Q & A – odgovori na vaša najčešća pitanja

Odlučila sam da napišem ovaj tekst inspirisana pitanjima iz inboksa. Iako sam o svemu ovome kroz tekstove već govorila, ovde ću odgovoriti još konciznije za one koji ne žele da dublje ulaze u temu. 🙂
Često se vrte ista pitanja i biće lakše i meni i vama da budu ovako na jednom mestu jer nekada po par sati dnevno odgovaram na pitanja na koja sam već odgovorila kroz tekstove, videe i sadržaj na instagramu, a za to vreme sam mogla recimo da snimim video. 🙂 Nadam se da će vam ovaj tekst pomoći, potrudila sam se da obuhvatim što više pitanja.

Da li smem da jedem voće za doručak?

Apsolutno DA. 🙂 Smeš ga jesti kad god ti se jede. To da ga ne treba jesti ujutru/uveče/posle ručka ili kako god, je samo jedan od popularnih mitova o ishrani. Voće je izuzetno bogato korisnim mikronutrijentima i nikako ga ne treba izbacivati iz ishrane. Koga zanima više o tome, može pročitati OVDE.

Da li je u redu da ovsene kaše jedem za večeru?

Naravno, možeš ih jesti kad god želiš. Obično se jedu za doručak i večeru, dok se za ručak nešto kuva, ali to ne znači da ih ti ne možeš jesti za ručak ukoliko ti tako najviše odgovara.

Da li večera goji?

Može, a i ne mora. Često od ljudi čujem kako samo izbace večeru i smršaju. Sasvim je logično da se to desi, ali bi ista situacija bila i da su izbacili doručak ili ručak. Tu nije stvar u dejstvu večere već u tome da je došlo do kalorijskog deficita. U prevodu, večera će vas ugojiti kao i bilo koji drugi obrok ukoliko pređete svoj dnevni kalorijski unos, ali ako ste u balansu, neće. Nema potrebe da je izbegavate. 🙂

Kako da smršam?

Odgovor na ovo se nalazi maltene u svakom mom postu, ali hajde da skratimo što više moguće.

Smršaćeš kada budeš bio/la u kalorijskom deficitu. Kako do njega dolazi?
Jedeš manje, trošiš se više. Ili nemaš fizičku aktivnost, ali jedeš još manje.

Možete na netu pronaći kalkulatore za izračunavanje vaših kalorijskih potreba. Kada dobijete broj za održavanje kilaže, 500 oduzimate kada želite da smršate, a otprilike i 500 dodate kada želite da se ugojite.

Jedini način da se smrša jeste kalorijski deficit, različiti su samo načini na kojima se do istog dođe. Neko će samo smanjiti hranu, neko će uz to i vežbati, neko će birati specifičnu hranu i primenjivati neka pravila (razne dijete), načina je puno, ali je kalorijski deficit baš svima zajednički.
Detaljnije o tome imate OVDE.


Da li moram potpuno da izbacim testo i slatkiše da bih smršala?

Ne. Hrana sama po sebi nema tu sposobnost da goji, goje kalorije. Stvar sa slatkišima recimo je u tome što oni imaju više kalorija, pa je samim tim lakše da pojedemo 500 kcal kroz slatkiše nego kroz voće i povrće. Međutim, ukoliko se kalorijska vrednost slatkiša uklapa u vaše dnevne potrebe na režimu za mršavljenje, možete i mršaviti dok ih jedete. Stvar je samo u meri.

 

Da li moram da imam striktni plan da bih smršala?

Ne. Plan je koristan za one koji ne žele sami da ga sastavljaju ili prosto ne znaju dovoljno o ishrani da bi to uradili sami. Na mom blogu ima puno saveta vezanih za ishranu, tako da svako od vas može da pročita sve i sam sebi sastavi plan. Ko to želi da uradi, OVDE sam vam napisala smernice. 🙂

S druge strane, uopšte ni ne morate imati konkretan plan ukoliko otprilike znate koliko koji obrok ima kalorija i koliko vama treba da biste smršali. Obično na početku preporučujem plan dok se ne stvori svest o tome koliko je koja hrana kalorična, kasnije ni ne mora. Nećete celog života pratiti napisane planove. 🙂

Šta misliš o veganstvu i vegetarijanstvu? 

Iako smatram da je meso važno u ishrani, svako ima svoje razloge zbog kojih se odluči za takav način ishrane i ja to poštujem. Jedino o čemu treba voditi računa jeste da budete opskrbljeni svim potrebnim makro i mikronutrijentima koji vam zbog nedostatka mesa mogu faliti. O tome sam detaljno pisala OVDE i OVDE.

Da li moram da treniram da bih smršala?

Ne moraš. Fizička aktivnost je važna i korisna za zdravlje na mnogo nivoa, takođe i sagoreva određeni broj kalorija, ali se može smršati i bez nje kada se na uštrb toga smanji hrana. Ja ću vam uvek reći da ubacite fizičku aktivnost koja vam prija jer ćete učiniti puno toga za svoje celokupno zdravlje (i fizičko i psihičko), ali vas ni izostanak iste neće sprečiti da smršate.

