Ishrana 16.07.2021.

Pravilna ishrana – kako to zapravo izgleda

Pravilna ishrana bi trebalo da bude jednostavna, svima dostupna i osnovni cilj je da poboljša kvalitet života osobe kroz njeno fizičko, mentalno zdravlje, kao i socijalne aspekte.
Međutim, često se u prvi plan stavlja fizički deo, dok se ostali u potpunosti zanemaruju.
Zato ćemo danas pričati o kompletnoj slici, o svemu što pravilna ishrana podrazumeva.

Bavićemo se suštinom:

* zbog čega se prejedate
* zašto većini ljudi dijeta ne uspeva
* zbog čega se dešava da pregladnite
* zbog čega ste izgubili kontak sa signalima svog organizma
* I tako dalje!

Nekada je sve bilo jednostavno. Ukoliko biste otišli na kafu, imali biste nekoliko opcija, običnu kafu, latte, capuccino… I tu bi se izbor završio. Ne biste imali pedeset vrsta mleka, sa laktozom, bez laktoze… Ne želim da kažem da je imati izbor loše, ali je ponekad zaista zbunjujuće u zavisnosti od motiva. Ukoliko odaberete bademovo mleko jer ste vegan iz etičkih razloga ili ga prosto više volite, to je sasvim u redu. Ali nije dobro kada je motiv zdrava ishrana, koja suštinski nije ni zdrava jer nisu zadovoljeni svi njeni aspekti.

PRAVILNA ISHRANA JE MNOGO VIŠE OD HRANE
Pored onoga ŠTA jedemo, vrlo je važno i KAKO jedemo, ZAŠTO biramo hranu koju biramo i koliko razmišljamo o njoj.

5 stavki na koje treba obratiti pažnju:

1. SIGNALI ORGANIZMA
Verovanje sopstvenom telu i signalima gladi i sitosti.

2.ZDRAV NAČIN RAZMIŠLJANJA
Podjednako važan osećaj slobode po pitanju izbora hrane i uživanja u njoj.

3. SVESNI IZBOR
Namirnica koje su dobre za vas, bilo da je to nutritivni kvalitet, bilo uživanje (sa merom naravno).

4. DOVOLJNO PROSTORA
I okruženja koje će vam omogućiti da obraćate pažnju na svoje instinktne, signale gladi i sitosti.

5. RUTINE I NAVIKE
Koje će vam pomoći da određeni način života bude održiv.

Ukoliko bilo šta od ovoga nije u balansu, zdrav način života će trpeti.

SIGNALI ORGANIZMA
Naš organizam na nepogrešivo zna kada mu je šta potrebno. Zna kada smo gladni, žedni, siti.
Problem nastaje kada se diskonektujemo od signala svog organizma, što se može desiti iz mnogo razloga (dijete i gladovanja su samo neki od raznih).

Čak su i većinu ljudi kao decu roditelji terali da jedu ono što im se ne jede u znatno većim količinama, a to je odličan način da se izgubi kontakt sa svojim organizmom.

ZDRAV NAČIN RAZMIŠLJANJA
Suština je da vaš pristup hrani bude zasnovan na uživanju, a ne na strahu. Strah dovodi do pogrešnih odluka. Loša vest je da se način razmišljanja o hrani ne može promeniti preko noći, ali je dobra da je MOGUĆE promeniti ga. Zasigurno možete sa opsesije ishranom preći na zdrav odnos prema njoj, samo vam je potrebno vreme i dosta rada na tome.

Evo nekih primera koji vam mogu biti od pomoći.

Kategorisanje hrane na dobru i lošu.

Ovo bi verovatno trebalo da bude prva stavka koju treba izbaciti. Svakako da postoji razlika između povrća i slatkiša, ali nam kategorisanje na dobru I lošu ne donosi nikakvu korist i samo čini da još više želimo “lošu”.
Kada hrani dajete moralnu vrednost i povezujete je sa sopstvenom, vaši izbori se zasnivaju na pogrešnim merilima.

Niste ni loši jer ste pojeli krofnu, niti ste dobri jer ste ručali salatu.

Ne zaboravite na to.

Strah od hrane

Ako imate alergiju na hranu, opravdano je biti uplašen kontakta sa njom.

