Fitness 17.06.2020.

Redovno i naporno trenirate, a ne mršavite?

Trening pored svih zdravstvenih benefita, definitivno igra veliku ulogu i u mršavljenju. Svakako, ne ključnu jer je deficit neophodan, a do njega se dolazi prvenstveno putem ishrane, ali se i dalje ne osporava značaj fizičke aktivnosti. Sa kim god da pričate o mršavljenju, reći će vam isto “Manje jedi i više treniraj”. Da je baš tako jednostavno, ne bi se razvila čitava nauka ali je neopsorivo tačno, uvek je važilo i uvek će važiti.

Međutim… Šta kada zaista naporno trenirate, a nema pomaka po pitanju mršavljenja?

Ovo može biti vrlo frustrirajuće i nije retkost da se nakon toga odustane od treninga, prvenstveno mislim na početnike koji još uvek nisu zavoleli trening, niti im je postao navika već im je osnovni cilj gubitak viška kilograma.

Hajde da vidimo šta se tu ustvari dešava…


GENETIKA



Ne plašite se, neću vam reći da genetika određuje tačan broj kilograma koji ćete imati.
To nikako nije tačno, od vas zavisi i od vaših navika.
Ali je isto tako tačno da postoji određeni okvir u kom vaš organizam najbolje funkcioniše, sa određenim brojem kilograma koji su neophodni za zadovoljavanje potreba organizma.

To ne znači da ćete se ugojiti sami po sebi, ali se može desiti da hormon gladi bude viši nego inače jer organizam teži da se vrati u ravnotežu.

Kakve veze to ima sa vežbanjem?

Pa, preteranim vežbanjem može se aktivirati upravo hormon gladi da bi se “suprotstavio” mršavljenju koje je ispod tih optimalnih granica.


ŠTO VIŠE VEŽBATE… MANJE TROŠITE

 



Ovo i ima i nema logike.
Kada više trenirate, više kalorija trošite, ali preterano vežbanje može uticati da celokupna dnevna potrošnja bude manja time što smanji broj kalorija koje se potroše tokom ostalih fizičkih aktivnosti (misli se na sve ono što nije trening, na sve dnevne aktivnosti poput čišćenja kuće, nošenja stvari i sl.).

Ukratko, kada više vežbate, bićete umorniji i nećete toliko raditi sve one naizgled sitne stvari koje tokom dana radite i za koje mislite da nisu mnogo važne kada je potrošnja u pitanju, ali kada se sabere sve u toku dana, budu prilično važne.


POVEĆAN APETIT


Većini ljudi je nakon vežbanja apetit povećan. Ukoliko ste na samom početku novog režima ishrane, mnogo su veće šanse da ćete nakon napornog treninga imati napade gladi i uneti mnogo više kalorija nego što ste na treningu potrošili. Zato je vrlo važno da pratite svoj organizam i idete postepeno.


„VEŽBALA SAM, SAD MOGU DA SE POČASTIM“


Trening nije i ne treba da bude „pravljenje prostora“ za još hrane. Posebno kada uzmemo u obzir da se na prosečnom treningu ne potroši toliko kalorija koliko mnogi misle, pa se lako može desiti da se još i ugojite, a ne samo da ne smršate.


Ipak, sve navedene stavke nisu opravdanje da ne trenirate već samo smernice na šta da obratite pažnju.

Evo šta biste mogli da uradite.

SAČUVAJTE NIVO DNEVNE AKTIVNOSTI



Primetite kako se osećate danima kada trenirate, da li izbegavate neke aktivnosti koje inače radite?
Da li idete liftom umesto pešaka jer ste bili u teretani?
Da li idete autom na posao umesto biciklom?
Da li čišćenje kuće ostavljate za drugi dan?

Obratite pažnju na sve ovo, kako biste na kraju dana imali veću potrošnju nego inače, a ne istu ili manju.


BOLJE PLANIRAJTE OBROK NAKON TRENINGA

 

Ukoliko znate da ste mrtvi gladni nakon treninga, uvek unapred imajte pripremljen obrok.
Tako ćete i ako pregladnite, moći odmah da jedete i nećete pasti u iskušenje da otrčite do prve pekare ili fast fooda. Budite svesni kada vam se više jede, ali vi to kontrolišite, a ne ono vas.


BUDITE SVESNI KALORIJA


Ne morate biti opsednuti i brojati svaku kaloriju koju unesete, ali je vrlo korisno da znate koja hrana ima u proseku onoliko kalorija koliko vi potrošite za trening.
Ne da biste nadoknađivali jer kao što rekoh, to nije svrha treninga već da se ne biste previše opustili zato što mislite da je trening opravdanje i dozvola za veliku količinu hrane.

OSLUŠKUJTE SVOJE TELO


Pratite šta mu prija. I izbor rane i vrsta treninga i osećaj nakon istog. Ono će vam uvek reći šta mu u kojoj meri prija, samo treba da ga slušate.


FITT Individualan plan ishrane uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.