Šta da radim kada ne volim da treniram?

Problem je to što trening i fizičku aktivnost povezuju isključivo sa teretanom, grupnim treninzima i sl. Ali to nije tako. Fizička aktivnost je i brza šetnja do posla, šetnja u prirodi, vožnja bicikle, pa čak i kućni poslovi. Sve se računa! 🙂 OVDE sam pisala o tome kako pronaći aktivnu strast i verujem da će vam predlozi pomoći.

Koja dijeta je najbolja?

Ne postoji dijeta ni način ishrane koji će biti idealan za sve. Nije suština u tome da svi jedemo isto iako će neki od nas određene namirnice obožavati dok će ih drugi mrzeti. Cilj je da svako jede ono što njemu prija i što je najbolje za njega, a ne da prati tuđe planove. Šta kaže nauka, koja je najbolja dijeta u globalu?

Koliko puta dnevno treba da jedem?

Koliko god želiš. Ukoliko recimo treba da uneseš 1800 kcal, na tebi je da ih rasporediš na 2, 3 ili 5 obroka. Neko voli da jede više puta po manje, nekome pak više prija da jede dva puta. Ona priča da više obroka ubrazavaju metabolizam je mit, a o metabolizmu i njegovom načinu funkcionisanja možete čitati OVDE.

Da li je važno u koliko sati jedem?

Tajming obroka je takođe zanemarljiv. Neće u isto vreme jesti nego ko se budi u 6 ujutru i radi do 5 i neko ko ustaje u 10. Ili neko ko radi i treću… Svakako da će noću nešto pojesti. Nemojte brinuti oko toga, nećete se ugojiti zato što jedete u koliko god sati.
Suština je da jedete kada zaista osetite da ste gladni, a ne zato što je neko rekao da jedete u toliko i toliko.

 

Da li su dobre kupovne ovsene kaše?

One koje sam viđala, nemaju baš najsjajniji sastav. Imaju dosta dodatog šećera, aditiva, masti… Više su slatkiš nego nutritivno kvalitetan obrok, tako da moj glas uvek ide domaćim koje sami pravite. Naravno, ukoliko volite te kupovne, svakako ih možete ponekad pojesti kao dodatak nutritivno bogatoj ishrani.

Kako da skinem salo sa stomaka?

Nažalost, lokalno skidanje masnih naslaga nije moguće. Od genetike zavisi sa kojih delova će najbrže otići višak, a isto važi i za gojenje. Jedino što možete uraditi jeste da više razvijate mišiće određenih delova tela, ali se oni opet neće videti dok ne skinete višak masti. Rešenje sa skidanje viška sa bilo kog dela tela jesu adekvatna ishrana i trening, pa će se vremenom skinuti i sa tog najkritičnijeg.

Kako da povećam zadnjicu?

Oblik mišića nikako ne možete izmeniti, to je stvar genetike, ali ga treningom možete uvećati. Da bi došlo do hipertrofije, neophodan je izazovan trening, primer možete pogledati OVDE.

I druga stvar koju je važno da znate je to da nemaju svi iste prediscpozicije za razvoj mišićne mase, pa samim tim neće svi moći ni da imaju zadnjice poput nekih fitnes modela, koliko god se trudili.
Razlog više da se ne upoređujete sa drugima već izvučete maksimum iz sebe. 🙂

Šta je najbolje da jedem za doručak/ručak/večeru?

Kao što sam već rekla, sami birate koji ćete obrok kada jesti. A predloge za konkretne obroke i recepte možete pronaći na mom blogu i još više na You Tube kanalu FITT.

Kako otprilike izgleda plan ishrane za mršavljenje?

I to možete pronaći na mom You Tube kanalu, više puta sam delila predloge za pripremanje obroka na režimu za mršavljenje. Evo jednog od.

 

Šta misliš o whey proteinima?

Nisu zamena za hranu, ali mogu biti odličan dodatak ishrani kada ne unosite dovoljno proteina.
OVDE sam pisala o suplementima koje je ok da koristite.

 

Da li će mi se salo pretvoriti u mišiće ako budem vežbala sa viškom kilograma?

Ne! 🙂 Salo se ne može pretvoriti u mišiće, ni mišići u salo. Možete izgubiti mast i povećati mišić koji dođe do izražaja, tako da se jedno izgubi, a drugo poveća, ali se ni u jednom slučaju jedno ne pretvara u drugo.

Detaljnije o tome sam pisala OVDE.

Da li moram da idem u teretanu da bih se zategla?

Apsolutno ne. I vežbanje kod kuće donosi sjajne rezultate, imate na mom kanalu puno primera za treninge kod kuće.

Kako da što pre izgubim kilograme?

Samo pročitaj OVAJ post.

Pišite mi da li vam se dopada ovakav tip postova i da li biste možda voleli da ih bude više. 🙂

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂 

 

 

 

 

 

NADA FITT PLAN ISHRANE