Ali oko hrane ima puno potpuno neutemeljenih strahova. Pa se opet zapitajte odakle taj strah? Odakle vam ideja da ovu hranu ne treba da jedete?

Mediji mogu biti neverovatno uverljive! Oni počinju sa zrnom istine, a zatim koriste tu malu istinu kako bi opravdali gomilu strahova. Npr. šokantni filmovi se pojavljuju kao obrazovni, ali, nažalost, predstavljaju veliko opterećenje koje nije zasnovano na zvaničnoj nauci.

Važno je biti oprezan odakle potiču vaše informacije. U redu je gledati dokumentarne filmove, imati pitanja i razmišljati odakle vam hrana. Ali budite oprezni prema bilo kom dokumentarnom filmu koji vas plaši da stavite hranu u usta.

Osim alergija na hranu ili osetljivosti, nijedna hrana neće uništiti vaš život.

SVESNI IZBOR

Postoji mnogo razloga zbog kojih se opredeljujemo da pojedemo bilo koju hranu, kao što su:

* ukus
* cena
* dostupnost
* nivo veštine kuvanja

Toliko ovih izbora hrane pravimo stalno. Ali koliko često svesno donosite te izbore?

Prilikom namernog izbora namirnica tražite dobar razlog da pojedete određenu hranu. Ova četiri pitanja mogu vam pomoći da identifikujete dobar razlog za jelo.

Što više da dobijete, to bolje. 🙂

Da li mi pomaže da se hranim uravnoteženo?
Da li će mi dovoljno držati sitost?
Da li me to povezuje sa nečim većim od mene samog?
Da li ću uživati u ovom obroku?

DOVOLJNO PROSTORA

Kada vaše telo želi da komunicira sa vama, a vi ga ne čujete zbog užurbanog načina života, dolazi do gubitka povezanosti koja je prirodna. Zato morate ostaviti prostor za komunikaciju koja je uvek dvosmerna I sastoji se od signala i vašeg odgovora. Obraćajte pažnju da ne propuštate signale, kao i da primećujete svoje misli i osećanja bez prosuđivanja.

RUTINE I NAVIKE

Bez plana jedenja ritmova i rutina rizikujete da postanete preterano gladni i ne donesete najbolje odluke za potrebe svog tela. Uspostavljanje rutina poput planiranja obroka i jedenja u slično vreme tokom dana može vašem telu pomoći da se opusti, znajući da postoji plan.

Takođe, hormoni bolje funkcionišu ako postoji predvidljivost vašeg načina ishrane.

Evo primera koji ilustruje kako se svi navedeni delovi uklapaju u širu sliku.

Recimo da počinjete sa željom da se hranite zdravije. Možda za vas to znači da jedete više povrća, manje grickate uveče i ne jedete do te mere da se prejedete. Želite da jedete više povrća jer znate da je dobro za vas i pomoći će vam da ispunite svoje dnevne nutritivne potrebe.

Isprobali ste brojanje kalorija i druge dijete na osnovu ograničenja. Kako da vam to nije pošlo za rukom, odlučili ste da isprobate novi pristup gde jednostavno odgovarate na signale svog tela o gladi i sitosti.

Dok pokušavate da iskoristite svoje signale gladi i sitosti, otkrivate da često ne čujete svoje signale sitosti i na kraju se prejedete. Stvaranje prostora dovešće vas do toga da možete I da čujete I da odaberete odgovor.

Međutim, čak i dok se usredsređujete na svoje instinkte za ishranom kroz prostor koji ste sami sebi obezbedili, i dalje se borite protiv žudnje za određenom hranom. Bez obzira koliko puta sami sebi kažete da ćete pojesti malu porciju čipsa, snaga volje odjednom nestane i vraćate se po još. Ono što vam nedostaje je delić slagalice koji podrazumeva zdrav način razmišljanja, u kom ste sve dalje od razmišljanja o restriktivnim stavovima prema hrani.

Sada vam je potrebno još da uključite i rutinu. Počnite da usvajate navike planiranja obroka i pripreme hrane, tako da vam obroci koje odaberete uvek budu na raspolaganju.

Nije teško pravilno se hraniti, samo kada vam je jasno šta to zapravo znači. 🙂

FITT program uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.