Popularne dijete, dijetetski proizvodi – šta sve treba da znate?

Popularne dijete, različiti dijetetski proizvodi i programi ishrane su deo svakodnevice bilo da vreme porovodite na društvenim mrežama ili listate časopis. Jednostavno, ne možete ih izbeći sve i da hoćete. 🙂
Ali, postoji nešto što možete da uradite – da se dodatno edukujete kako biste mogli kritički da posmatrate sve što pročitate umesto da upijate kao sunđeri. Zato danas pričamo više o tome.

Šta sve, onako na blic, u startu treba da znate o pravilnoj ishrani?

1. Najefikasniji način gubljenja viška kilograma jeste kontrolisanje unosa kalorija i fizička aktivnost.

2. Gubitak kilograma treba da vas učini zdravijim i energičnijim.

3. Mnogi programi nude trenutni efekat, ali morate biti svesni da ne postoji magični napitak koji će rečiti sve i zauvek. Morate biti istrajni.

Kada pogledate ljude oko sebe, šta vidite? Koliko je njih sa idealnom kilažom, a koliko gojaznih ili pothranjenih?
Činjenica je da je u našoj zemlji dosta gojaznih ljudi (sve više i dece), te se s toga zaista pažljivo i na pravi način treba pozabaviti pravilnom ishranom i uopšte kulturom ishrane.

Čime se ljudi koji su stalno na nekim režimima, najčešće služe?

PROIZVODI ZA MRŠAVLJENJE

Koliko god imali dokaza da proizvodi za mršavljenje ne rade to što treba da rade, svaki put kad izađe neki novi, ljudi (a posebno žene) navale!

Kada kažem da ne rade ono što treba da rade, pre svega mislim na dugoročni efekat, trenutno mršavljenje je svakako zanemarljivo, kada ubrzo vratite sve, a neretko čak i više. Takođe, treba uzeti u obzir da proizvodi namenjeni mršavljenju mogu biti jako štetni po zdravlje, tako da morate biti oprezni sa raznim tableticama, praškovima, bombonicama…
Neke od posledica koje se mogu javiti odmah po uzimanju jesu vrtoglavica, mučnina, slabost, malaksalost, bolovi u grudima… U najgorem slučaju moždani udar i smrt. Nadam se da sada ozbiljno shvatate kada kažem da zaista mogu imati ozbiljne posledice.

Još jedan od proizvoda za mršavljenje koji nije u vidu tableta i “čajeva” jesu takozvane zamene za obrok koje se mešaju sa vodom, mlekom, jogurtom. Da li zaista možete da zamislite da do kraja života umesto obroka pijete nešto?
Da li mislite da prašak može zameniti pravu hranu?

Mislim da je odgovor vrlo jasan. 🙂

PROGRAMI ZA MRŠAVLJENJE

Programe može praviti određena organizacija koja se bavi ishranom, teretana ili pak pojedinac.
Oni često uključuju dodatne stvari poput određene opreme za vežbanje, DVD sa vežbama, programa ishrane sa specifičnim namirnicama… Šta god i kako god bude organizovano.
Ono što svaki kvalitetan i efikasan program treba da sadrži jeste ono što proizvodima za mršavljenje fali – ŠTA DALJE? Moraju biti data upustva za održavanje zdravih navika čak i kada se sam program završi. Najčešće budu u kombinaciji ishrana i fizička aktivnost jer su oba podjednako važna za fitnes lifestyle.

Krajnji cilj nije trenutno mršavljenje već sticanje zdravih navika i održavanje optimalne telesne mase na duge staze.
Upravo takav je i FITT izazov 🙂

 

DIJETA ZA MRŠAVLJENJE

Iako se termin dijeta često koristi kada su u pitanju nepravilne visoko restriktivne dijete, dijeta je zapravo određeni način ishrane koji može biti kako pravilan, tako i nepravilan.
Nepravilne restriktivne dijete najčešće sadrže niz pravila koje je neophodno poštovati, a suštinski se sve svodi na kalorijski deficit.

Dijete koje možete pronađi svuda na internetu i u časopisima su često izuzetno restriktivne, a samim tim i nepravilne, pa ih ne treba olako shvatati, a još manje primenjivati.

Da ne pričam o popularnim detoks dijetama koje se često svode na to da celog dana pijuckate sokove i suštinski se izgladnjujete.

Istina je da se od ovih dijeta MOŽE SMRŠATI, ali je pitanje KAKO se odvija to mršavljenje i kakve POSLEDICE ostavlja. Vrlo je jasno da dugoročno rešenje nikako nije, što je već dovoljan razlog da ih ostavite po strani.

Ništa od navedena tri ne mora biti loše, ali je važno da zadovoljava sledeće kriterijume i na to obratite pažnju kada birate za sebe.

