne, onda staviš torbu na pod ili u ormarić.

Presvlačenje

Kod nas u našoj kulturi čini mi se i nije tako često da se šetamo obnaženi pre ili nakon treninga, za razliku od zapadnjaka gde je to sasvim uobičajeno. U svakom slučaju, procenite situaciju i zavisno od toga odlučite da li šetate goli ili ne. Možda neko baš ne želi da gleda vaše nago telo.

 

Garderoba i dezodorans

Podrazumeva se da uvek trenirate u čistoj odeći koja je baš namenjena za trening, niko nije dužan da oseća kako sa vaše majice isparava miris znoja, hrane ili jednostavno neoprane majice. Koristite i dezodoranse, koliko god oni izazivali tumore, alergije, razna oboljenja, ako si došao / došla da vežbaš među ljude u zatvorenom prostoru, poštedi druge mirisa tvog znoja. Koliko god bila čista majica i ti isto tako, svačiji znoj ima specifičan miris. Ali i obratite pažnju da ne prskate dezodorans iznad nečije glave. 🙂

Nakon treninga

Tuširanje u fitnesu ili kod kuće, stvar ličnog izbora, ali ako se tuširaš, nakon tuširanja, ostaviš čistu kabinu, bez dlaka, sapunice i ostalih “sitnica”, nije baš lepo i da se pincetaš, depiliraš ili briješ, možeš to i kod kuće.  Tuš u fitnesu je tu da se istuširaš nakon treninga a ne da obavljaš sve moguće radnje koje mogu da prate taj proces.

 

Na grupnom treningu

grupni cas

Bez kašnjenja

Podrazumeva se da ako planiraš da prisustvuješ nekom treningu, onda treba i da dođeš na vreme. Što da zauzmeš dobro mesto, što da ne uznemiravaš ostale vežbače svojim kasnim dolaskom. Pogotovo na časove yoge, meditacije.

 

Strunjača

Ponesi obavezo neki peškir kojim ćeš prekriti strunjaču na kojoj vežbaš, nije neophodno da strunjača upija svačiji znoj.

 

Rastojanje

Odredite sebi pristojno rastojanje, tako da ne ugrožavate bilo čiji prostor. Zavisno od poze može se dogoditi da očas posla vaša zadnjica bude na nečijim nogama i obratno. U nekim fitnes centrima gde je velika gužva, česte su ovakve situacije. Ako niste došli na trening na vreme i zauzeli svoje mesto, nema razloga da se uguravate po svaku cenu između neko dvoje gde ima trunčica praznog prostora. Taj čas odustanite, odradite nešto u fitnesu i sledeći put dođite na vreme.

 

Priča

Zavisno od dinamike časa ili generalne atmosfere nekada se može pričati. Najčešće nije predviđeno da se odvija razgovor, eventualno kada ima nekih nejasnoća obraća se instruktoru. Premda i to treba da se svede na minimum, jer je to ipak grupni čas, ako nešto niste baš najbolje razumeli, nema veze, razumećete sledeći put. Kada bi svako na jednom grupnom treningu tražio pojašnjenje, onda bi se trening samo na to i sveo. Dozvolite instruktorima da rade svoj posao i nemojte ih prekidati. Ako ste došli u društvu prijatelja, ne znači da je idealna prilika i za druženje i pričanje tokom časa, odradite trening u tišini pa posle na piće i ćaskanje.

 

Prozori / Klima

Sindrom promaja je itekako zastupljen i na grupnim fitnes programima. Ako vam smeta čist vazduh, hladan ili topao vazduh, ako vam smeta promaja, ako vam smeta klima, onda nemojte da se locirate na mestu kod prozora ili ispod klime. Odaberite mesto koje je dovoljno udaljeno da vam ne smetaju, a da opet oni kojima je hladan vazduh prijatan,mogu da se rashlade. Svež vazduh u prostoriji gde veliki broj ljudi vežba je daleko korisniji i dragoceniji nego ustajao i topao.

