Smernice za kreiranje zdravog stila života

Odluku da nešto promenimo, obično donosimo tako da se poklapa sa nekim drugim važnim početkom. Da li je to Nova godina, početak školske godine ili neki važan događaj, nije mnogo važno, ali je činjenica da uvek dolazi sa nekim drugim promenama.

To često nije baš najbolja ideja jer previše promena dovodi do toga da budemo preplavljeni, ne znamo šta bismo pre i iz tog razloga lako i odustajemo. Posebno ako zadate sebi toliko zadataka, da ni fizički ne biste stigli sve da ih odradite.

Zato je moja preporuka uvek stvaranje navika umesto rigoroznih odluka i to polako, jedno po jedno. Ne možete sa kauča na maraton. 🙂

 

Koja je najbolja dijeta za vas?

Ona koja je dugoročno održiva. 

To znači da je možete menjati i prilagođavati prema sebi kako vam u tom trenutku odgovara, ne razmišljajući o strogim pravilima. To je dijeta (kao način ishrane, ne u kontekstu rigoroznih dijeta) koja će vam pomoći da živite bolje, budete zdraviji, i lepše se osećate, umesto onih koje čine da se osećate užasno, nervozno, malaksalo… I naravno, takav način neće dugo potrajati.

Podeliću sa vama korake koji će vas usmeriti i olakšati vam kreiranje sopstvenog načina ishrane.

  • Pre nego što legnete da spavate, isplanirajte doručak kako ne biste dolazili u situaciju da nemate dovoljno vremena ili sastojaka. Recimo, možete veče pre skuvati jaja i držati ih u frižideru, a ujutru tome dodati malo sira, ajvara, parče hleba od celih žitarica, kafu, čaj… Ništa ne zahteva posebno spremanje i gotovo je za tili čas, a dobili ste nutritivno kvalitetan doručak.
    Razne vrste kaša su takođe sjajna opcija.

  • Ne morate kuvati odvojeno sebi i porodici. Mnogo je bolje da obroke koje inače spremate prilagodite tako da budu nutritivno bogatiji. Čak i naizgled junk food, možete napraviti u raznim zdravim varijantama. U okviru FITT izazova ima takvih recepata, za pizzu, burgere, paste… Sve ono od čega bežite dok ste na dijeti, a ne morate.
  • Trudite se da jedete što više povrća. Osim što je zdravo, bogato je i vlaknima, pa će vas brže zasititi i nećete moći da pojedete toliko ostalih namirnica.
  • Unosite dovoljno proteina. Oni će vam, pored svih ostalih benefita duže držati sitost i imaćete manju potrebu da grickate između obroka.
  • Začinite obrok mlečnim proizvodima. Jogurt, mleko, razne vrste sireva, kefir… Učiniće vaš obrok znatno ukusnijim. Naravno, vodite računa o količini kako ne biste prelazili svoj dnevni unos.

zdravlje

  • Ne kategorizujte hranu kao dobru i lošu. Hrana je hrana, postoji nutritivno bogatija i nutritivno siromašnija, a da li će imati dobar ili loše efekat, zavisi od toga kada i koliko je konzumirate. I objektivno najbolja namirnica može biti loša ukoliko je jedete u ogromnim količinama. Ovo je takođe važno zbog poremećaja u ishrani jer često sve polazi od toga što hrani dajemo moralne atribute. Možete jesti aposlutno sve što poželite u meri koja je u okviru pravilne ishrane, nema potrebe da se identifikujete da hranom.
  • Dodajte obrocima pasulj, leblebije, sočivo… Imaju visoku količinu vitamina B, kao i proteina što ih čini idealnim za dodatak obroku. Možete ih ubaciti u salatu, supu, napraviti burito… Šta god vam padne na pamet.
  • Vodite računa o napicima koje pijete. To što je nešto tečno, ne znači da je i manje kalorično. Ukoliko imate naviku da pijete razne zaslađene sokove koji imaju više svega nego voća, potrudite se da ih svedete na minimum. A ostalo, voćne sokove, smutije prilagodite tako da se uklapaju u vaš dnevni unos jer neki smutiji mogu imati kalorijsku vrednost solidnog ručka. A kada ga popijete kao dodatak ručku, napravićete veliki suficit i čak i dodati koji kilogram.
  • Krećite se što više. Ne govorim vam da se preselite u teretanu već samo da kretanje bude deo vašeg svakodnevnog funkcionisanja. Brza šetnja pred posao, silazak par stanica ranije, penjanje stepenicama umesto lifta… Sve one sitne stvari koje vam neće oduzeti puno ni vremena ni napora, a biće vam od koristi.Nadam se da vas je tekst dao smernicu ka kreiranju stila života koji vama odgovara, a u skladu je sa osnovnim principima zdrave ishrane.

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