* morate unositi minimun 1200 kcal dnevno
* ne postoji spisak “zabranjenih” i “loših” namirnica
* gubitak 0.5 do 1 kg nedeljno se smatra adekvatnim – pa čak i mesečno.
* navedene su smernice za održanje telesne mase
* oni koji vode program su stručnjaci sa validnim diplomama i sertifikatima, a ne laici
* program se uklapa u životni stil.

DA BISTE SMRŠALI, MORATE…

* Biti u kalorijskom deficitu. Energija koju trošite mora biti veća od energije koju unosite, toliko je jednostavno. 🙂 Dnevne energetske potrebe zavise od više faktora – trenutne telesne mase, starosne dobi, pola… U ovom tekstu imate detaljnije objašnjeno o odnosu kalorija i gubitka kilograma.

* Jesti više voća i povrća. Pored manjeg broja kalorija, voće i povrće sadrži brojne vitamine, minerale i dijetna vlakna koja takođe igraju ulogu u mršavljenju.

* Biti fizički aktivni. Pored toga što sagoreva kalorije i utiče na fizički izgled, vežbanje ima jako velikog uticaja i na psihu. Garantujem vam da ćete biti raspoloženiji ukoliko budete i vežbali! 🙂
Potrebno je samo da pronađete fizičku aktivnost u kojoj ćete uživati.

* Promeniti svoje navike. Osnovna stvar kod mršavljenja je upravo to jer baš navike određuju ponašanje. Evo nekih tekstova koji vam mogu biti korisni.

Zašto motivacija i volja same po sebi nisu dovoljne
11 načina da zavolite zdravu ishranu i vežbanje
Kako da dođeš do rezultata koji žarko želiš
Kako da istraješ u odlukama
Šta je potrebno da biste zauvek izgubili kilograme

Pomenuću neke od popularnih dijeta i načina ishrane, kao i njihove prednosti i nedostatke

Atkins dijeta

Karakteristike: velika količina proteina i masti, veoma malo ugljenih hidrata.
Prednosti: brz gubitak telesne mase, sniženi trigliceridi zbog niskog unosa ugljenih hidrata. Masti duže drže sitost.
Nedostaci: ishrana je neuravnotežena, restriktivna i isključuje namirnice od vitalnog značaja. Ne podstiče zdrave navike i može biti štetna po zdravlje. Gubitak na masi je procentualno najvećim delom voda.

Genotip dijeta

Karakteristike: specifične preporuke o ishrani i vežbanju, napravljene inidivualno uz pomoć epigenetike.
Prednosti: potpuno personalizovani plan i uključuje fizičku aktivnost koja je jako važna. Takođe, ishrana je uravnotežena i raznovrsna dok se ujedno vodi računa o veličini porcije.
Nedostaci: dugoročna efikasnost je nepoznata, a priprema obroka može biti teška, posebno ako svaki član porodice pripada drugom genotipu.

 

Šestonedeljna dijeta za ravan stomak

Karaktesristike: 3 obroka i 3 užine ravnomerno raspoređene tokom celog dana dok je unos prostih ugljenih hidrata i alkoholnih pića ograničen.
Prednosti: brz gubitak kilograma jer je plan restriktivan i ograničava unos određenih namirnica, a opet i fleksibilan, nema ozbiljnih ograničenja i velikih restrikcija. Takođe je uključen i program vežbanja.
Nedostaci: nema značajnih nedostataka.

 

Paleo dijeta

Karakteristike: ishrana kao kod naših predaka koja uključuje neograničen unos mesa, ribe, voća i neskrobnog povrća. Izbegavaju se žitarice, mahunarke, mlečni proizvodi i prerađene namirnice namirnice.
Prednosti: visok unos voća i smanjeni unos zasićenih masti, kao i prerađene hrane.
Slabosti: isključivanje žitarica se može loše odraziti po zdravlje, izostavljaju se važni vitamini i minerali.
Nedostaci: nije baš poželjan, a ni realan pristup za svakoga. Čim isključuje čitave grupe namirnica, treba mnogo voditi računa.

 

South beach dijeta

Karakteristike: prelazi se sa prostih na složene ugljene hidrate i to na osnovu glikemijskog indeksa.
Prednosti: pridaje se veliki značaj žitaricama, celim zrnima, mahunarkama, mlečnim proizvodima sa manjim procentom masti i povrća.
Nedostaci: nepotrebno naglašavanje glikemijskog indeksa, pa se samim tim izbegavaju banane, ananas i ostalo. Zbog toga je teška za dugoročno održavanje. Pored toga, deli hranu na “dobru” i “lošu” što nije baš preporučljivo.

Nadam se da vam je današnji tekst razjasnio neke stvari i pomogao da sagledate širu sliku kada su u pitanju razne dijete, programi i dijetetski proizvodi i najvažnije – da ćete naučeno pripremiti! 🙂

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