 

Posmatranje

Ukoliko je sala za grupne programe odvojena staklenim zidom ili staklenim vratima od ostatka centra, ovo ne znači da treba da se nacrtate na vratima i da posmatrate vežbače unutra. Makar i ako ste trener ili zaposleni u centru, veoma je nepristojno da posmatrate druge dok vežbaju. Neke vežbače tako možete dekoncentrisati a nekima koji nisu tako sigurni, koji su početnici, izazvati osećaj neprijatnosti, jer kako god okrenete oni će misliti da baš njih sve vreme i gledate. Tako da, nema virenja! 🙂

 

Ljubaznost / Osmeh

Najosnovnije je da se javite ili nasmejete ostalim vežbačima iz grupe. Svakako da nije potrebno da se družite i razmenjujete brojeve telefona, dovoljno je i osnovno da kada uđete u salu da se javite i pozdravite sve koji su unutra. Jeste da to mnogima nije bitno, i da me baš briga da li će tamo ona mala da se javi kada uđe ili ide pravo da zauzme mesto. Ali svakako da ostavlja lep utisak ako se kulturno i odmereno javite svima. Desiće se nekada da ćete možda nešto zaboraviti, da ćete izgubiti, ljudi će vas tada znati i pre će vam pomoći u tako nekoj situaciji, osećaju se na neki način blisko sa vama, jer se svaki put osmehnete i pozdravite jedni druge.

 

Kardio sprave

kardio sprave

Zavisno od ukupnog broja sprava i njihove raspoređenosti, trudite se kada god ste u prilici da izaberete spravu na kojoj je malo verovatno da će neko biti pored vas. Ako je neko već na traci, trči, u dobrom je treningu, ako ima još mnogo slobodnih sprava, izaberite neku koja nije odmah prva do te osobe. Ako postoje tri trake u jednom redu, i nijedna nije zauzeta, izaberite neku sa kraja, da ukoliko sledeći vežbač koji dodje može da izabere tako da bude izmedju vas jedna traka. Izbegavjte i da koristite telefone, tablete, da tipkate na njima, jer vas to može omesti, izgubićete ravnotežu i vrlo lako možete da padnete i da se povredite što malo, što vrlo ozbiljno, a pritom i možda nekoga oko sebe. Ukoliko se mnogo znojite, obavezno koristite peškir za brisanje znoja, nepotrebno je da svuda po traci budu fleke vašeg znoja. Isto tako, oabevezno pre i nakon korišćenja obrišite spravu  dezinfekcionim sredstvom pogotovo mesta gde dodirujete prstima. Isto tako trudite se da ne ispuštate neke zvukove, poput arlaukanja i izuzetno glanih udisaja i izdisaja. Tada svakako prestanite, niti je dobro za vaš organizam niti za uši drugih vežbača.

 

Mašine za snagu i tegovi

sprave za trening snage

Peškir

Pod broj jedan je da imate sa sobom peškirić kojim pokrivate sedalni deo sprave koju želite da korstite. Nema potrebe da premazujete sedalne delove svojom oznojanom garderobom.

Teritorija

Ako radite na jednoj mašini 5 serija a vidite da možda ima i drugih zainteresovanih, oslobodite spravu da još neko može da uradi svoju seriju dok se vi odmarate između dve. Nema odmaranja na spravama.

Slobodni tegovi

Postoji mesto gde stoje, možeš da ih uzmeš i nosiš gde god hoćeš ali isto tako je važno da ih i vratiš po završetku na njihovo mesto. Bacanje tegova po završetku poslednjeg ponavljanja niko nije dužan da sluša niti ikoga zanima da li si ti dao maksimum ili ne. Briga me da li ti je to X ponavljanje sa X kila i da si kao mnogo snažan i moćan kada ih tako baciš a onda ceo fitnes odjekne. To samo govori da si prost i da nemaš osnovne manire ponašanja među drugim ljudima u zatvorenom prostoru.

Slušalice na /u ušima

Ukoliko neko ima slušalice na ili u ušima, to je jasan znak da ne želi da ga bilo ko uznemirava. Nije pristojno da prilaziš i postavljaš pitanja. Jedino ako je to nešto na šta želiš da skreneš pažnju mnogo važno, ili je taj vežbač svojim peškirom zauzeo tamo neku spravu koju bi ti koristio.

Informisanje pre svega

Niko ali baš niko ni onaj najnabildovaniji niti ona sa najboljim dupetom se nisu rodili u teretani. Pa tako ni ti, kada počneš i odlučiš da treniraš ne treba da se praviš da znaš sve. Pogledaj na internetu, pitaj dežurnog instruktora, da ti pokaže pravilnu tehniku, ne očekuj da ti prave plan i program treninga i ishrane, ali su svakako tu da te upute i da ti pokažu kako se neke sprave koriste. I kako se dižu tegovi. Kao kada bi ti neko dao klizaljke i rekao, eno tamo je led, izvoli klizaj.  Sasvim je normalno da ne znaš i da ti teba par instrukcija da se npr. biceps curl, radi pregibom u zglobu lakta a ne iz ramena. Nije sramota pitati, sramota je praviti se da baš sve znaš. 🙂

 

Sitna i kratka zapažanja…

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada  🙂

 

 

 

 

 

About The Author